5 tipů, jak posílit partnerský vztah a předejít krizi

Vleklá koronavirová krize, stres, práce z domova, distanční výuka, omezené možnosti, jak trávit volný čas, to jsou problémy, které dopadají na většinu z nás. Není divu, že i vztahy v rodině dostávají zabrat a často nejvíc trpí vztah mezi partnery.

jak-upevnit-vztah-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Ten by přitom měl být opěrným bodem, s partnerem se dělíme nejen o každodenní starosti, ale i radosti. A při neustálé péči o děti bychom neměli zapomínat ani na péči o vztah s naším partnerem či partnerkou. Děti potřebují spokojené rodiče, kteří se mají rádi a chovají se k sobě hezky. Jak si ale na sebe najít čas? Co pro vztah můžeme udělat? Máme pro vás pár osvědčených tipů.

Dopřejte si „date night“

Čas od času si dopřejte večer, který strávíte s partnerem spolu. Ideální je vyrazit ven, ale v současné době je potřeba trochu improvizovat. Můžete-li, odvezte děti k prarodičům (nebo počkejte, až děti usnou), objednejte si nebo uvařte dobrou večeři, pěkně se oblékněte a udělejte si rande při svíčkách. Možná bude konverzace ze začátku váznout, ale stojí za to vydržet. Zkušenosti ukazují, že „rande“ je dobré plánovat předem a systematicky, např. každou lichou sobotu, a nespoléhat se na spontánní vývoj situace. Jinak hrozí, že místo rande budete dohánět pracovní či domácí resty nebo prostě usnete.

Naslouchejte

Když budete mít příležitost partnerce či partnerovi naslouchat (a ne jen řešit chod domácnosti), zkuste sledovat, co si ten druhý opravdu přeje a co mu dělá radost.

Rozmazlujte se maličkostmi

Nebojte se svého partnera či partnerku občas rozmazlovat malou pozorností. Nemluvíme o drobnosti ze zlata či diamantů, úplně stačí připravit unavené ženě či muži vracejícímu se domů z práce oblíbený čaj nebo kávu.

Nezapomínejte ani na pohlazení a doteky, ty odbourávají stresové hormony a zklidňují emoce. Jedno obejmutí kolem ramen nebo pohlazení po vlasech vydá za tisíc slov.

Podporujte se

Všichni máme občas náročnější období a ve vztahu nemůže být proto pořád symetrie v dávání a přijímání. Nebojte se proto dávat víc, pokud to partnerka či partner potřebuje. A pokud se karta obrátí a víc byste potřebovali vy, je v pořádku si o to říci, vyjádřit přání. Třeba přání dostat ve chvíli, kdy máte všeho po krk, od partnera porozumění a podporu.

Promluvte si s někým

Menší nebo větší krize v partnerských vztazích může potkat každého. Než se situace vyhrotí, zkuste si s někým promluvit. První pomocí v krizi může být psychologické poradenství, zavolat můžete například na bezplatnou Linku pro mámy a táty, kde v klidu proberete svou situaci a zamyslíte se nad vhodným řešením. Další možností je párové psychologické poradenství. Zkuste přesvědčit partnera, i když to bude obtížné. Připomeňte mu, že spolu máte děti a ty si zaslouží, abyste investovali čas do toho, zjistit, v čem je problém a jak ho napravit. Už samo rozhodnutí jít spolu do párového poradenství zlepšuje šance vašeho vztahu.

Čtěte také:

Co dělat, když už jste vyzkoušeli všechny možnosti a vztah se i přesto nedaří zlepšit? Nevidíte-li jiné východisko než rozvod či rozchod, snažte se, aby tato náročná životní situace proběhla důstojně a co nejohleduplněji, obzvlášť pro vaše děti. Pomoci vám může například bezplatný podpůrný vzdělávací program Rozchodem rodina nekončí, který poskytuje rodičům podporu, aby dokázali lépe překonat těžké situace spojené s rozchodem a mohli zůstat dobrými rodiči.

2.3.2022 3:53 | autor: Redakce ve spolupráci s Aperio

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist