Co mě čeká na powerjóze?

Powerjóga je cvičení, které je zaměřeno na harmonii těla a mysli, rozvoj fyzických a psychických schopností, odbourání stresu a napětí. Je vhodné jako prevence před bolestí zad, která je často způsobena civilizačními vlivy: špatné držení těla, špatné pohybové návyky, jednostranné zatížení atd.

Co mě ale na hodině powerjógy čeká, jestliže si jí chci přijít zacvičit? A na co jsou jednotlivé cviky vlastně dobré? 

Zde je několik základních pozic, se kterými se na hodině určitě setkáte.

Pozice k příjemnému prodýchání – spojení palce a ukazováku je postavení pro břišní dýchání. Výtečné k závěrečnému uvolnění.

Pomocí této pozice docílíme protažení a posílení břišních a zádových svalů. Pozice Mostu má čtyři fáze a toto je závěrečná (nejsložitější).
Není vhodné při vysokém krevním tlaku a srdečních onemocněních. Nemusí dělat dobře lidem s žaludečními vředy.

Tato pozice uvolňuje a zpevňuje ramena, hrudník a záda. Protahuje svaly zadní strany dolních končetin. Lze provádět i s lehce pokrčenými koleny (záleží na pohyblivosti cvičence). Pozice patří mezi tzv. vitalizující pozice – působí proti únavě (zpomaluje srdeční tep, osvěží mozek a nervový systém).

Pozice posilující ramena, paže a záda. Tvaruje hýžďové svaly a zadní stranu dolních končetin.Končetina, která je nahoře, otevírá pánev. Není důležité, jak vysoko se noha dostane, ale zda je pozice správně provedena (nepřenáší se váha těla do ramen a zápěstí, hlava povolena mezi paže a hrudník stále co nejvíce přitažený ke stehnu stojné nohy).

Přínosem této pozice je posílení nohou (vč. kotníků, chodidel a podkoleních vazů) a paží. Uvolňuje a posiluje svaly okolo kyčlí a stimuluje břišní orgány. Chyba v provedení je „vystrkování“ hýždí do zadu.

Při správném provedení dochází k posilování dolních končetin a zároveň ke zvyšování ohebnosti kyčlí. Formuje tukové zásoby na bocích. Zlepšuje krevní oběh v oblasti kyčlí.

Výtečná pozice pro uvolnění kyčelních kloubů a k protažení ohybače pánve.
Správné provedení je s pažemi spuštěnými kolmo k zemi.

Cvičení procvičuje rovnováhu ve stoji na jedné noze, zpevňuje nohy i chodidla, zároveň protahuje svaly přední strany stehen a kyčlí. Tato pozice povzbuzuje funkci pánevních orgánů.

Tato pozice je součástí Pozdravu slunci. Protahuje hrudník a posiluje břišní a zádové svalstvo (hlavně v oblasti beder). Celkově posiluje nervový systém.

Velkou chybou je přitahování ramen k hlavě a povolení těla v oblasti beder a hýždí.

Je to pozice, která výtečně zpevňuje horní část těla, posiluje břišní svalstvo a zlepšuje celkovou rovnováhu těla. Je možná varianta s pokrčenou spodní dolní končetinou (vhodné pro začátečníky). Velká chyba je přetěžování ramenního kloubu a to se stává v případě, když břišní svalstvo není dostatečně zapojené.

Velmi vhodná pozice pro uvolnění bederní páteře a svalů v oblasti beder. Pro zvýšení efektu protažení ohneme kotníky. Tato pozice velmi účinně působí proti zácpě a reguluje činnost štítné žlázy. Tato pozice není vhodná při vysokém krevním tlaku a poranění horní části zad, krku a hlavy.

Ženy by neměly provádět během menstruace žádnou z obrácených pozic (pluh, svíčka apod.)!

Fotografie byly pořízeny s odborným dohledem Markéty Hroudové ve fitness centru Bugifit.

Fotografie mají pouze informační charakter, nejsou míněny a nemají sloužit jako návod k domácímu cvičení. Cvičte pouze pod odborným dohledem.

19.3.2009 4:16| autor: Michaela Mazancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist