Jiná žena? Průvodce pro novopečené tatínky

Jste čerstvý tatínek a miminko vám obrátilo svět vzhůru nohama? Smiřte se s tím, že svou pozornost začnete dělit dvěma. Navždy. Navíc vaše žena prožívá složité období. Své ženě můžete snadno pomoci a vzájemně překonat případné problémy. Jak?

Co je šestinedělí

Šestinedělí trvá šest týdnů po porodu.Tělo ženy se vrací do stavu před otěhotněním. Probíhají funkční i anatomické změny, hojí se poporodní poranění a mění se i hladina hormonů. Ženy jsou velmi citlivé a zranitelné.

Rady pro otcovské šestinedělí

  1. Právě jste se stali rodinou. Užívejte si partnerku i děťátko.
  2. Péče o dítě je namáhavá, partnerka jistě ocení pomoc. Naučte se, jak děťátko správně přebalit, nakrmit či pochovat. Neudělá to radost jen partnerce, ale bude to přínosem i pro vás.
  3. Všímejte si partnerčiných nálad, pozor na poporodní deprese.
  4. Partnerka by se po porodu neměla příliš namáhat (např. zvedat těžké předměty). Snažte se jí pomáhat.
  5. Kojení se nemusí dařit. Zkuste po dohodě zavolat laktační poradkyni.
  6. Nenaléhejte na sex. O případném sexuálním nesouladu si ale promluvte.
  7. Udělejte si nějakou malou společnou radost. Děťátko může na dvě hodiny někdo pohlídat. Pro dítě je důležité, aby rodiče byli v pohodě.
  8. Nejste na to sám. Duly, laktační poradkyně či porodní asistentky – ty všechny vám odborně pomohou. Nebojte se je oslovit a požádat o pomoc. Pomoc můžete nalézt i ve vašem okolí (maminka, sousedka, sestra atd.).
  9. Využijte rad známých otců, všichni si tím prošli.
  10. Pokud můžete, vezměte si alespoň na prvních pár dní volno z práce. Sžívání s novým členem rodiny bude i pro vás jedinečný zážitek.

Co může ženu v šestinedělí trápit

  • Hojí se všechna poporodní zranění, i sehnutí pro dítě je zpočátku náročné.
  • Žena se učí být matkou.
  • Nedostatek spánku partnerku vyčerpává.
  • Mohou si připadat nepřitažlivé.
  • Mnohé ženy mají stále několik kilo navíc, cítí se neustále unavené, nemají čas se nalíčit.
  • Žena může mít strach o miminko.
  • Partnerka může trpět poporodním blues či poporodní depresí.

Blues či deprese?

Citové rozlady, tzv. poporodní blues, se objevují krátce po porodu. Je to přechodná náladová labilita, nervozita či smutek, která však nemá dlouhé trvání a je nárazová. „Někdy to však není jen chvilková rozladěnost, mohou to být příznaky nemoci, tzv. poporodní deprese. Příčinou je hormon prolaktin, který se vylučuje při tvorbě mateřského mléka. Tato nemoc se nedá zvládnout silnou vůlí. Matka si zpravidla sama nepomůže a je nezbytné vyhledat lékařskou pomoc,“ vysvětluje psycholožka a sexuoložka Mgr. Kateřina Hollá.

Není to moje vina?

Porodní deprese partnerky sice může být odrazem partnerských problémů, ale často bývá spíše reakcí na novou životní situaci. Organismus tak reaguje na všechny fyziologické změny spojené s porodem a šestinedělím. Přikládejte této situaci váhu, kterou si zaslouží. „Pokud bude mít partner pocit, že se jeho žena po porodu změnila a delší dobu se cítí ve velké psychické nepohodě, je namístě po dohodě s ní vyhledat odbornou pomoc,“ radí psycholožka Petra Vondráčková.

Sex po porodu

Sex po porodu je v každém partnerství velké téma. Sex je poslední věcí, na kterou žena v šestinedělí myslí. Odborníci radí počkat se stykem po uplynutí šestinedělí kvůli čištění, zavinování dělohy i riziku infekce. Enzymy, obsažené například v léku Wobenzym, mohou být užitečným pomocníkem nejen v procesu hojení, které významně zkracují ale také v ústupu bolesti. Navíc urychlují vstřebávání otoků a co je pro ženy důležité – pomáhají zajistit tvorbu menší jizvy.

Čtěte také:

Změna navždy?

Sexuální život po porodu se mění, ale ne nutně k horšímu. „Zřejmě bude zapotřebí najít a zaběhnout nové rituály, které před příchodem dítěte nebyly zapotřebí. Nyní je čas na sex přece jen omezen a pravděpodobně i místa sexuálního kontaktu se zužují spíše na manželské lože. Nicméně to nutně neznamená nudu. Žena po porodu také může mít daleko silnější orgasmy, může být více vzrušivá. To není způsobeno porodem, ale tím, že dozrává, přestává mít zábrany,“ říká sexuoložka Kateřina Hollá.

Zpět do normálu

„Pokud to podmínky a nová životní situace umožňuje, je dobře znovu oživit některé dřívější tradice, jako je chození do kina, do divadla či na aerobik. Objeví se nové aktivity, které obohatí společný život. Je důležité se však přizpůsobit,“ radí psycholožka Mgr. Petra Vondráčková.

1.9.2017 2:04

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist