Jak podpořit imunitu v těhotenství

Těhotenství je skutečně tak trochu jiný stav. Organismus je zatížen mnoha změnami souvisejícími s rozkolísáním hormonální hladiny a potýká se i se změnami obranyschopnosti.

profimedia-0260438871-1100x618.jpg

Organizmus ženy je k tomu, aby těhotenství udržel až do zdárného konce, vybaven mnoha mechanizmy. Jedním z nich je i dočasné snížení imunity. „Pokud by imunita fungovala na všech úrovních tak jako v době, kdy žena těhotná není, znamenalo by to nebezpečí pro plod. Oslabení imunity probíhá zejména v oblasti buněčné imunity. To má za následek větší náchylnost k nákazám infekčními chorobami,“ popisuje profesor Pavel Calda, porodník z Gynekologicko-porodnické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Za běžných podmínek, pokud by ke snížení imunity nedošlo, by tělo ženy na plod reagovalo jako na cizího vetřelce a aktivovalo by svoje síly k tomu, aby se tělo ženy miminka zbavilo. Výsledkem tohoto děje by bylo poškození plodu a nechtěná ztráta těhotenství.

Jenže ani v přírodě není nic stoprocentně dokonalé. Snížení buněčné imunity sice ochrání plod před ničivými útoky těla matky, ale ženu vystavuje většímu riziku nákazy. A to v době nadcházejícího období respiračních viróz může být problém. „Ženy by se v době, kdy je zvýšené riziko viróz a chřipek, měly vyhýbat místům s vysokou koncentrací lidí. Z tohoto pohledu jsou riskantní návštěvy nákupních center, hromadná městská doprava, ale i návštěvy mateřských školek a podobných zařízení,“ říká doktor Calda.

Čtěte také:

Tělu pomohou vitaminy

V rámci prevence je možné tělu dodat i vitaminy, které pomohou s posílením obranyschopnosti. Pomoci může například pravidelná konzumace vitaminu C. Doporučená denní dávka vitaminu C je 80 mg, v době těhotenství by příjem měl být vyšší a dávka by se měla pohyboval kolem až kolem 250 mg. „Výhoda vitaminu C je v tom, že se jím nedá předávkovat. Tělo si ho neukládá do zásoby, a tak nehrozí intoxikace. Pokud ho přijmeme ve vyšším množství a nedojde k jeho veškerému využití, tak odchází z těla pryč močí,“ dodává lékař.

„Céčko“ se ve vysokém procentu nachází v syrovém ovoci a zelenině. Jeho množství se snižuje varem, naopak nízké teploty a mráz ho výrazně nepoškozují. Přirozené zdroje vitaminu C jsou například: citrusy, kiwi, jablka, zelí, červený rybíz, paprika, růžičková kapusta, šípky (čerstvé i sušené).

Imunitu je možné posílit i potravinovými doplňky a doplňky stravy s obsahem vitaminu C. V tom případě je ale třeba volit přípravky, které jsou určeny přímo pro těhotné ženy.

K udržení dobré fyzické kondice a obranyschopnosti v době těhotenství pomůže i přiměřená fyzická aktivita a pohyb. „Ty by měly být voleny s ohledem na možnosti ženy. Vhodné jsou například procházky, jóga, cvičení pro těhotné nebo plavání,“ říká profesor Calda. Při aktivitách venku je dobré sledovat stav ovzduší. Během podzimních a zimních měsíců jsou časté inverze a fyzická aktivita venku v době jejich výskytu je spíše na škodu než k užitku.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist