Splnění snu aneb Jak pomoci plodnosti

V posledních letech přibývá čím dál více žen, které se marně pokoušejí otěhotnět. Početí může ztížit mnoho aspektů: genetické předpoklady, zdravotní stav ženy, věk či stresující prostředí. Některé z těchto příčin však lze odstranit, a tím automaticky zvýšit možnosti na to stát se brzy šťastnou maminkou. Čemu je potřeba v tomto, pro ženu velmi důležitém, období věnovat zvláštní pozornost?

Zdravá životospráva je základ

Zhubnu. Změním jídelníček. Omezím sladké. Zakážu si noční návštěvy ledničky. Přestanu kouřit. Minimálně jedno z těchto předsevzetí si alespoň jednou za život dala snad každá z nás. S jejich dodržením to už ale bývá mnohem horší. Právě v období, kdy se žena pokouší otěhotnět, by se ale z podobných myšlenek měly stát opravdové skutky.

Stravujte se vyváženě, minimalizujte příjem jednoduchých cukrů, bílé mouky a nezdravých tuků. Snížíte tak riziko výskytu cukrovky nebo srdečních onemocnění a udržíte cholesterol
i tlak na správných hodnotách. Nejen v těhotenství, ale i v době před otěhotněním zcela vynechte alkohol a produkty obsahující kofein. Jste-li kuřačka, pokuste se co nejdříve přestat.

Tip: Pokud se obáváte, že nebudete mít pevnou vůli, zkuste se domluvit s kamarádkou, ve dvou se to vždycky táhne lépe. Při sestavování správného jídelníčku se nebojte obrátit na nutričního poradce.

Dostaňte se do formy

Kromě správné stravy také pohyb a dobrá kondice značně zvyšuje pravděpodobnost početí. Podle svého zdravotního stavu a celkových možností zvolte sport nebo druh cvičení, který vám bude vyhovovat. Zatočíte s tukovými buňkami, zlepšíte si fyzičku a navíc budete mít báječnou náladu, protože při sportu se do těla uvolňuje obrovské množství endorfinu – hormonu štěstí.

Nejen ženy s velkou nadváhou, ale i ženy trpící podvýživou mají často problémy s otěhotněním, a také je často trápí komplikace během těhotenství. Snažte se tedy v době, kdy se pokoušíte o miminko, dostat na svou ideální váhu a udržte si ji. Nemusíte se vážit, ani si počítat BMI, obojí jsou jen čísla, která ve výsledku nic moc neznamenají.

Tip: Máte-li zdravotní potíže, které vám nedovolují provozovat žádný sport, choďte alespoň pravidelně na dlouhé procházky, ideálně do přírody nebo jiného klidného prostředí.

Cvičením proti neplodnosti

Kromě klasického pohybu je vhodné zařadit také různé cviky přímo podporující početí. V České republice patří mezi nejznámější metody cvičení podle Ludmily Mojžíšové, které je zaměřené na posílení a protažení svalů v oblasti pánve a bederní páteře. Vhodné jsou také sestavy cviků z pilates nebo jógy.

Tip: Celosvětovým hitem se před několika lety stala hormonální jóga brazilské cvičitelky Dinah Rodrigues. Systém hormonální jógové terapie je určen pro ženám starším 35 let a mladším ženám s různými hormonálními potížemi.

Hlavně v klidu

Stres je v současné době důvodem nejvíce zdravotních i psychických problémů
a onemocnění. Neplodnost je jedním z nich. Ženy v dobrém psychickém stavu mají dvojnásobně vyšší šanci na otěhotnění než ženy trpící depresemi. Ač se to někdy zdá těžké, je důležité umět se odpoutat od všedních starostí, netrápit se kvůli zbytečnostem a závažné věci řešit s chladnou hlavou. Naučíte-li se stresové situace zvládat s nadhledem, bude váš život (i snaha otěhotnět) hned jednodušší.

Tip: Udělejte si na sebe čas. Zvolte si hodinu nebo část dne v týdnu či měsíci, kterou budete věnovat jen a jen sobě. Zajděte si na kosmetiku, na masáž, lehněte si do postele s oblíbenou knihou, projděte se po lese nebo se naložte do vany. Hlavní je naučit se na chvíli „vypnout“, zklidnit tělo i mysl a nabrat znovu potřebnou energii.

Přečtěte si také:

Vsaďte na bylinky, koření i doplňky stravy

Už naše prababičky používaly bylinky na léčbu všech možných nešvarů, od chřipky a kašle přes bolest zubů až po oteklé nohy. Na úpravu hladiny hormonů v těle a prokrvení a stimulaci dělohy a pohlavních orgánů existují samozřejmě také ty správné byliny. Patří mezi ně kontryhel, maliník, meduňka, pelyněk pravý, sporýš lékařský, heřmánek nebo šalvěj. Během samotného těhotenství si ale na pelyněk, maliník a šalvěj dávejte pozor! Při užívání ve zvýšeném množství mohou, stejně jako zázvor, skořice, aloe, tymián nebo majoránka, způsobit potrat!

Co se potravinových doplňků týče, jejich užívání není při snaze otěhotnět a při těhotenství nutné, ale je velmi vhodné. V období, kdy se pokoušíte o miminko, dostává tělo „zabrat“, a je proto dobré dopřát mu pořádnou dávku vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek. Mezi ty nejdůležitější patří například zinek podporující plodnost a reprodukci (maso, mořské plody, vejce, ořechy, semínka), jód pro normální činnost štítné žlázy a schopnost otěhotnět (ryby a mořské plody, mléčné výrobky), kyselina listová, jenž je jedna z nejdůležitějších látek potřebných v období před otěhotněním a v těhotenství pro dělení buněk, a tedy i k růstu rostoucích tkání (listová zelenina, kvasnice, játra), vitamin B8 neboli inositol, který pomáhá zpravidelnit menstruační cyklus, optimalizuje vaječníky a navozuje ovulaci (maso a vnitřnosti, zelí, celozrnné výrobky) a antioxidanty omezující aktivitu volných radikálů (borůvky, brusinky, hrozny, citrusy, zelí, česnek, řeřicha, zelený čaj).

Tip: Novinkou v oblasti výživových doplňků podporujících plodnost je například GS MimiStar, který byl vyvinut se společně specialisty z Ústavu pro péči o matku a dítě v Praze-Podolí.

Čtěte také:

Víte, co je to vědomé početí?

 

10.8.2017 12:14

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist