Kolik můžeme v těhotenství přibrat?

Stravování je v jiném stavu důležité. Nyní už totiž nekrmíte jenom sebe, ale vyživujete své malé dítko. Jenže spousta maminek takovou situaci využívá a jí, jak se říká za dva a pak nabírá kila, kterých se jen těžko po porodu zbavuje. Přibírat se musí, ale všechno má své hranice. Jaký je ideální váhový přírůstek v jednotlivých trimestrech a jaký celkem?

Nezřízené přejídání – ano, tak nějak vnímají některé maminky devítiměsíční období. Jenže v případě, že přiberete 25 kilogramů, těžko všechny necháte na porodním sále. A držet dietu? No to při kojení nepřipadá v úvahu. Jak tedy na to, abychom se nemusely stresovat s tím, že přibereme moc, nebo naopak velmi málo. Víte, co jíst v těhotentví?

Přibrat či nepřibrat?

Váhový přírůstek stejně jako všechno, co se týká těhotenství, je velmi individuální. Můžete se setkat s maminkou, která nepřibere téměř nic navíc kromě váhy plodu a přitom se v jídle neomezuje, ale také s maminkou, která se snaží jíst zdravě a kila letí nahoru v podstatě úplně sama. Stejně tak existují i maminky, které přiberou 20 kilogramů a hravě se nadbytečných kil po porodu zbaví.

Svou roli hrají geny, metabolismus i způsob stravování a kondice maminky před otěhotněním.

Přesto ale existuje odborné doporučení, co se týká přírůstku váhy v jiném stavu. Při zdravém průběhu těhotenství by měla žena přibrat zhruba 12–15 kilogramů. Menší či větší přírůstek tak může znamenat nějaký problém a může ohrozit zdraví matky i dítěte. Ale pozor! Není důležité jen to, kolik žena přibere, ale také jak rovnoměrně její váha stoupá.

Rozložení váhy v těhotenství v případě, že žena přibere 12–15 kg:

Rostoucí kilogramy neznamenají jen problémovou tloušťku, nosíte v sobě dítě, a tak kilogramy navíc souvisejí s jeho váhou, váhou plodové vody a dalšími změnami v ženském těle. Všimnout si můžete, že ve většině případů maminky přibírají jen v oblasti břicha.

V ostatních částech těla jde většinou jen o zadrženou vodu:

  • plod – 3,5–4 kg
  • placenta – 750 g
  • plodová voda – 1 kg
  • děloha – 1 kg
  • prsa – 0,5–1 kg
  • váha krve – 1,5–2 kg
  • tělní tekutiny – 2 kg
  • tukový polštář – 2–5,5 kg

Průběh přibírání

1. trimestr: U každé maminky je to jinak, většina z nich se setkává s těhotenskými nevolnostmi, nadýmáním a jinými zažívacími problémy, jiné trpí neustálým hladem, další ovlivňují těhotenské chutě, někdy se objeví všechno naráz atd. Záleží také na kondici maminky, na tom, zda cvičila nebo cvičí i na začátku těhotenství. A právě kvůli těmto rozdílům se váhové přírůstky velmi liší. Ideální ale je, aby maminka přibrala během prvních třech měsíců kolem dvou kilogramů.

2. trimestr: Většinou je organismus maminky na těhotenství již navyklý, ustalují se hormony a hladina hcg již dosáhla svého vrcholu a pomalu klesá, mizí vlčí hlad, nevolnosti i speciální chutě, a tak může budoucí maminka najet na běžný jídelníček. Žena v druhém trimestru přibírá zhruba 500 g za týden. Celkový přírůstek na konci šestého měsíce by měl být do 8 kilogramů. 

3. trimestr: Váha může nějakou dobu stagnovat, ale to by nemělo trvat velmi dlouho. Pokud by budoucí maminka zaznamenala úbytek či rychlé nabrání kilogramů, určitě je potřeba situaci konzultovat s gynekologem. V posledních třech měsících těhotenství zbývá přibrat zhruba 4–7 kilogramů. 

Váha podle BMI

Někteří odborníci příliš nesouhlasí s jednotným tvrzením, že žena může přibrat maximálně 15 kilogramů. Každá žena je totiž originál, a tak vždy záleží hned na několika okolnostech. Gynekologové tak někdy sahají po tabulkách BMI, aby nastávajícím maminkám názorně ukázali, kolik kilogramů je zrovna v jejich případě ještě v normě. 

BMI přírůstek hmotnosti 

  • od 20 (podváha) 12–18 kg
  • 20–25 (normální váha) 11–16 kg
  • 26–29 (nadváha) 7–12 kg
  • přes 29 (silná nadváha) 7–9 kg 

V tomto případě tedy platí, že velmi hubená maminka pro zdraví svého dítka může přibrat klidně až dvacet kilogramů. Ženy, které mají s váhou problémy a potýkají se s nadváhou, by zase měly přibírat o něco méně.

Jinak to vypadá v případě, že žena čeká dvojčata. Pamatujte také na to, že podvýživa nebo naopak obezita v těhotenství nesou rozhodnou vinu na problémovém těhotenství nebo komplikovaném porodu.

Navíc ženy s nadváhou jsou více vystaveny riziku gestačního diabetes, preeklampsie, těhotenské hypertenzi apod. Velmi hubené ženy zase mohou mít potíže s udržením těhotenství, plod může trpět nedostatkem živin a může dojít k předčasnému porodu. 

Čtěte také:

V hlavní roli jídlo

V jiném stavu je potřeba se na jídlo zaměřit. Není potřeba žádná speciální dieta, ale platí jedno základní pravidlo: nejíst za dva, ale dvakrát zdravěji. Je totiž vědecky podloženo, že to, co v těhotenství jíte, má velký vliv na zdraví dítěte, které nosíte pod srdcem.

V první třetině těhotenství není zapotřebí zvyšovat energetický příjem, od druhé třetiny by se měl zvýšit přibližně jen o 200–300 kcal (840–1260 kJ) denně. Pro lepší představu, 200 kcal odpovídá například jednomu většímu jablku a jednomu středně tučnému jogurtu. Celkový průměrný energetický příjem těhotné by se měl pohybovat kolem 2 400 kcal denně.

Optimální je rozdělit si denní množství konzumované potravy do více menších dávek, jezte 5–6krát denně. Snížíte tak pravděpodobnost ztloustnutí a problémy s trávením. Snažte se vybírat lehčí pokrmy, nezapomínaje na dostatek zeleniny a ovoce. Myslete na své miminko a posílejte mu prostřednictvím svého těla jen tu nejlepší výživu!

9.3.2017 12:38| autor: Jarmila Mandžuková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist