Hravými cviky proti plochým nohám u dětí

Ploché nohy jsou jednou z nejčastějších vývojových vad u dětí – dětské nohy se od našich dospělých liší v mnoha anatomických i funkčních vlastnostech a jsou tak ke vzniku vývojových vad a poškození více náchylné. Proto je pro správný vývoj dětské nohy velmi důležitá kvalitní obuv a pravidelné cvičení.

Kvalitní boty jsou základ

„Vznik tzv. plochých nohou (pes planus), tedy snížení, případně vymizení podélné klenby nožní, může být například následkem dlouhodobého nošení příliš tvrdé obuvi. Pokud totiž dítě nemůže dostatečně osvalovat při chůzi, svaly rychle zleniví a mají větší sklon k plochonoží,“ upozorňuje Eva Žáková, odbornice na zdravé obouvání dětí a dodává: „Jestliže noha nedrží v obuvi správný tvar, dochází k vpáčení kotníků a celkové deformaci svalové hmoty. Malá bota zase vede v dlouhodobém horizontu k nedokrvení cév v prstech a deformace se projevují nejen v nohou, ale i v celkovém držení těla a páteře.“

Chůze v nepohodlných botách, které jsou těžké a nepoddajné, je únavná pro dospělé, natož pro děti. Proto je potřeba boty pro dítě vybírat pečlivě, obuv před koupí potěžkat a důkladně promačkat. „Kvalitní bota se dá doslova ždímat a přitom stále drží tvar. Důležitý je však pevný opatek, který zaručí, že se botička po týdnu nošení ,nerozšmajdá‘,“ připomíná Eva Žáková.

Cvičení, které děti baví

Děti udělají za den v průměru 18 až 20 tisíc kroků. Aby se jim běhalo lehce a jejich nožky se správně vyvíjely, je potřeba jim zajistit nejen kvalitní boty, ale i dostatek přiměřeného zdravého pohybu. „Cvičení, které pomáhá předcházet vzniku plochých nohou, je vhodné i pro nejmenší děti. Protože je zábavné, děti se při něm nenudí a mnohdy ani nepostřehnou, že cvičí. Naopak – berou pohybové úkoly jako příjemnou hru,“ říká s úsměvem Kristýna Přibylová, lektorka, která radí maminkám s výchovou a cvičením podle psychomotorického vývoje dětí.

K nejoblíbenějším cvikům patří „píďalka“, kdy dítko posouvá chodidlo vpřed pomocí pokrčení prstů a vytvoření oblouku nožní klenby. Hodně je baví i „kuličky“, které spočívají ve zvedání drobných předmětů prsty. „Pro prevenci plochonoží jsou účinné i další jednoduché cviky – například výpony na špičkách, ,běžkování‘ neboli výpady, kdy dítě střídavě nakročuje nohy a přitom se opírá buď o celé chodidlo, nebo o špičku, a také ohýbání a unožování palečků. Cviků je celá řada, pokud mají děti nohy v pořádku, je dobré je zařadit preventivně, aby potíže nevznikly. V případě obtíží pak doporučujeme cvičit krátce, ale pravidelně víckrát týdně – v takovém případě je také nutné zařadit vždy více cviků v sérii a různě je kombinovat,“ přidává konkrétní rady Kristýna Přibylová.

„Píďalka“

websize_nozicky_01.jpgDítko si sedne na stoličku s chodidly položenými na zem. Pokrčením prstů a vytvořením oblouku nožní klenby posouvá nohu nejprve vpřed a následně vzad. Vystřídá u obou nohou. Paty přitom leží po celou dobu pevně na zemi. Později je možné trénovat „píďalku“ i ve stoje.

„Kuličky“

websize_nozicky_02.jpgNa zem položíme několik malých kuliček a necháme dítko, aby je postupně zkoušelo uchopit prsty nohou a opět položit zpátky na původní místo.

„Ručník“

websize_nozicky_03.jpgNa zem rozložíme ručník a zatížíme ho knihou nebo jiným těžkým předmětem. Dítko se postaví na ručník a prsty nohou se ho snaží shrnovat. Cvik opakuje několikrát a střídá přitom obě nohy.

Účinná prevence? Chůze naboso

„Chůze naboso je velmi účinná metoda, jak bojovat či preventivně zabránit vzniku plochonoží, ale musí se odehrávat na vhodném povrchu. Tedy na trávě, v písku nebo třeba v bahýnku… Noha se totiž musí umět vypořádat s nerovnostmi terénu a tím se posiluje její klenba. Naopak v bytě, kde je plovoucí podlaha, nízký koberec či vinyl, je lepší ponechat děti obuté,“ doporučuje Eva Žáková.

Výjimkou je však koberec s vysokým vlasem, na ten můžete bosé děti bez obav „vypustit“. Podle fyzioterapeutky je pro tento účel velmi vhodný, jelikož umožňuje svalům na nohou pracovat, a tak přirozeně posilovat nožní klenbu.

„Při běhání naboso po vhodném terénu dochází k pozitivnímu dráždění nervových receptorů a trénování drobných svalů nohy,“ souhlasí i pediatr MUDr. František Picek z ORP Centra v Praze a zároveň vysvětluje, proč si malé děti občas stýskají, že je bolí nožičky, i když nejsou unavené. „Příčná a podélná klenba nohou se začíná formovat v předškolním věku. A protože v tomto období rostou kosti rychleji než svaly, děti si často stěžují, že je nožičky bolí. Také proto je důležité věnovat dostatečnou pozornost procvičování chodidel a protahování lýtkových a bércových svalů,“ připomíná lékař a doporučuje rodičům pořídit dětem na cvičení kvalitní prodyšnou obuv s pevnou patou, která bude v místě ohybu prstů dostatečně pružná.

Čtěte také:

Jak by měly vypadat správné dětské boty

  • Měly by mít odpovídající velikost – před prsty by měla v botě zůstat mezera 10 až 15 mm (tzv. nadměrek).
  • Měly by mít kulatou špičku – aby palec nebyl tlačený směrem k prstům.
  • Měly by být vyrobené z přírodního materiálu (useň nebo textil) – měkký, prodyšný, který dobře vstřebává vlhkost a tvarově se přizpůsobí.
  • Stélka nebo vložka by měla být ze savého materiálu – dětská noha se hodně potí.
  • Měly by mít tuhý, vysoký a dlouhý opatek – ten zaručí dobrou fixaci nohy.
  • Střih svršku by měl být vhodný pro dětskou nohu – zabrání tak posouvání chodidla v botě.
  • Měly by mít kvalitní podešev – ta tlumí otřesy při chůzi a tím šetří klouby, kosti a páteř.
  • Měly by být ohebné především v oblasti prstních kloubů – zajistí pohodlnou chůzi.
  • Měly by být lehké – nízká váha snižuje únavu při chůzi.

Věděli jste?

  • Až 99 % dětí se rodí s naprosto zdravýma nohama, ale s přibývajícím věkem se počet vad nohou zvyšuje. Do první třídy tak přichází přibližně 1/3 dětí s nohama různě poškozenýma v důsledku nošení nesprávné obuvi.
  • Noha malého dítěte roste v průměru 15–18 mm za rok, u starších dětí 8–12 mm. To znamená, že ve věku 2–3 let děti potřebují 2 až 3 velikosti obuvi za rok, v předškolním věku 2 velikosti obuvi a ve školním věku 2 až 3 velikosti obuvi ročně.
  • Moderní vyšetření, při kterém lékař pomocí tensometrické desky (snímá otisky nohou) diagnostikuje stav podélné a příčné klenby a zatížení nohou se nazývá pedobarografie.

Zdroj: www.monkeysgym.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist