Zdravé jídlo pro dítě i pro nás

Pokud se partneři rozhodnou k plánovanému těhotenství, pak mohou včas začít pracovat na svém zdraví. Dojde-li však k náhodnému otěhotnění, pak sice mají určitou časovou ztrátu, ale nikdy není pozdě začít s pozitivními změnami.
Každopádně je nutné zamezit některým zlozvykům a návykům. Je nutné přestat kouřit, pít nepřiměřeně alkohol, užívat drogy a stimulanty, po poradě s odborným lékařem omezit užívání postradatelných léků.

Zajistěte si zdravý aktivní pohyb, ale i regeneraci, duševní relaxaci a pokuste se odbourávat zbytečné stresy. 

Jídelníček podle krve

Stěžejní otázkou je stravování. Sama po pětatřicetiletém studiu oblasti dietologie uznávám přizpůsobení stravy konkrétní krevní skupině. Tím je v mnoha směrech přiznána lidská individualita. Strava musí být v každém případě vyvážená, pokud možno čerstvá, plnohodnotná a bez přemíry chemických úprav.

První, na co každá pomyslíme, je dostatečné zásobení vitaminy a minerály. Všechno ale neřeší nákup spousty multivitaminových a minerálových přípravků. I zde se skrývá jisté nebezpečí – například předávkování, nevhodné kombinace, alergie atd…

Vitaminy

Známe třináct hlavních vitaminů nezbytných pro uchování zdraví. Jen dva z nich si může tělo vyrobit samo, ale ne vždy.

Některé vitaminy jsou rozpustné ve vodě, jiné v tucích. To ovlivňuje jejich vstřebávání a způsob doplňování. Příjem musí být vždy pravidelný a limitovaný potřebou organismu – fyzickou námahou, nemocí, věkem, těhotenstvím a laktací. 

Ideální je čerstvá plnohodnotná, správně rozdělená strava, například do pěti denních porcí, doplněná dostatečným přívodem tekutin, jejichž základem je voda. Vitaminy a minerály je nejlepší doplňovat v přírodní formě, tedy v plnohodnotné potravě a minerály eventuálně v roztoku, např. minerálka (v přiměřeném množství nehrozí nebezpečí zbytečného ukládání v orgánech ani předávkování).

Opisujme od zvířat

Již několik let jsou na našem trhu dostupné tak zvané „zelené potraviny“, kterými se v přírodě běžně živí zvířata. Studie, zabývající se využitím těchto potravin v lidské populaci, zatím přinášejí samé pozitivní efekty bez jakéhokoli nebezpečí pro lidské zdraví.

Jedná se o sušenou šťávu z mladého ječmene – ta se rozpustí ve vodě – a jednobuněčnou řasu (Chlorela pyrenoidosa) slisovanou do tablet. Obě tyto potraviny jsou ekologicky pěstované a odborně kontrolované. Jsou plnohodnotné, takže je další doplňování stravy uměle připravenými potravinovými doplňky zbytečné, a někdy i zdravotně nevhodné.

V oblasti sportovní medicíny jsem zařadila tyto potraviny do přípravy vrcholových sportovců, v oblasti všeobecné medicíny do prevence, detoxikace a terapie

Samozřejmě, že se například v detoxikaci organismu dají použít i některé bylinné zdroje – čaje, homotoxikologie, ale nejzákladnější je vždy složení stravy a její jednoduchost.

Detoxikace organismu

Detoxikace organismu je vlastně vyčištění orgánů od uložených odpadových produktů, toxických látek a přebytků.

V poslední době přibývá sterility u mužů i žen Převážná část těchto poruch je skutečně způsobena nevhodným životním stylem, nemocností, opakovanými problémy a stresem. Přitom se tyto obtíže dají velice jednoduše a elegantně jen s trochou motivace a disciplíny odstranit. 

V oblasti stravy zelené potraviny doplňuji ještě jednou potravinou – MACA – Lepidiem meyenii (ředkev rostoucí ve vysokých Andách, která má úžasné složení pro správnou funkci organismu). Tímto velmi jednoduchým a přirozeným programem se mi podařilo uzdravit již mnoho lidí – sportovců a párů toužících po dětech. 

Každý jsme ale jedinečnou osobností, a proto je tak třeba pracovat s každým člověkem. Musíme k němu přistupovat individuálně z pohledu jeho genotypu, fyzických, psychických a zdravotních předpokladů.

Není vše zdravé pro všechny, co dělá jednomu dobře, může druhému škodit. Tak to v životě je a musíme to respektovat i v medicíně. 

Takže i složení stravy je individuální, ale některé zásady platí pro všechny: 

1. Čemu se vyhýbat
Smažená a přemaštěná jídla, vepřové maso, uzeniny včetně šunky, bílý cukr, moučná jídla – hlavně bílá hladká pšeničná mouka –, konzervované a barvené potraviny, chemicky upravované potraviny. 

2. Pozor na plísně
U zeleniny, ovoce, ořechů a jiných jader, u vloček, ale také u chleba a pečiva. 

3. Pravidelná strava
Rozdělme ji do pěti dávek – raději častěji a méně jíst, uhlovodany a tuky jsou vhodnější během dne, bílkoviny pro pozdní odpoledne a večer. 

4. Dostatečný pitný režim
Voda bez příchutí, pokud možno s nízkým obsahem minerálů, ovocné a bylinné čaje, čerstvé ovocné a zeleninové šťávy. Nepijme limonády, barvené vody, coca colu a podobné nápoje. Káva s kofeinem,černý a zelený čaj nejsou nápoje vhodné k hydrataci, ale naopak dehydratují a stimulují, takže v případě jejich konzumace doplňujme adekvátně kvalitní tekutiny. 

Ideální příklad úpravy denního jídla před početím: (Platí pro oba partnery)

Ráno po probuzení:

150 ml nápoje z mladého ječmene, snídaně (nejlépe kolem 8 h) s převahou uhlovodanů (cukrů), eventuálně kysané mléčné, ale čerstvé výrobky. 

Svačina (kolem 10 h)10 tablet chlorelly,voda a jiné tekutiny, vhodné pečivo s ovocem nebo zeleninou. 

Oběd mezi (12.30–13.30 h): polévka (čerstvá, spíše vývary zeleninové nebo masové), bezmasá jídla. 

Svačina (kolem 16 h) – 10 tablet chlorelly,voda a jiné tekutiny, vhodné cereálie s ovocem nebo kysaný mléčný výrobek, případně sýr.

Večeře (kolem 18–19 h) bílkovinná: ryby, vhodné libové maso přírodně upravené, doplněné tepelně zpracovanou zeleninou.

V případě potřeby z hlediska zkvalitnění plodnosti obou partnerů 2 lžičky sušiny macy /sušená ředkev/ rozmíchané v libovolné tekutině nebo v mléčném výrobku. Před spaním opět 150 ml nápoje z mladého ječmene. 


18.3.2009 1:55| autor: Miroslava Plchová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist