Tajemství ženského pánevního dna pohledem Západu i Východu: zážitky z kurzu

Mám dvě děti a oba porody byly hodně náročné. Takže jsem ve skupině žen, které by se určitě měly starat o své pánevní dno, aby neochablo a nepřišly zdravotní komplikace. Cvičit podle brožurek se mi nechtělo, nikdy mi to moc nešlo. Proto jsem vyrazila na kurz „Tajemství ženského pánevního dna pohledem Západu i Východu“.

Nevěděla jsem, co od něj čekat. Myslela jsem, že budeme cvičit něco jako jógu a že se u toho pořádně zapotím. Překvapilo mě, že cvičení zvenku není vůbec vidět. Kurz trval celý den, kromě cvičení jsme si při něm také hodně povídaly.

Lektorka Lena Komanická mluví o pánevním dnu jako o naší zahrádce, o kterou musíme pečovat. „Pánevní dno je emoční barometr v těle, když je s ním žena propojena a má pánevní dno správně pružné, je to vidět i v jejím výrazu tváře. Protože je prostě vyrovnaná, spokojená,“ říká. Její kurzy čerpají z dávných mouder Východu, která pánevní dno vnímají jako sval lásky.

Inkontinence je civilizační nemoc

„Inkontinence je civilizační výdobytek, spodní kalhotky jsme začaly nosit teprve před dvěma sty lety, do té doby se bez nich ženy obešly. Pánevní dna měly v kondici a byly na ně napojené, že třeba při menstruaci z nich krev netekla, ale vypouštěly ji cíleně při močení, což stále praktikují domorodé ženy. To uměly ještě i některé naše praprababičky. Dnes ženy sedí celé dny u počítače nebo bojují o pozice v mužském světě a našemu pánevnímu dnu to vůbec neprospívá,“ vysvětluje Komanická.

I pánevní dno občas ženy posilují jako muži své bicepsy, jenže přeposilované pánevní dno funguje stejně špatně jako to oslabené. Platí tu více než jinde, že nejlepší je zlatá střední cesta.

„Pánevní dno má být jako trampolína, když je moc tuhé nebo povolené, mění postavení všech orgánů, které jsou nad ním, třeba právě močového měchýře, ze kterého pak při kýchnutí či smíchu uniká moč,“ uvádí lektorka a doplňuje: „Mnoho žen má problém, že neumí relaxovat, odpočívat, i to je na našich kurzech učíme. Také jim ukážu řadu praktických pomůcek a vysvětlím, jak je správně používat, a které naopak nemá cenu kupovat.“

Nepodléhejte mýtům a omylům o pánevním dnu:

• přerušováním močení se neposiluje pánevní dno, jen zastavujete něco, co je reflexivní, je to stejně nesmyslné jako třeba snaha o přerušování orgasmu
• preventivní močení i jeho zadržování není zdravé, důležité je močit vždy v okamžiku opravdové potřeby
• svěrače jsou až pod miskou svalů dvou hlavních vrstev pánevního dna, jsou jeho třetí vrstva (je dobré si nezaměňovat pánevní dno za pouhé svěrače)
• necvičte z brožur či internetu, pravděpodobně se cviky nenaučíte správně, důležité je osobní vedení
• Kegelovy cviky jsou marketingovým názvem sady cviků a přístrojů, které Kegel nikdy neviděl
• mnohem efektivnější než samotné cvičení je propojit cvičení a emoce
• v těhotenství své pánevní dno necvičte (v prvním a třetím trimestru)

Ráda bych vám po absolvování kurzu poradila, jak máte cvičit, ale to se nedá popsat, to se musí zažít. A pak doma dál zkoušet a přicházet na to. Důležité je osobní vedení zkušené lektorky, minimálně pro začátek. Sama si zatím jen představuju, že to dělám, a musím to ještě hodně zkoušet.

Čtěte také:

Mám z kurzu další rady a úkoly na dva měsíce dopředu. Vše teprve zpracovávám v hlavě. O hlavě je to totiž především i o srdci. Východní náboženství o pánvi říkají, že pokud ji nemáme rádi, projeví se to na jejím stavu. 

4 rady, jak jednoduše a správně zpružnit pánevní dno:

• Co už dělám a co jsem se dověděla na kurzu a je to jednoduché, je sezení na tzv. polonafouklém „overballu“ při práci u počítače. Má se na něm i cvičit. Doma ho mám, takže tuto změnu už jsem zavedla.
• Dobré je prý také rychlé chození (to už také dělám) nebo nordic walking.
• Nebo také chození po zadku, když sedíte, tak se pohybujete po zadku a nohama se přitahujete ve směru jízdy. Tím se výborně posiluje jedna ze tří vrstev pánevního svalstva.

Dámy, nechte si trochu nasekat na zadeček

Ale co mě na kurzu rozesmálo a přitom lze jednoduše aplikovat, to vám říct můžu: V našich zadečcích jsou prý „stíny srdce“, emoce, ztráty a zrady se tam ukládají a zvyšují v nás napětí. Pokud ho chcete dostat pryč, poproste partnera, ať vás občas něžně a lehounce poplácá. To jistě zvládne i bez kurzu.


www.mojepanev.cz

5.5.2016 1:28| autor: Alice Kavková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist