Strava v šestinedělí a v 1. roce po porodu – spolehněte se na svůj rozum

Na téma stravy v šestinedělí i prvním roce života miminka už byly popsány stohy papírů a nespočet internetových článků. Většinou se však zapomíná zdůraznit čerstvým maminkám, ať následují svoje pocity a potřeby sebe i miminka nejen v období šestinedělí, ale i v celém prvním roce života jejich dítěte.

profimedia-0169361632-1100x618.jpg

Toto je nejzásadnější rada pro maminky:

 Naslouchejte potřebám svého těla i reakcím svého miminka

Obvykle maminky prvních dětí víc než samy na sebe spoléhají na rady a doporučení okolí. Není to samozřejmě špatně, ale zásadní je v jídle i péči o děťátko naslouchat nejvíc sama sobě a miminku.

Ono se krásně čte o tom, jak byste po porodu měla jíst dostatek ovoce, zeleniny a bílkovin… že vašemu mléku a následně broučkovi obvykle nedělá dobře hodně nadýmavých potravin, kynutých jídel a ve velkém množství džusy a káva, ale co když nemáte sílu ani stravu řešit a jíte prostě to, co je?

Vývar – základ jídelníčku

Proto by měla mít každá maminka na doplnění kvalitních bílkovin, minerálních látek a energie v období šestinedělí po ruce, nebo v mrazáku, silný slepičí vývar, případně masokostní hovězí. O uvaření požádejte svého muže, kamarádky nebo rodiče, případně si ho uvařte sama, pokud to nejde jinak.

Silný čistý vývar si dávejte k snídani jako nápoj, k obědu jako polévku (zavařte si do něj zeleninu, nudle nebo třeba vajíčko, případně si z vývaru udělejte zeleninovou nebo jinou polévku) a večer zakončete zase vývarem, namísto sladkostí a kávy.

Druhou zásadní radou k výživě v šestinedělí a při kojení je:

Vezměte rozum do hrsti

Nenechte ale svoji intuici a hlas rozumu přehlušit chutěmi na sladké a slané pochutiny. Není potřeba se úplně zdržet jejich konzumace, nicméně mějte v ledničce a spíži základní potraviny.

To znamená – zeleninu, ovoce, obiloviny a produkty z nich jako je rýže, pohanka, těstoviny, vajíčka, maso a případně mléko a mléčné výrobky. Z nich si snadno připravíte základní a rychlá jídla, o která se později podělíte i se svým děťátkem. I kdyby to měla být „jen“ míchaná vajíčka se zeleninou jako přílohou.

12 měsíců po porodu = rok intuice a respektu

Nejen u sebe po porodu, ale i u prvních jídel vašeho děťátka naslouchejte svojí intuici. Některé děti se začnou zajímat o jídlo v pěti měsících, jiné až v sedmi. Nebojte se, obojí je správně.

Obecně se doporučuje, aby dítě začalo jíst jako první zeleninová jídla a postupně se přidává ovoce, někdy maso a vývary a jindy dřív obiloviny. Některé děti ale zajímá jídlo tak, že přirozeně začnete zkoušet tzv. BLW metodu – Baby Led Weaning, kdy si dítě samo strká jídlo do pusinky a postupně se naučí jíst podle své chuti. Někdy však oběma vyhovuje spíš klasické zavádění příkrmů.

A proto – respektujte potřeby sebe i svého děťátka a nebojte se skutečně naslouchat svojí intuici. I když je to někdy možná trochu těžší, než dodržovat všechny ty osvědčené rady z okolí nebo internetových diskuzí. Ale spokojenost vašeho miminka vám bude tou nejlepší odměnou.


Zajímá téma jak se stravovat po porodu sama i s miminkem? Přijďte na workshop Strava v šestinedělí a v 1. roce po porodu (včetně BLW) na Festival o těhotenství, porodu a rodičovství 2019, která se koná 19. května 2019 a začíná v 10.15. Povede ho Veronika Hanzlíková – maminka dvou dětí a odbornice na potraviny a výživu.

16.5.2019 10:13| autor: Redakce babyweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist