Když je touha po jídle silnější

Stává se vám, že občas máte neodolatelnou chuť na čokoládu nebo brambůrky a ta touha je tak silná, že musíte jít a čokoládu nebo brambůrky sníst? Pokud ano, máte i vy zkušenosti s fenoménem tzv. bažení neboli silné touze po jídle, kterému v poslední době věnují odborné kruhy zaměřené na stravu stále větší pozornost.

Co je to bažení a jak se projevuje?

Bažení po jídle je charakterizováno jako intenzivní touha konzumovat určitý druh jídla. Většina výzkumů mluví o tom, že bažení neboli silná touha po určitém jídle je v lidském životě běžným jevem. Bažení po jídle bývá spojeno často s potravinami, které jsou obecně v oblibě. Nejčastěji bývá předmětem bažení čokoláda a jiné sladkosti, na druhém místě jsou to potraviny z cereálií, jako jsou sušenky, pudinky nebo koláče a hned za nimi slané či pikantní potraviny.

Oproti ostatním sladkým či slaným potravinám bývá bažení po čokoládě popisováno jako silnější a pomaleji odcházející. Touha po jídle se objevuje ve všech denních dobách, především když je člověk sám. Zvýšený výskyt bažení je popisován během premenstruační fáze, v těhotenství nebo například v období, kdy člověk podstupuje nízkokalorickou dietu. Frekvence a předmět bažení se liší podle kultury, pohlaví i věku. Ženy mají častěji silnou chuť na čokoládu a na sladké, muži zase na maso. Mladí lidé baží více než staří a například muslimové v Egyptě mají větší chuť na slané potraviny, zatímco u Evropanů na celé čáře vítězí čokoláda.

Bažení není totéž co hlad ani přejídání

Nutno upozornit, že bažení po jídle není synonymum hladu ani přejídání se. Bažení lze od hladu lze odlišit ambivalencí vůči potravině, které věnujeme pozornost. Když sníme jídlo v důsledku hladu, nemáme většinou takové výčitky, jako po snědení jídla na základě bažení. Silná touha po jídle ani automaticky nevede k přejídání, ale pokud se člověk přejídá, je tomu často na základě bažení.

Proč věnovat bažení pozornost? 

Bažení je přímo úměrné nadměrnému přejídání a hodnotě BMI. Lidé, kteří často zažívají silnou touhu po jídle, také méně spolupracují v programech snižování nadváhy.Chceme-li potlačovat nadměrnou touhu po jídle, měli bychom vědět :

  • Bažení je nejsilnější, když je jeho předmět dostupný nebo viditelný.
    Výzkumy opakovaně ukázaly, že pohled na reklamu čokolády, procházka po supermarketu nebo spousta jídla doma může sama o sobě být spouštěčem bažení. Proto se někdy lidem s výraznou nadváhou doporučuje, aby doma neměli potraviny, jež vzbuzují bažení či aby při setkání s chuťovým podnětem zkusili zaměřit svoji pozornost jinam.
  • Negativní duševní stavy zvyšují intenzitu bažení.
    Jedinci, kteří často touží po nějakém jídle, mnohdy popisují úzkost, nudu nebo depresivní rozlady. Čokoláda nebo jiné sladkostí vyvolají velmi libý pocit, který pomáhá nepříjemné emoční naladění zmírnit. Negativní duševní stavy bývají důsledkem nesprávného životního stylu. A proto se doporučuje věnovat pozornost právě úpravě životního stylu například zavedením více relaxace a odpočinku do života.
  • Bažení trvá obvykle deset minut.
    Je dobré vědět, že nadměrná chuť na nějakou pochutinu trvá zhruba 10 minut bez ohledu na to, zda je nebo není uspokojena. Pokud vás přepadne silná touha po čokoládě a z nějakého důvodu ji jíst nechcete, zkuste tedy vydržet onu dobu nebo odvést pozornost na jiné podněty.

Velká chuť na nějaké jídlo je přirozenou součástí našeho života. Pokud je však spojena s přejídáním a obezitou, je dobře vědět, jak bažení usměrňovat, jak s ním zacházet a tak pečovat o tělesné zdraví.

2.3.2009 11:49| autor: Petra Vondráčková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist