Jak podpořit imunitu v těhotenství

Těhotenství je skutečně tak trochu jiný stav. Organismus je zatížen mnoha změnami souvisejícími s rozkolísáním hormonální hladiny a potýká se i se změnami obranyschopnosti.

profimedia-0260438871-1100x618.jpg

Organizmus ženy je k tomu, aby těhotenství udržel až do zdárného konce, vybaven mnoha mechanizmy. Jedním z nich je i dočasné snížení imunity. „Pokud by imunita fungovala na všech úrovních tak jako v době, kdy žena těhotná není, znamenalo by to nebezpečí pro plod. Oslabení imunity probíhá zejména v oblasti buněčné imunity. To má za následek větší náchylnost k nákazám infekčními chorobami,“ popisuje profesor Pavel Calda, porodník z Gynekologicko-porodnické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Za běžných podmínek, pokud by ke snížení imunity nedošlo, by tělo ženy na plod reagovalo jako na cizího vetřelce a aktivovalo by svoje síly k tomu, aby se tělo ženy miminka zbavilo. Výsledkem tohoto děje by bylo poškození plodu a nechtěná ztráta těhotenství.

Jenže ani v přírodě není nic stoprocentně dokonalé. Snížení buněčné imunity sice ochrání plod před ničivými útoky těla matky, ale ženu vystavuje většímu riziku nákazy. A to v době nadcházejícího období respiračních viróz může být problém. „Ženy by se v době, kdy je zvýšené riziko viróz a chřipek, měly vyhýbat místům s vysokou koncentrací lidí. Z tohoto pohledu jsou riskantní návštěvy nákupních center, hromadná městská doprava, ale i návštěvy mateřských školek a podobných zařízení,“ říká doktor Calda.

Čtěte také:

Tělu pomohou vitaminy

V rámci prevence je možné tělu dodat i vitaminy, které pomohou s posílením obranyschopnosti. Pomoci může například pravidelná konzumace vitaminu C. Doporučená denní dávka vitaminu C je 80 mg, v době těhotenství by příjem měl být vyšší a dávka by se měla pohyboval kolem až kolem 250 mg. „Výhoda vitaminu C je v tom, že se jím nedá předávkovat. Tělo si ho neukládá do zásoby, a tak nehrozí intoxikace. Pokud ho přijmeme ve vyšším množství a nedojde k jeho veškerému využití, tak odchází z těla pryč močí,“ dodává lékař.

„Céčko“ se ve vysokém procentu nachází v syrovém ovoci a zelenině. Jeho množství se snižuje varem, naopak nízké teploty a mráz ho výrazně nepoškozují. Přirozené zdroje vitaminu C jsou například: citrusy, kiwi, jablka, zelí, červený rybíz, paprika, růžičková kapusta, šípky (čerstvé i sušené).

Imunitu je možné posílit i potravinovými doplňky a doplňky stravy s obsahem vitaminu C. V tom případě je ale třeba volit přípravky, které jsou určeny přímo pro těhotné ženy.

K udržení dobré fyzické kondice a obranyschopnosti v době těhotenství pomůže i přiměřená fyzická aktivita a pohyb. „Ty by měly být voleny s ohledem na možnosti ženy. Vhodné jsou například procházky, jóga, cvičení pro těhotné nebo plavání,“ říká profesor Calda. Při aktivitách venku je dobré sledovat stav ovzduší. Během podzimních a zimních měsíců jsou časté inverze a fyzická aktivita venku v době jejich výskytu je spíše na škodu než k užitku.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist