Mateřská anorexie: Nebezpečí honby za superpostavou

Patříte mezi nastávající maminky, které trpí posedlostí zůstat během svého těhotenství štíhlé, a udržujete si váhu na nízkých hodnotách? Zdaleka nejste sama. Žen snažících se zachovat svou postavu je tolik, že tento problém získal i svůj název – mateřská anorexie (pregorexia). A je velmi nebezpečný!

Když jdou kila nahoru

Líbí se vám superštíhlé celebrity, které mají postavičky hamham třeba už měsíc po porodu? Necháváte se inspirovat Rachel Zoe (zhubla třináct kilogramů pouhý měsíc po narození své dcerky), Victorií Beckham (i v osmém měsíci vypadala stále velice štíhle) a dalšími slavnými matkami, které se rozhodly udržet svou váhu během těhotenství na absolutním minimu – a ke své původní váze se bez problémů vrátily hned po porodu? Pak pozor! Některé maminky se tak dostaly až k extrému – k mateřské anorexii.

Kateřina, osmadvacetiletá maminka z Prahy, se svěřila, kam jí až posedlost štíhlostí zavedla. Během těhotenství začala přibírat, víc než jí bylo milé. Když přibrala devatenáct kilo, přestala se cítit žádoucí. Obrátila se na odborníky a po zbytek svého těhotenství dřela v posilovně pod dohledem osobního trenéra. Na konci těhotenství byly její břišní svaly tak silné, že při porodu stálo jejího doktora velké úsilí prořezat se jimi, aby mohl úspěšně provést císařský řez. Po porodu se situace nijak nezlepšila.

„Byla jsem posedlá faktem, že nejsem zpátky na své nízké váze,“ vzpomíná Kateřina. „Každý den, při procházce se svým synkem, jsem potkávala štíhlé maminky – ženy, které vypadaly dokonale. A tak jsem na sebe začala klást šílené nároky. O rok později jsem se vrátila ke své původní váze, mé břicho ale už nikdy nebude vypadat tak jako dřív. Příbuzní mi neustále opakují, jak skvěle vypadám, ale já je neslyším. Přijde mi, že ženy kolem mě vypadají lépe než já,“ říká Kateřina.

Do středu zájmu se dostávají weby, které hlasitě propagují vysoce aktivní životní styl i v těhotenství, jako je například maternityactivewear.com, kde se prodává sportovní oblečení pro těhotné ženy.

Častým problémem je, že ženy podléhají tlaku masmédií, a tak se za každou cenu snaží zůstat štíhlé i během těhotenství. Takové ženy se bojí ztráty svého půvabu, aby o ně partner neztratil zájem. Tolik se obávají ztráty svého muže, že mohou začít své dítě ignorovat, dokonce i nesnášet – je to jako začarovaný kruh.

Je to vaše zdraví

Kam až jsou tyto „mateřské anorektičky“ schopny zajít, aby svou váhu shodily co nejrychleji? Bryce Gruber, majitel NYC webu krásy a stylu, říká: „Znám ženu, která se rozhodla úplně přestat s kojením, jen aby si udržela svůj režim spinningu, jógy a běhu několika kilometrů přes park. Slyšel jsem i o ženě, která po narození svého dítěte zcela opomíjela jídlo a pila jen dietní energetické nápoje bez kalorií,“ dodává Gruber.

Odborníci se shodují, že není nutné pohyb během těhotenství vypustit úplně, jsou zde ale jisté limity. Čím více se bříško zvětšuje, tím více by se měly omezovat aktivity, které jej uvádějí do pohybu. Těhotná žena by se měla vyvarovat především otřesů a nárazů. Tepová frekvence by měla být vždy nižší než 140.

Mateřská anorexie se v první řadě může projevit potratem, dehydratací, chudokrevností, srdečním onemocněním, ale i depresemi a emocionálními problémy, kvůli kterým se pak matka nedokáže o dítě postarat.

Negativní důsledky postihnou i samotný plod. Nízká hmotnost nebo ztráta hmotnosti během těhotenství zvyšuje pravděpodobnost nevratných neurologických účinků na dítě. Nedostatek kalorií může vést k nedostatečné podpoře růstu dítěte a předčasnému porodu, který je spojen se všemi riziky s tímto souvisejícími včetně infekce dýchacích cest a onemocnění plic.

Čtěte také:

Najít rovnováhu

Jste zděšena při představě neustálého nabírání kil během těhotenství? Nebo už si vytváříte extrémní cvičící a dietní plán, který nastolíte ihned po porodu? Uvědomte si, že porucha příjmu potravy je velice závažná věc stejně jako kult štíhlého těla za každou cenu!

Nezáleží na tom, jak to vypadá ve světě slavných. Pokud máte pocit, že padáte do problému zvaného mateřská anorexie, pak je na čase promluvit si se svým lékařem o základech zdravé prenatální tělesné hmotnosti a bezpečném hubnutí po porodu.

Ženy by v průběhu těhotenství měly nabrat mezi jedenácti a šestnácti kily. Pokud jste měla pár kil navíc ještě předtím, než jste otěhotněla, může vám lékař určit menší váhový přírůstek. Podle stávajících pokynů by ale těhotné ženy neměly nikdy přibrat méně než deset kilo – to platí i u žen, které jsou obézní.

Pokud máte problém nabrat dostatečné množství váhy, dopřejte si každý den koktejl z čerstvého ovoce, jezte nutričně bohaté potraviny, jako je avokádo nebo ořechy, vyzkoušejte i sušené ovoce. Naopak vůbec není vhodné syrové maso, ryby a vejce, mohou totiž obsahovat bakterie, které by poškodily plod. Uškodit mohou i plísňové sýry.

Pokud přímo vy nebo někdo ve vašem okolí bojujete s mateřskou anorexií, stěžejní je začít řešit tento problém včas. Budete-li chtít, váš lékař vás může seznámit s různými podpůrnými skupinami, nutričními specialisty a terapeuty – lidmi a experty, kteří vám pomohou vidět důležitější věci, než je vaše konfekční velikost – zdravý a šťastný život nastávající maminky.

14.3.2016 1:56| autor: Eva Kouřímová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist