Správná výživa jako prevence zubního kazu

To, zda bude mít dítko zdravé zuby, ovlivňuje ve velké míře jeho jídelníček. Na nás rodičích je, naučit své děti správným stravovacím návykům už od útlého dětství a tím předcházet problémům se zuby v dospělosti.

Riziko zubního kazu u dětí spočívá zejména v podávání individuálně připravovaných nebo hotových slazených jídel a nápojů. „V době přechodu z přirozené nebo umělé a pokračující mléčné výživy na smíšenou výživu mladšího předškolního dítěte se začíná programovat složitý komplex pochodů zažívání, chuťových preferencí a stravovacích návyků. Ty pak do budoucna rozhodnou, bude-li mít jedinec v dětském věku a pak v dospělosti problémy se zubním kazem nebo nadváhou,“ vysvětluje MUDr. Jaroslav Myšák ze Stomatologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice a 1. LF UK.

Právě proto by se měl ve výživovém poradenství u rodičů důsledně prosazovat a akcentovat zejména minimální příjem dodaných cukrů z nápojů a snacků. Lidé si postupně zvykají studovat na balených potravinách dobu jejich použitelnosti, stejně by si měli navyknout sledovat i informace o obsahu základních živin, bílkovin, sacharidů a tuků, u cukrovinek také obsah dodaných cukrů.

Údaje jsou obvykle uváděny v gramech na 100 g potraviny. Z hlediska výživy bezpečné pro zuby platí jednoduché pravidlo – výrobek, který obsahuje 10 a více gramů cukru ve 100 g, je z hlediska kazu vysoce rizikový, obsahuje-li pod 5 g cukru na 100 g, je rizikový málo. Omezení zkvasitelných sacharidů ve stravě může výrazně omezit vznik zubního kazu (pH klesá za 4–5 minut po konzumaci cukru).

Výživová doporučení:

  • Dětem nepodávejte sladký čaj, ovocné šťávy, džusy, ochucené mléko ani jiné cukrem slazené nápoje v kojenecké láhvi večer před spaním a v průběhu noci.
  • Neměly by také popíjet sladké nápoje, džusy a ovocné šťávy často během dne. Dochází k erozi skloviny. Když už děti pijí sladké nápoje, tak je lepší je pít brčkem.
  • Sladké nápoje zejména večer a během noci nahraďte neslazenou pramenitou vodou.
  • Nenamáčejte dítěti dudlík do medu, cukru nebo sirupu.
  • Omezte frekvenci podávání sladkostí (čokoláda, bonbony, sušenky a jiné cukrovinky), zejména v době mezi hlavními jídly. Nejméně škodlivá je jejich konzumace současně s hlavním jídlem nebo těsně po něm.
  • Zcela vyloučit byste měli jakékoli sladkosti večer po vyčištění zubů.
  • Zajistěte, aby děti dostávaly dostatečný přísun mléka a mléčných výrobků.

Zásady výživy se mírně liší dle věku dítěte

Od narození do 1 roku

Pro novorozence a kojence je nejvhodnější kojení, od 4. měsíce pak příkrmy (lžičkou). V případě, že nelze kojit, náhradní přípravky by neměly být doslazovány – dítě si na to velice rychle zvykne a pak nesladké nechce.

„Na rozvoji zubního kazu u kojenců mají velký vliv sladké čaje a šťávy, zejména když dítě s lahví usíná, nebo namáčení dudlíku do medu apod. Říká se tomu kaz z kojenecké lahve (anglicky: nursing bottle cariesa) a postihuje především frontální zuby,“ upozorňuje MUDr. Jaroslav Myšák.

Ze všech těchto důvodů je potřeba poučit rodiče o vhodné výživě, včas začít mechanicky očišťovat zoubky se zubní pastou obsahující fluoridy v koncentraci odpovídající věku dítěte (400 ppm1 F).

Batole (1–3 roky)

U batolat platí stejná pravidla jako u kojenců. Není dobré jim dávat moc sladkostí – rychle si na ně zvyknou. „Například ve Skandinávii dávají dětem sladkosti jen v sobotu a pak si pořádně vyčistí zuby, poté následuje lokální aplikace přípravků s vyšším obsahem fluoridů,“ říká MUDr. Jaroslav Myšák. V tomto věku dětem čistí zuby rodiče, ale posilujeme tento návyk i v dětech. Kolem 3. roku začínáme se žvýkačkami.

Předškolní (3–6 let)

Nepodporujeme podávání sladkostí, ale ani jim je neodpíráme za trest. Doporučujeme neslazené nápoje a nezakazujeme žvýkačky. Pokud má dítě nevyhovující ústní hygienu, poučujeme rodiče o riziku požívání sladkostí a tepelně upravených škrobů v závislosti na vznik zubního kazu.

Školní věk

Děti jsou v jídle dost vybíravé a jejich samostatná hygiena nemusí být dostačující, proto o všem informujeme i rodiče. Dále doporučujeme dočišťování zubů do věku 8–10 let.

Dospívající (13–18 let)

Často jedí ve fast-foodech. Pozitivní jev na prevenci zubního kazu u mladistvých je, že hodně žvýkají.

Čtěte také:

Správné prostředky ústní hygieny a technika čištění zubů jsou základ

Rozeznáváme mechanické a chemické prostředky ústní hygieny. Mechanické jsou prioritní.

1. Zubní kartáček – ruční či elektrický (především sonické kartáčky – založené na principu vibrací). Preferujeme měkký či středně tvrdý kartáček, nikoli ultra či super měkké kartáčky
2. Mezizubní kartáček
3. Zubní vlákno
4. Jednosvazkový kartáček – „single“ kartáček
5. Zubní pasta
6. Ústní vody – různé druhy s různým složením (antibakteriální látky, fluoridy a další)

Existuje řada technik čištění zubů. Nedoporučujeme horizontální techniku čištění. Dnes je za jednu z optimálních technik čištění považována tzv. Bassova technika, kdy vlákna kartáčku k okraji dásně přikládáme přibližně pod úhlem 45°, poté vykonáváme drobné vibrační pohyby.

Vhodné je čistit si zuby ráno a večer alespoň 5 minut. Důležité je čistit systematicky. Čištění zubů ihned po kyselém či sladkém jídle není vhodné, dostačuje výplach úst pitnou vodou a za přibližně 30 minut poté teprve čištění zubů.

Od prořezání zubů doporučujeme čištění 2x denně dětským kartáčkem. Od 3 let si čistí děti zuby samy, ale do 8–10 let na ně dospělí dohlíží.

1Parts per million = X dílů či částic na jeden milion

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist