Hormonální jógová terapie: cesta k lepšímu zdraví

Neustálý pracovní shon, žádný odpočinek, žádné uvolnění. Důsledek? Vysoký krevní tlak, napětí, stres a neklidné spaní. Přitom naše tělo po aktivním dnu potřebuje zvolnit, relaxovat, potřebuje osvěžující regenerační spánek. Pomoci může HJT.

Vlivem starostí, stresu a negativních emocí dochází v našem těle k nepatrným svalovým kontrakcím, které vedou k omezení proudu životní energie, její stagnaci či zablokování v určitých oblastech. Naše tělo zůstává v permanentním napětí a ztrácí energii. Proto je velmi důležité naučit se relaxovat a oprostit se od stresu.

Hormonální jógová terapie (HJT) je přírodní léčba založená na cvicích a technikách, které aktivují a harmonizují ženský hormonální systém, detoxikují tělo, čistí krev, rozšiřují plíce. Také nabíjí energií, dodávají pocit sebedůvěry, zvyšují sebevědomí a účinně odbourávají stres.

„Za pouhý víkend jste schopni naučit se antistresovou sestavu, která vám pomůže se stresem bojovat. Jednoduše ji pak můžete praktikovat kdekoliv a kdykoliv,“ říká Jana Černotová, terapeutka a cvičitelka Hormonální jógové terapie. Účinky pocítíte již po víkendovém kurzu. Antistresové cviky a dechové techniky je vhodné cvičit denně, ideálně večer, alespoň 10 minut. Zklidní vás, bude se vám lépe usínat a spánek bude kvalitní. Časem si tělo samo řekne, jak často máte cvičit. Sestavu pak stačí cvičit například třikrát týdně, ovšem podle terapeutky čím častěji cvičíte, tím lepší výsledky samozřejmě pocítíte.

Hormonální jógová terapie přináší řadu technik relaxace a jóganidry (jógového spánku), technik, které představují možnost kvalitního uvolnění a jsou vhodnou přípravou na hluboký osvěžující a klidný spánek. Velcí jógoví mistři dobře vědí, že 20 minut hluboké relaxace vydá za 2 hodiny spánku. „V HJT používáme speciální orientální cvičení, která působí na hlubších úrovních,“ říká Jana Černotová a popisuje: „Jedná se o techniky relaxace s vizualizací, dechové techniky a techniky harmonizující naše energetické tělo, naše emoce. Dochází tak k uvolnění všech svalových struktur včetně hlubokých, dochází ke zklidnění dechu, normalizaci srdečního rytmu a krevního oběhu, zklidnění mysli. Vzniká tak prostor pro obnovení a udržení ztracené energie, dochází k tělesné i duševní regeneraci.“

Podle terapeutky se v rámci terapie také využívá stavu, který se vyznačuje mozkovými vlnami nižší frekvence a větší silou mysli a tím se daří ovlivňovat vegetativní nervový systém, čehož se využívá k terapeutickým účelům.

Terapeuta však vybírejte pozorně. „Terapeutické účinky jsou opravdu velmi silné, techniky vyžadují znalou instruktáž a odborné vedení, proto si vybírejte pouze lektorku certifikovanou Dinah Rodriguéz – zakladatelkou hormonální jógové terapie, která se praxí zabývá přes 50 let,“ uzavírá terapeutka Jana Černotová.

Čtěte také:

Ukázka cviků 

solnicka-1101x619.jpgSolnička představuje koncentraci, koordinaci a pročištění. Účinně rozpouští negativní emoce, pocity, které vycházejí z manipúra čakry a anáhata čakry. Zlepšuje náladu, odstraňuje obavy, starosti a nejistotu. Cvičí se v sedu s rovnými zády anebo ve stoje.

Levá paže je pokrčená, dlaň obrácená vzhůru umístěná přímo pod sluneční pleteň (solar plexus), této oblasti se však nedotýká. Pravá paže je pokrčená a ruka je v následující mudře: Rozevřená dlaň, pokrčené všechny čtyři prsty, které se ale nedotýkají dlaně, palec směřuje vzhůru. Během hlubokého dýchání se pohybuje pravým předloktím – vypadá to, jako byste pravým palcem sypali sůl na levou dlaň. Opakuje se alespoň po dobu 10 dechových cyklů.

klid_mysli-1101x619.jpgBudhistická technika Klid mysli. Sed na patách (pokud to není možné, zvolíme turecký sed nebo sed na židli), rovná záda. Prsty propletené za zády, paže protažené. Oči přivřené. Počítáme nádech i výdechy: 1 – při nádechu předklonit hrudník a zvednout spojené ruce za zády; 2 – při výdechu napřímit trup, paže klesnou dolů. Opakovat při počítání do 10, dech je přitom přirozený, klidný a dlouhý. Poté se provede další sada, stejný počet nádechů a výdechů, ale tentokrát bez pohybu trupu. Pokračuje se dál a střídá se počítání s pohybem a počítáním bez pohybu. Cvik je možné opakovat libovolně dlouho podle pocitů.

mantra_so_ham-1101x619.jpgMantra SÓ HAM – zklidňující antistresová technika. Sed na patách s rovnými zády (nebo v tureckém sedu, popř. na židli). Obě ruce vytvoří džňána mudru, tzn. nehet ukazováčku se dotýká kořene palce, ostatní prsty jsou u sebe a natažené. Dlaně směřují vzhůru a paže jsou natažené a opřené o stehna. Jednu paži zvedneme nahoru asi na 45° a zazpíváme „SO“ bez pohybu. V průběhu dlouhého zpívání „HAM“ se paže pohybují – obě paže vymění své pozice. Zpěv a pohyb provádíme synchronně, začínají a končí současně. Na závěr cvičení necháme horní ruku klesnout. Vnímáme, jak energie prostupuje skrze naše paže. Mantra, která znamená „esence Bohu (nejvyššího principu) je ve mně“, by měla znít pěkně sytě. Opakuje se podle chuti.

nadi_sodhana-1101x619.jpgJana Černotová

Nádí Šódhana neboli střídavé dýchání, které je zaměřeno na harmonizování neurovegetativního systému. Příjemný rovný sed, levá ruka odpočívá na levém koleni v džňána mudře (nehet ukazováčku se dotýká kořene palce, ostatní prsty jsou u sebe a natažené). Ukazováček a prostředníček pravé ruky je pokrčený, palec a prsteníček pak budou jako pinzeta střídavě uzavírat pravou a levou nosní dírku – pravá nosní dírka se zlehka stiskne, nádech levou dírkou, pak uzavřít prsteníčkem levou, uvolnit pravou a vydechnout pravou nosní dírkou. Poté je nádech stejnou pravou nosní dírkou, uzavření, uvolnění levé, výdech atd. Platí zásada, že se začíná nádechem levou dírkou a cvičení se ukončuje výdechem taktéž levou nosní dírkou. Opakuje se libovolně dlouho a často.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist