Pohybové aktivity podle věku aneb Kdy má dítě umět kotoul?

Co by mělo dítě zvládnout ve 2 letech? Jaké pohybové dovednosti by mělo mít před nástupem do školy? A co by mělo zvládat jako 8letý školák? Odpovědi naleznete v článku.

„V prvních měsících života dítěte jde hlavně o vhodnou manipulaci s miminkem a stimulaci aktivních bodů. U kojenců a batolat můžeme pozvolna usilovat o podporu a rozvíjení pohybů, které odpovídají jejich psychomotorickému vývoji – otáčení, plazení, lezení, sed a začátky chůze. V období do jednoho roku je důležité provést děti všemi fázemi vývoje a žádnou nevynechat, zejména dbát na to, aby dítě co nejdéle lezlo ještě předtím, než se posadí. Samotná chůze může, ale nemusí, přijít s prvními narozeninami. Její podpora a upevňování jsou pak nejdůležitější v druhém roce života,“ vysvětluje Kristýna Přibylová z Monkey´s Gym.

1–3 roky: Válení sudů i zdolávání překážek

Mezi prvním a druhým rokem života je vhodné zařadit třeba válení sudů, základy hodů, koulení míče po zemi, lezení do schodů a ze schodů s postupným přechodem na chůzi po schodech s oporou. Děti také začínají objevovat výšky – můžeme jim pomoci různými stoličkami, na které polezou, zpočátku za naší asistence. Osmnáctiměsíční děti již zvládnou vyšplhat na několik příček na žebřinách, vylézt a sjet skluzavku, prolézt tunelem atp.

Až do 2,5 roku věku ale děti stále ještě při cvičení potřebují podporu a oporu rodičů. Jejich dovednosti se zlepšují, ale pro správné provádění cviků je přítomnost dospělého nutná. V tomto věku již mohou zvládat nejen samostatnou chůzi a chůzi bokem po lavičce, ale i chůzi po lavičce s překračováním malých překážek. Na žebřinách již vylezou samy několik příček a také se učí lézt samostatně dolů. Společně s rodičem začínají zkoušet skoky z větší výšky a překračování z překážky na překážku. Již v tomto věku můžeme pomalu zařazovat nácvik kotoulu na šikmé ploše, ovšem za dodržení všech důležitých pravidel a pečlivé asistence lektora nebo rodiče.

3–6 let: Kotoul a skoky přes švihadlo

U dětí od 3 let až do školního věku je důležitá všeobecná pohybová průprava, která zahrnuje trénink obratnosti, rychlosti, jemné i hrubé motoriky, míčové sporty i cviky zaměřené na koordinaci a rovnováhu. Je velmi obtížné vybrat konkrétně některé, protože cvičení by mělo být pestré a zahrnovat v každé oblasti širokou paletu cviků. „Před nástupem do školy by děti určitě měly zvládnout kotoul vpřed, násobené odrazy snožmo, skoky na jedné noze, skok z místa, skoky přes švihadlo, přeskočení překážky, seskoky z vyšší podložky nebo lavičky na měkkou podložku, chůzi na zemi po vyznačené čáře, rovnovážnou polohu na lavičce či nízké kladině, skákání panáka a zvládnutí změny směru či jednoduchého rytmického pohybu. V míčových dovednostech pak chytání a házení míče, hod na cíl, vedení míče a kopání do něj,“ říká Kristýna Přibylová a upozorňuje na mnohdy podceňované zásady. „V tomto věku je rozhodně nutné vyhnout se jednostranné zátěži, dopadům z výšky na tvrdou podložku, vytrvalostním aktivitám a silovým cvičením s větší zátěží, na které ještě není vyvíjející se pohybový aparát dítěte připraven.“

Čtěte také:

6–9 let: Plavání a atletika

S nástupem do školy se sportující děti většinou začínají specializovat na nějakou konkrétní disciplínu. Zde je nutné dbát na správné dávkování tréninků a nepřetěžování organismu. „Při sportu s jednostrannou zátěží (typický je například hokej) je dobré zařadit rehabilitační cvičení nebo plavání, a to alespoň v intervalu 1x týdně. Plavání lze dětem rozhodně doporučit, a to již od kojeneckého věku – školáci na prvním stupni by pak díky předchozí průpravě měli dobře zvládat plavecký styl prsa a znak a začínat s kraulem. Vhodná je také všeobecná atletická přípravka, která jim dá dobrý základ pro další rozvoj – učí se zejména hod, skok, běh a šplh – v nejrůznějších kombinacích. Hodí se pro všechny děti, i ty, které s pohybem teprve začínají,“ doporučuje Kristýna Přibylová.

Okolo 8–9 roku můžeme zařazovat pravidelný kondiční běh, pokud děti baví. Vždy by se však mělo jednat o běh po kratších úsecích a maximálně do cca 3–5 km týdně s tím, že délku úseků i naběhaných kilometrů je možné postupně zvyšovat dle vytrvalosti dítěte.

Hlavně se hýbat!

V každém případě je nutné u školních dětí dbát na pravidelný pohyb alespoň dvakrát týdně. Vlivem nových povinností, úkolů a kroužků se na pohybovou aktivitu u školáků někdy zapomíná nebo rodiče spoléhají na to, že děti mají ve škole tělocvik. Ten je ale určitě nutné doplnit ještě o nějaké sportovní aktivity a není nutné, aby se hned jednalo o vrcholové sportování. Důležité je, aby pohyb děti bavil, dělaly ho rády a s nadšením se k němu vracely.


www.monkeysgym.cz

20.1.2017 12:24| autor: Z dostupných zdrojů zpracovala redakce Babywebu

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist