Cvičení je skvělý trénink pro život

„Kdo je zvyklý cvičit, je zvyklý přijímat nebo si dávat výzvy. A to je něco, co během těhotenství, porodu i při výchově dětí jako když najdete,“ tvrdí cvičitelka Hanka Kynychová.
Chcete být krásná a sebevědomá i krátce po porodu? Chcete se cítit dobře, děláte pro to mnoho, ale před porodem se lehká jako pírko stejně vždycky cítit nebudete. Co udělat, aby vám bylo i přímo kolem porodu co nejlépe?

Proč je cvičení před porodem a před otěhotněním důležité? Funguje tu prevence?
Když je cvičení součástí našeho životního stylu již před otěhotněním, stane se z něj něco, na co se můžeme spolehnout v náročnějších životních situacích. Mezi ně těhotenství a porod určitě patří. Cvičení je podle mne něco zcela normálního, je to součást života. Cvičení vás prostě podrží.

Které svalstvo je potřeba před těhotenstvím posilovat nejvíce?
Vyvážené posilování je důležité nadále, ale důraz je potřeba klást na svaly pánevního dna (na to je dobré například vleže podsazovat pánev), na zádové svaly, které se během těhotenství budou muset vypořádat se změnou těžiště a s váhovým přírůstkem třeba až 20 kg.

Důležité je také posilování nohou. Aby nás méně bolely kyčle, je například dobré cvičit v poloze na zádech „žábu“ – přitahujeme k tělu doširoka pokrčené nohy.

A jak cvičit v těhotenství?
Tady se trochu mění pravidla hry, mnoha ženám je na začátku těhotenství špatně a nelze se divit, že se jim do cvičení příliš nechce. Když nám to však tělo dovolí, je dobré nadále cvičit alespoň trochu. Pomůže nám to zvládat těhotenství daleko lépe.

Trénované ženě pomůže udržet svalovou hmotu a fyzičku lehké cvičení a kondiční procházky. Pohyb má také vliv na psychiku a dobrou náladu – když je spokojená a dobře naladěná maminka, bude spokojené i miminko.

A co těhotné ženy, které necvičily, ale v těhotenství to chtějí dohnat?
Tak to je otázka, jestli něco dohnat stihnou. Navíc ten, kdo není zvyklý cvičit, své zvyky kvůli těhotenství asi nezmění. Holky, které vůbec necvičí, mají povolené svaly pánevního dna a tím pádem často komplikovanější těhotenství i porod, bývají již během těhotenství připoutány na lůžko.

Když se však pro cvičení rozhodnou, nebylo by dobré se najednou přetížit. Je lepší začít postupně, lze doporučit chůzi a lehké posilování. Určitě není od věci navštěvovat mateřská centra, kde probíhají různé kurzy pro těhotné a kde panuje příjemná sdílná atmosféra.

Do kdy před porodem je možné cvičit?
To je dosti individuální, ale ze své zkušenosti mohu říci, že zlomový je sedmý měsíc. Do té doby je možné provozovat fitness a aerobik prakticky bez většího omezení.

Po sedmém měsíci by však měla žena přejít ke cvikům zaměřeným na uvolňování svalů – zejména svalů pánevního dna a udržovat si kondici hlavně chůzí a lehkým posilováním až do porodu. Skvělé je cvičení na velkém míči.

Co je podle vás přidanou hodnotou cvičení?
Kdo je zvyklý cvičit, je zvyklý přijímat nebo si dávat výzvy. Tréninková výzva znamená – být schopen vydržet vždy o něco víc, než si myslím, že vydržím a pak zjistit, že to jde. Ještě zaberu, ještě trochu vydržím – a pak zjistím, že příště vydržím zase o něco více. A to jako když najdete během těhotenství, porodu i při výchově dětí.

A co po porodu, kdy je možné začít cvičit?
Po porodu dostanou šok hlavně naše záda – těžiště se opět náhle mění, najednou několik kilogramů ubylo… Posílená záda se s těmito změnami vypořádají daleko snadněji. Plánujeme-li nosit miminko v šátku na zádech, musíme počítat s o to větší změnou těžiště a zátěží pro záda – zpředu se náhle přesune dozadu.

Hned po porodu můžeme začít s rehabilitací: skvělým pomocníkem je malý míček overball, který si můžeme i na posteli vložit pod záda a pohybovat se po něm pánví vpřed a vzad. Uvolníme tím bedra, posílíme pánevní dno a napomůžeme zavinování dělohy. Břišní svaly začneme posilovat postupně – začínáme se šikmými břišními svaly, aby se nám bříško krásně postupně zatáhlo.

A co maminky po císařském řezu?
I po císařském řezu se vyplatí začít s cvičením co nejdříve. Dobré je cvičení na břiše na velkém míči, masíruje se tak jizva a působí to preventivně proti spazmičkám a případným následným srůstům v jizvě.

 

10.4.2009 5:28| autor: Magdalena Holancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist