Vitamíny v těhotenství aneb Jsou multivitaminy zárukou zdravého miminka?

Je nesmírně důležité, aby příjem vitamínů v těhotenství byl dostatečný, přičemž denní potřeba vitamínů se odvíjí od věku ženy, fáze těhotenství a laktace. Nedostatek vitamínů může být problémem u žen, které mají průměrný až nadprůměrný přísun potravy.

V dnešní době jsou velice rozšířené těhotenské multivitaminy, které ale ne vždy vhodně naplní potřeby těhotné ženy a plodu. Optimální je přísun vitamínů v jejich přirozené formě, tedy v ovoci, zelenině, mase, mléčných výrobcích. Celkově se doporučuje minimálně 400 g ovoce a zeleniny denně. 

V průměru představuje jedna porce zeleniny velkou papriku nebo mrkev, 2 rajčata nebo misku čínského zelí nebo salátu, půl talíře brambor či sklenici neředěné zeleninové šťávy. Celkově se doporučuje 3–6 porcí zeleniny denně, z toho 2 syrové.  U ovoce představuje jedna porce 1 pomeranč, jablko nebo banán, misku jahod či sklenici neředěné ovocné šťávy. Celkově se doporučují 2–4 porce ovoce, z toho minimálně jedna porce sestávající ze syrové zeleniny. Jedna porce mléčných výrobků představuje 250 ml mléka nebo 200 ml jogurtu či 55 g sýra. Celkově se doporučují 2–3 porce mléčných výrobků denně.

Během těhotenství je zvláště důležitý dostatečný přísun kyseliny listové, vápníku a železa. Díky jodizaci soli nehrozí u nás nedostatečný přísun jodu a následné poškození plodu. Přesto se těhotným ženám doporučuje konzumace mořských ryb.

Kyselina listová

Kyselina listová je důležitá pro dělení buněk. Její nedostatek může vést k vrozeným vývojovým vadám, zejména nervové trubice, ale i zpomalenému vývoji plodu či předčasnému porodu. U žen, které trpí vrozenou poruchou krvetvorby, tzv. trombofilií (větší náchylnost k tvorbě krevních sraženin), která se projevuje opakovanými potraty, je její dostatečný příjem obzvláště důležitý. Denní potřeba kyseliny listové je 600–1000 mikrogramů. Doporučuje se užívat 400 mikrogramů Acidum folicum denně (1 tableta) měsíc před otěhotněním a dále po celou dobu těhotenství. Kyselinu listovou obsahuje špenát (200 g špenátu je jedna denní dávka), košťálová a kořenová zelenina, ořechy, jižní ovoce, lesní plody, droždí, snídaňové cereálie. Většina prenatálních vitamínů obsahuje 400–800 mikrogramů kyseliny listové, což je pro správný vývoj plodu dostatečné množství. Ženám, které mají nebo měly plod s vrozenou vývojovou vadou nervové trubice v předchozím těhotenství nebo užívají léky proti epilepsii, se doporučuje dávka až 4 mg kyseliny listové.

Vápník

Vápník je důležitý pro stavbu zdravých kostí a zubů, pro normální funkci srdce, nervů, svalů a pro podporu vývoje plodu během těhotenství. Některé studie naznačují, že vápník může snižovat riziko karcinomu prsu a tlustého střeva.  Doporučený příjem je 1 000 mg denně.

Většina prenatálních vitamínů obsahuje od 100 do 200 mg vápníku v jedné tabletě, což je daleko méně, než je doporučená dávka pro těhotné ženy. Aby se vápník mohl vstřebat, potřebuje tělo vitamín D. Jeho nejvýznamnějším zdrojem je sluneční záření. Již několik minut pobytu na slunci bez ochranných krémů zaručí jeho dostatek. Vápník tělu dodávají zejména mléčné výrobky. Nedostatečný příjem vápníku v těhotenství nemá žádné bezprostřední zdravotní důsledky, ale může být spojen s vyšším rizikem vysokého tlaku a preeklampsie.

Železo

Nedostatek železa je nejčastější poruchou výživy na světě. Způsobuje chudokrevnost. U nás je chudokrevnost diagnostikována u 10–20 % těhotných, většinou v mírné formě. Jeho denní příjem by měl být okolo 80 mg. Prenatální vitamíny obsahují zpravidla 10–20 mg železa v jedné tabletě. Železo je obsaženo v ovoci, zelenině, chlebu, mase a drůbeži. Systematické užívání železa v těhotenství sice zlepšuje krevní obraz, ale nebyl prokázán jeho pozitivní vliv na plod. Naopak jeho nadužívání způsobuje zácpu a zažívací obtíže. Železo by se tedy mělo podávat pouze ženám s prokázanou chudokrevností.

S opatrností by se měly užívat těhotenské multivitaminy s obsahem jodu, železa a vápníku současně s léky na nedostatečnou funkci štítné žlázy a s některými léky na snížení krevního tlaku.

Těhotenské multivitaminy nejsou zárukou dobře probíhajícího těhotenství a zdravého miminka. Rozhodně neublíží, pokud jsou užívány podle návodu, ale základem je pestrá a vyvážená strava. Z podávaných vitamínů v tabletách má svůj význam kyselina listová a železo v případě chudokrevnosti.

23.4.2012 2:30| autor: MUDr. Radka Gregorová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist