Jak bojovat s nadbytečnými kilogramy

Ideál krásy je velice proměnlivá záležitost. Za časů malíře Rubense to ženy měly nesrovnatelně lehčí – každé přibrané kilíčko jim přidávalo na kráse. Pak to ale vzalo obrat k horšímu. Do módy přišly drobounké modelky typu Twiggy. Člověk by řekl, že lidský intelekt něco takového nemůže přijmout, ale když si ženy všech ras a věku vezmou do hlavy, že sto osmdesáticentimetrová žena vážící pětačtyřicet kilogramů je krásná, co vám tedy zbývá!

Asi těžko bychom hledali jinou oblast, která by v takové míře byla spojována s pozitivními i negativními pocity, jako je tomu u jídla. Mnohé výzkumy potvrzují, že ze strachu o svou postavu se 70 – 80 % žen nikdy nenají dosyta. K tomu se mohou připojit i poruchy stravovacích návyků – mentální anorexie nebo bulimie. 

Chcete-li hubnout, buďte se svými sny „při zemi“. Vězte, že o množství svalové a tukové tkáně v určitých patriích vašeho těla rozhodují geny. Všechno ve vás bylo naprogramováno již devět měsíců předtím, než jste se narodila, takže vaše snahy hubnout by měly být reálné a přiměřené.

Zázračné prostředky na hubnutí

Je neuvěřitelné, že se najde tolik naivních lidí (priorita patří nám ženám), kteří vkládali velké naděje (a nemalé peníze) do některého ze „zázračných prostředků“ na hubnutí. Ale bombastická reklama dělá své.  

Milé ženy, uvědomte si již konečně tvrdou realitu, že cílem reklamy na „zázračné“ produkty na hubnutí je především zisk z prodeje, a nikoli péče o vaše zdraví. Proto přestaňte věřit těmto údajně dokonalým a falešně vychvalovaným prostředkům.

Několik rad na zdravé hubnutí:

V České republice je mezi ženami ve věku 20 – 65 let 54 % žen s nadváhou a 20 % žen obézních. Obézní lidé jsou podle výzkumů prokazatelně náchylnější k řadě chorob a zdravotních potíží. Nejčastěji jsou to cévní choroby, onemocnění kloubů, cukrovka, žlučníkové kameny, křečové žíly, rakovina prsu a dělohy.

Pokud máte opravdu problémy s nadváhou a obezitou, měla byste se řídit následujícími pravidly a svoji hmotnost snížit (co nejmilosrdnější cestou) na optimální a rozumnou hranici.

Pravidla pro krásnou postavu:

Jezte, jen když máte hlad
Vytvořte si správný vztah k jídlu. Nemějte z něho strach, jako z něčeho zakázaného, co sice tolik chutná, ale co vzbuzuje pocit viny, dejte mu ve svém žebříčku hodnot místo, které mu náleží. Dbejte na svůj jídelníček, jezte přiměřeně a pestře.

Naučte se rozeznat opravdový hlad, chuť nebo „uzobávání“ z nudy.

Poslouchejte, co vám říká vaše tělo! Když vám dává jasně najevo, že je plné, nechte prostě jídlo na talíři. Je přece lepší, když jídlo zůstane na talíři, než když skončí na vašich bocích.

„Hubnoucí“ potraviny
Při shazování kilogramů by měly být ve vašem jídelníčku zastoupeny především celozrnné produkty, rýže, okurky, meloun, dýně, grapefruit, karotka, špenát, chřest, brokolice, celer, kysané zelí a houby. Mají málo kalorií, jsou bohaté na životně důležité látky a přitom nás dokáží rychle a na dlouhou dobu zasytit. 

Čtěte také:

Jídlo, lék na emoce

Některé ženy jídlem léčí vlastní emoce a osobní problémy. Více jíme, když máme depresi (moje kamarádka používá výraz, že depresi „zajídá“), když jsme unavené, když se cítíme opuštěné nebo když máme z něčeho strach. Přestaňte jídlo využívat ke kompenzaci nálady, jako odměnu nebo trest!

Kolikrát denně jíst
Zcela optimální je jíst menší porce třikrát, ale ještě lépe čtyřikrát až pětkrát denně přibližně každé tři až čtyři hodiny. Nezapomeňte, že vynechávání jídel bezpečně vede k nekontrolovatelnému přejídání.

Parafráze dr. Petra Fořta „Kdo šetří, váží za tři“ jasně naznačuje, jak nebezpečné může být dojídání zbytků. I nevinné dojídání pokrmů po dětech může mít po čase katastrofální vliv na vaši postavu.

Jezte pomalu
Mozku trvá několik minut, než přijme ze žaludku signál, že jste plné. Budete-li rychle jíst, nebezpečí, že se zbytečně přejíte, se mnohonásobně zvyšuje. Důležité je každé sousto důkladně rozžvýkat.

Jezte v klidu
Když jíte, neměly byste dělat nic jiného a soustředit se pouze na to, co jíte, a opravdu si to vychutnat. Chápu, že jíst u televize nebo při čtení je velmi příjemné, ale také nebezpečné, neboť jíme bezmyšlenkovitě a přestaneme věnovat pozornost tomu, kolik toho vlastně sníme.

Dostatek tekutin
Dostatek vhodných nápojů může podstatně urychlit spalování vašich tukových vrstev. Možná vás bude zajímat, že tříslovina katechin, obsažená v zeleném čaji, může výrazně zvýšit metabolismus tuků, takže je tělo bude spalovat rychleji.

Nezapomínejte na pohyb
Redukce hmotnosti pouze úpravou stravy trvá zhruba třikrát déle, než když ještě přidáte pohybovou aktivitu. Čím více svalové hmoty máte, tím máte rychlejší metabolismus, tím více můžete jíst a tím více tuku spálíte.

Nezapomeňte: Více než na různé diety či na to, jaký další zázračný prostředek na hubnutí si zakoupíte, myslete na to, jak zvýšíte výdej vaší energie, tedy pohyb všeho druhu během dne.

Speciální výživové doplňky

Tyto látky, které jsou obsaženy v mnoha potravinových doplňcích, mohou být součástí vašeho redukčního programu. 

  • Karnitin je látka, která podstatně zvyšuje využití tukových zásob. Navíc současně snižuje cholesterol, aktivuje mozkovou činnost a chrání srdce. 
  • Chitosan (absorbitol) má vynikající absorpční schopnost pro tuk. 
  • Chrom udržuje hladinu krevního cukru a zvyšuje přeměnu tuků. 

Léčivé bylinky na pomoc

Redukční bylinkové čaje (k dostání v lékárnách a prodejnách zdravé výživy) mohou mít při vašem hubnutí podpůrný účinek. Tyto čaje mají močopudné a čistící účinky.

Redukční čaj si můžeme připravit (nechat namíchat) ze směsi bylinek: 2 díly kontryhelu, 1 díl macešky rolní, 1 díl květů trnky a 1/2 dílu řebříčku. Jednu lžičku směsi dáme do šálku, přelijeme vroucí vodou a necháme přikryté stát. Pijeme 2 – 3 šálky denně.

Vyzkoušet můžete i třítýdenní kůru extraktem ze svízele syřišťového (extrakt zakoupíte v prodejnách zdravé výživy).

Veřejná kritika stranou

Sama z vlastní zkušenosti vím, že přírůstek na váze bývá často příčinou špatného sebehodnocení, ztráty sebevědomí a špatné nálady. Nezapomeňte, že budete-li neustále negativně mluvit o své postavě, získají ostatní dojem, že jste nešťastná a sama sebou nejistá. Kritiku své postavy si nechte jen pro sebe!

  • Chcete-li hubnout, zůstaňte se svými sny „při zemi“: o rozložení svalové a tukové tkáně rozhodují také geny. 
  • „Zázračné“ prostředky nebrat!
  • Jídlo není lék na emoce.
  • Vynechávání jídel vede bezpečně k přejídání. Jezte nejméně třikrát denně, jezte v klidu, pomalu.
  • Nezapomeňte na pohyb.
31.3.2017 12:01| autor: Jarmila Mandžuková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist