Maminky, nezapomínáte na kyselinu listovou?

Plánujete založení rodiny? Pak nastal pravý čas, abyste zvýšily příjem kyseliny listové. Tento vitamin zajišťuje správný průběh těhotenství, spousta nastávajících maminek ho však nepřijímá v dostatečném množství. Přečtěte si, které potraviny jsou na kyselinu listovou bohaté, a jak si z nich připravit něco chutného.

Zařaďte do jídelníčku více listové zeleniny!

Lékaři vitamin B9 neboli kyselinu listovou těhotným ženám doporučují užívat, protože se stará o proces dělení buněk, tedy o vývoj dítěte. Zvýšená dávka tohoto vitaminu funguje jako prevence nejrůznějších vývojových vad a poruch, především těch neurologických.

Mozek a nervová soustava miminka se vyvíjí v prvním trimestru, pro toto období je doporučená denní dávka 800 μg. Po zbylých šest měsíců už stačí užívat přibližně polovinu tohoto množství.

Kyselinu listovou byste ale měla užívat ještě před otěhotněním! Nemusíte si hned kupovat pilulky, stačí začít jíst více potravin, které vitamin B9 obsahují, ideálně asi dva nebo tři měsíce před početím. A jaké to například jsou?

• fazole, čočka, hrách
• špenát, salát, zelí
• citrony, pomeranče, grepy
• chřest, brokolice, květák
• slunečnicová semínka, vlašské ořechy

Obecně uděláte dobře, když před průmyslově upravenými dáte přednost čerstvým přírodním plodům. Zeleninu ani luštěniny pak nevařte, kyselina listová se totiž varem ničí.

Připravte si těhotenský drink!

Příjemný a osvěžující způsob, jak do sebe dostat spoustu kyseliny listové, je čerstvá šťáva z ovoce a zeleniny. Tělo navíc potraviny v tekutém stavu lépe tráví, a bere si z nich všechny důležité látky, včetně vitaminů.

Do odšťavňovače můžete naházet zeleninu a ovoce v jakékoliv kombinaci. Připravte si třeba zelenou šťávu z listové zeleniny s jablkem a citronem. Pokud trpíte těhotenskými nevolnostmi, přidejte kousek zázvoru nebo čerstvou mátu.

A jaký odšťavňovač se na získávání šťávy z listů zeleniny hodí nejlépe? Výrobce odšťavňovačů Eujuicers nechal své produkty otestovat z hlediska výtěžnosti kyseliny listové. Každým z testovaných přístrojů prošlo kilo mrkve, podívejte se, který si s ní poradil nejlépe:

 Odšťavňovač   Množství kyseliny listové       
Angel Juicer 75003,01 μg
Sana Juicer by Omega2,98 μg
Omega VRT 352 FS2,66 μg
Champion 2000+2,21 μg
Catler JE 40101,66 μg

sana_juicer_euj-707_omega_chrom.jpg

Dvouhřídelový odšťavňovač Angel a šnekový Sana testem prošli nejlépe, oba z kila mrkve získali přibližně 3 μg kyseliny listové. Sana Juicer však stojí o polovinu méně než Angel, jeho pořízení tedy bude pro váš rodinný rozpočet příznivější.

Výbornou šťávu si připravíte i na odstředivém nebo mechanickém odšťavňovači, v prvním případe jí však bude o trochu méně, v druhém zase budete muset trochu zabrat. Ve všech případech ale uděláte něco dobrého pro zdraví vaše i vašeho miminka!

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist