Co už umí mezi čtvrtým a pátým rokem

Po čtvrtých narozeninách by dítě mělo být už samostatnější a sebevědomější, mělo by umět prosadit svou vůli. Projevuje se iniciativně při hře a činnostech, spolupracuje s ostatními dětmi i s dospělými, celkově je obratnější. V období mezi čtvrtým a pátým rokem se rozvíjí řeč – aktivní slovní zásoba výrazně roste, zároveň se zlepšuje používání gramatických struktur jazyka. Toto období nazýváme obdobím intelektualizace řeči.

Výslovnost

Ve výslovnosti ještě mohou přetrvávat nedostatky, týká se to např. hlásek L, R, Ř. V řeči se mu mohou ještě objevovat různé zkomoleniny slov. Dítě teď rozumí asi 1500 – 2000 slov a aktivně používá kolem 800 – 1500 slov.

Rádo vypráví, komunikuje, užívá přitom svoje fantazijní představy a skutečné příběhy jimi velmi často „okoření“. Již zvládne převyprávět přibližně obsah pohádky pomocí rozvitých vět, přičemž přirozeně inklinuje ke kladným postavám. 

Při vyprávění využívá běžná zájmena včetně zvratných, správně užívá minulý, přítomný i budoucí čas. Umí také přednášet říkanky, zpívat písničky s doprovodem i bez doprovodu a užívat jednoduché rytmické nástroje. Rádo zpívá, pozná známé písničky, pohybuje se při hudbě. V dialogu odpovídá, reaguje na více pokynů za sebou.

Barvy

Intelektualizace řeči přispívá k rozvoji v rozumové oblasti, samozřejmě, pokud je vhodně stimulováno. Umí již rozlišovat rozměry a tvary předmětů, vytvoří skupinu předmětů podle stejné vlastnosti, umístí předmět podle instrukce na místo, poznává vzájemnou polohu věcí a umí ji popsat, porovnává, co je více a méně.

Dítě s jistotou pozná a pojmenuje mnoho barev, ovoce, zeleniny, zvířata ze statku, z lesa, ze ZOO, u vody apod. Také se již lépe orientuje v časových vztazích – den, noc, ráno, poledne, večer, včera, dnes, zítra. Začíná si uvědomovat prostorové vztahy, poznává pravou a levou stranu, nahoře dole (v prostoru i na ploše). Ukazuje na prstech počet do pěti, vyjmenuje číselnou řadu, ukáže ,kolik mu je let.

Běhání a skákání

Rozvíjí se fyzická obratnost, což dítě ukazuje při chůzi i běhu. Nedělá mu problémy chůze po schodech bez držení, v prostoru se umí vyhnout překážkám, chodí po špičkách, střídá běh a chůzi, doběhne na kratší vzdálenost.

Při skákání na místě se mu zatím lépe daří skok snožmo, umí přeskočit překážku i s rozběhem, seskakuje z vyšší roviny, do dálky. Na prolézačkách je už velmi jisté, má rádo hru s míčem (kutálí, hází, kope do míče a chytá obouruč). Také pohyb v rytmu ho baví, přizpůsobí svou chůzi, zrychlí a zpomalí podle pokynů. Dětská odstrkovadla jsou mu již většinou „malá“, jezdí na tříkolce, případně i na kole.

Pravák nebo levák?

V tomto období se také zlepšuje jeho motorika rukou, častěji užívá jednu ruku, tu „šikovnější“. Zacházení s dětskými nůžkami je pro dítě již běžné, rádo pracuje s papírem (stříhá, trhá, mačká, skládá) a lepidlem.

Jeho koordinace rukou a zraku (vizuomotorika) při práci s různými přírodními materiály se zlepšuje (např.vyrábění zvířátek z kaštanů, navlékání šípků, práce s vykrajováním těsta, zdobení kraslic, práce se dřevem či suchými trávami, navlékání korálků nebo manipulace s různými stavebnicemi či mozaikami). Dítě také baví modelování, hmotu hněte, mačká, válí, rozděluje na různé části podle potřeby, vymodeluje postavu i zvíře. 

Oblékání a uklízení

Sebeobsluha při oblékání a svlékání je pro dítě již samozřejmostí. Stejně tak obouvání bot, ale klička mu ještě může dělat problémy. Používá toaletu, zacházet s toaletním papírem ještě většinou moc neumí. Samostatně smrká a používá kapesník. Na výzvu si samo uklízí oblečení a hračky, ustele jednoduchým způsobem postel. Učí se používat všechny příbory, namaže si chléb, pomáhá při přípravě stolu a při sklízení po jídle. Aktivně se zapojuje do jednodušších domácích prací, má z toho radost, že je užitečné.

Kreslení

V kresbě a při kreslení dítě projevuje různé nápady a fantazie, ale zároveň zobrazuje realistické prvky jako dům, plot, slunce, auto, květina. Rádo také používá různé materiály na kreslení a různé plochy na ztvárnění představ, experimentuje s barvami.

Kresba je postupně více a více přesnější, objekt je identifikovatelný – postava by měla mít oddělenou hlavu od trupu, ruce a nohy a správný počet prstů. Často jsou v kresbě detaily, které jsou typické pro konkrétní postavu, např. táta – velké boty, máma – náušnice, babička – brýle. Některé detaily se mohou v kresbě objevovat až mnohem později, vývoj je v tomto období velmi široký. 

Sociální dovednosti dítě získává nejen doma, ale také v mateřské škole. Vědomě se učí dodržovat pravidla slušného chování, umí požádat, když něco chce, přizpůsobuje se většině, zapojuje se do činností ve skupině, spolupracuje a pomáhá, respektuje autoritu.

Na konci tohoto období dítě dospívá v předškoláka a v příštím roce svého života by se mělo na tuto zásadní životní změnu postupně připravovat.

2.1.2011 7:31| autor: Jana Bezděková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist