Vyměníme zážitky dětí ve třídě za virtuální školu?

Moderní multimediální výuka se v poslední době skloňuje často. Výrobci učebnic překlápějí stále častěji svůj obsah do interaktivní podoby, protože taková dnešní žáky baví. Je to ale pro ně vždy přidaná hodnota?

Děti s počítačem už většinou vyrůstají, takže nemají problém se samotným používáním, veškeré technologické novinky přijímají s naprostou samozřejmostí a přistupují k nim zcela intuitivně. V první třídě základní školy si umí obvykle počítač zapnout, otevřít si program, pustit si pohádku nebo se dostat na internet na svou oblíbenou on-line hru.

Jak přistupují děti k výuce s počítačem ve škole, nám prozradila paní učitelka Karolína z jedné pražské základní školy, kde jsou počítače občasnou, nepravidelnou součástí výuky: „Když mají žáci doplňovat správná písmena do slov a psát je do sešitu, nadšením rozhodně nejásají. Zato když jim otevřu webové stránky, kde doplňují písmena do slov on-line a ono jim to rovnou ukazuje, jak si vedou, škemrají o další cvičení. Berou to jako hru. Vzhledem k tomu, jakým tempem rostou nejrůznější on-line výukové hry, je otázka, jak moc tento únik do virtuální reality podporovat i ve škole.“

Interaktivita neznamená jen osobní počítače a interaktivní tabuli. Ty jsou pouze součástí celého spektra dalších možností, počínaje televizí a rozhlasem přes fotoaparát, zpětný projektor, dataprojektor až po nejrůznější novinky typu i-Pod, MP3 přehrávač, tablet PC apod. A i když se zdá, že k tomuto typu výuky není tolik potřeba učitele, právě na něm záleží, jak moc bude výuka efektivní pro každého žáka. I zde platí, že schopnosti učitele jsou důležitější než perfektní vybavení třídy.

„Jsou školy, které se plně zásobí těmito drahými technologiemi, a pak se ukáže, že výuka podezřele připomíná klasickou frontální hodinu, kdy učitel stojí před tabulí a všechny děti dělají ve stejnou dobu totéž bez ohledu na jejich zkušenosti a dovednosti,“ poukazuje na svou osobní zkušenost jeden z ředitelů základních škol. Neznamená to tedy, že třída vybavená počítači a interaktivní tabulí je pro děti automaticky výhra. Respektive že když je třída plná přístrojů, nemusíme se jako rodiče ničeho bát. Za technologickým luxusem se může skrývat strnulá výuka, která tvořivé a problémové učení nepodporuje. 

Podle slov mnoha učitelů se však rodiče při zápisech na vybavení školy těmito technologiemi často ptají. Je to zkrátka módní záležitost a představuje pro veřejnost známku posunu od klasické výuky – což právě může být velký omyl. Pokud je ovšem interaktivní výuka připravována tak, aby kromě zírání do počítače dokázala rozvíjet spolupráci mezi dětmi, další sociální dovednosti či skupinovou dynamiku a také poskytla prostor pro různé úrovně znalostí dětí, podporovala tvořivé myšlení, pak může vzniknout neobvykle pestré vyučování, kde má každý žák možnost postupovat svým tempem a věnovat se na počítači tomu, co jej rozvíjí a baví a zároveň sdílet společné zážitky a výsledky. 

Společnost Apple nedávno oznámila, v reakci na vzrůstající konkurenční boj, že bude svůj software pro tvorbu interaktivních učebnic nabízet učitelům zdarma. Jak se na to dívá učitelka Jana z Hradce Králové? „Učitelství je velmi časově i psychicky náročné povolání. Neumím si představit, že poslední hodiny, které mi zbývají pro odpočinek a koníčky, budu věnovat tvorbě interaktivních materiálů pro děti. Je to velmi časově náročná práce, mám-li poskytnout různým úrovním znalostí dětí potřebné ‚krmení̔.“ 

A co na to paní učitelka Karolína z Prahy: „Mně se tento model líbí. Existuje přece i řada učebnic, které mají tyto materiály pro různé úrovně již zpracované. Stačí je použít. Na internetu se neustále zvětšuje nabídka materiálů pro tento typ výuky. Určitě půjde i použít určité šablony, takže práce nebude časově nezvladatelná. Navíc připravené materiály půjdou snadno využít i pro další třídy.“

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD předpověděla šest modelů školy budoucnosti. Pouze jedním z modelů byla škola postavená na on-line výuce s využitím moderních technologií. On-line výuka tedy nejspíš nepohltí všechny školy. Nakonec vždy – stejně jako u všech ostatních výukových metod a filozofických směrů – záleží na pojetí a zpracování pedagogem. Jedině ten může moderní technologie využít pro plnohodnotný rozvoj žáků a teprve pak budou mít jeho hodiny potřebnou kvalitu a přidanou hodnotu.


26.2.2012 11:46| autor: Markéta Breníková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist