Jak pečovat o zrak těch nejmenších?

Vlivem dnešní doby trpí zhruba čtyřicet procent českých dětí oční vadou a musí tak nosit brýle, podívejte se, jak tomu zabránit u vašeho dítka.

pece-o-zrak-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Zrak je jedním z pěti našich smyslů. Pokud funguje správně, umožňuje přijímat až devadesát procent informací z okolí. Je však potřeba jej co nejvíce chránit a nezatěžovat oči více, než je nutné, což u dětí platí dvojnásob. S prevencí a dostatečnou péčí je totiž třeba začít od nejútlejšího věku. Zdraví očí jde ruku v ruce se zdravým životním stylem. Nejde však jen o stravu, ale také o pobyt na čerstvém vzduchu, přizpůsobení prostředí a samozřejmě jasně vymezenou dobu strávenou sledováním telefonů či televizních obrazovek.

Choďte na pravidelné oční prohlídky

Během prvních let života, přibližně do 8. roku života, se zrak dítěte vyvíjí. Jakákoli komplikace či zanedbání může způsobit trvalé poškození. Pokud tedy víte, že v rodině kdokoli trpí jakoukoli oční vadou a začnete mít jisté pochybnosti, vyhledejte odborného lékaře a nechte zrak dítěte co nejdříve vyšetřit. Samozřejmostí jsou pak pravidelné oční prohlídky i bez komplikací. Právě ty jsou nejdůležitější prevencí očních vad u dětí. Lékař může problém zachytit včas a kupříkladu i plně vyléčit, tak, že si jej dítě neponese s sebou do dospělosti.

Přizpůsobte prostředí doma

K péči o zrak však nepatří jen lékař, ale také zdánlivé drobnosti, které mohou nejen dětským očím ulevit. Momentálně většina z nás tráví svůj čas doma, kde může škodit umělé osvětlení. Vyvarujte se tedy led žárovek a používejte klasické žárovky svítící žlutým světlem, které je pro oči příjemnější. Nejlepší variantou je pak denní světlo. Dětem tedy upravte pokojíčky tak, aby pracovní stoly měly co nejblíže u okna. Samozřejmostí je také dostatek čerstvého vzduchu, proto se nebojte často větrat. Pokud s dětmi vyrazíte ven, nezapomeňte jim nasadit sluneční brýle s UV filtrem.

Nastavte pravidla na používání mobilu či počítače

Dalším důležitým tipem, jak pečovat o zrak, je zamyslet se nad využíváním moderních technologií. Nejeden rodič si uvědomuje, že elektronická zařízení vyzařující modré světlo významně ovlivňují dětský zrak, jenže je stále těžší se jim vyhýbat, natož je dětem zakazovat úplně. Důležité je dbát na správnou dobu strávenou u těchto zařízení. Odborníci se shodují na tom, že do 4 let věku je vhodné pouze krátké, několikaminutové video denně, do šesti let neuškodí půl hodinka a školáci si vystačí se 45 minutami za den. Děti je třeba zabavit nějak jinak, například společným hraním deskových her či různými sportovními či uměleckými kroužky. Důležité je také jít příkladem. Po příchodu domů se tedy snažte nechat telefon co nejdéle v tašce a odolejte pokušení každou chvíli kontrolovat e-mailovou schránku.

Dopřejte jim pestrou stravu bohatou na karotenoidy

Nejen pro zrak je důležitá správná výživa. Očím prospívají karotenoidy, například beta-karoten nebo lutein, vyskytující se zejména v zelenině a ovoci. Hodně je zastoupen v listové zelenině, jako je špenát nebo v dětmi nepříliš oblíbené brokolici. Pokud se dítko vzpírá a zeleninu do něj nedostanete ani přes velké úsilí, je vhodné sáhnout po některém doplňku stravy, jako je například Barny´s Ostříž s příjemnou ovocnou chutí, kterou si děti rychle zamilují a přispívá k udržení normálního stavu zraku, ale i sliznic a k ochraně buněk před oxidativním stresem.

Nezapomínejte na odpočinek

Protože oči pracují celý den, v noci si potřebují odpočinout. Aby byl spánek dostatečně kvalitní, doporučuje se nepoužívat hodinu a půl před ulehnutím žádnou elektroniku. Namísto pohádky v televizi či počítači tak dětem raději přečtěte pohádku. Zároveň je dobré, aby místnost, kde děti spí, byla dostatečně zatemněná. Nadbytečné světlo může způsobovat nedostatek melatoninu – hormonu odpovědného za spánek a spánkový cyklus. Pokud děti při usínání vyžadují rozsvícenou lampičku, určitě ji po usnutí zhasněte. Pomůže to ke správnému nastavení spánkového cyklu a děti se budou mnohem méně budit během noci.

17.6.2020 6:00 | autor: Claudia Srníková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist