Jaké diety jsou vhodné v mateřství

Když nosíte pod srdcem svého budoucího potomka, nebo když si ho už pár dní nosíte v náručí, vaším úkolem není jen zůstat po psychické stránce fit, ale zůstat fit celkově. Protože jen pokud je zdravá matka, může být zdravé i dítě. A tak se mnohé maminky ptají, jestli mohou dodržovat dietu, která by jim udržela i skvělou postavu. Postava ovšem musí jít v tomto ohledu stranou, diety v mateřství vhodné úplně nejsou. Tedy, jak které.

babyweb.cz03-1100x618.jpg Zdroj: Canva

Stravování je klíčem ke spokojenosti dítěte

Už před porodem lékaři informují budoucí maminky o tom, že je zapotřebí trochu upravit jídelníček. Zejména po porodu je důležité na zdravou stravu dbát. Přece jenom to, co žena sní, se promítne do mateřského mléka, kterým kojí svého potomka.

Zejména při zmiňovaném kojení je zapotřebí přijímat potřebné živiny a energii s nimi jdoucí ruku v ruce. Nejdříve od 6 měsíců po narození dítěte je vhodná například keto dieta, která je takzvaně nízkosacharidová čili nutí tělo brát si energii i z tuků, nikoliv pouze ze sacharidů, jež samozřejmě jsou také jejím zdrojem. Ovšem i během kojení se doporučuje maximálně 1x denně jako doplnění jídelníčku.

Zkušenosti s KetoDiet jsou u novopečených maminek pozitivní. Vybrat si jednu z nabízených hodně usnadnilo srovnání ketodiet, které nabízí objektivní pohled. Pokud bychom se však na stravování v mateřství měli podívat obecněji, řekneme, že denně by se mělo přijmout o zhruba 500 kcal více v porovnání s obdobím před kojením. Kojení jako takové totiž na maminku klade poměrně velké nároky.

Jak ale už jednou bylo zmíněno, i během kojení je keto dieta vhodná pouze jako doplnění jídelníčku.

Zdravé svačinky jako pomyslná spása

Pokud se nerozhodnete pro zkoušku keto diety, pravděpodobně si jídlo během dne budete připravovat sami. Dodržovat požadovaný počet přijímaných kalorií a živin v jídle obsažených pomohou zdravé svačinky, které pomáhají doplnit tolik potřebnou energii.

Při kojení dbejte hlavně na pestré suroviny, chybět by nemělo ani ovoce a zelenina. Samozřejmě se poraďte se svým ošetřujícím lékařem, co konkrétního je pro vás žádoucí a ideální. Některé děti mohou mít intoleranci na některé suroviny, kterým se při kojení (a nejen při něm, ale i dlouho poté) musíte vyhnout.

Přísné až drastické diety nejsou povoleny

I když si žena těsně po porodu přeje jediné, a sice zhubnout na původní váhu, hubnutí v této životní fázi má svůj čas. Pouštět se tedy do drastických diet, které by mohly nejen ženě, ale i novorozenému miminku uškodit, je hluboce nezodpovědné. Přecházet však místo drastických a přísných diet do svého běžného tempa a na svůj zavedený, zdravý a pestrý jídelníček po měsících, kdy byla chuť i na to, co se obvykle nejí, je však zcela v pořádku.

Jak už bylo zmíněno, stravování plné pestrosti, zeleniny, ovoce a dalších důležitých zdrojů živin je klíčem ke spokojenosti a pevnému zdraví nejen maminky, ale i jejího potomka.

Co v mateřství jíst především?

Pokud to výslovně nezakáže ošetřující lékař, obecně se novopečeným maminkám doporučují jíst ovesné vločky. Jsou totiž skvělým zdrojem energie, také dobře zasytí, navíc jsou bohatým zdrojem vlákniny sloužící jako prevence proti zácpě.

Z ovoce se vyzdvihují především lesní plody, které jsou bohaté hlavně na antioxidanty, jež ničí volné radikály v těle a chrání tak veškeré buňky proti poškození.

Z oříšků se mají preferovat mandle (i když jsou to tuky, takže opatrně s nimi). Kromě bílkovin a vlákniny obsahují i vitamin E a kyselinu listovou, jež je jedna ze základních živin potřebných pro bezproblémový růst miminka.

A samozřejmě ryby – i když nejsou na seznamu nejoblíbenějších potravin, díky svému vysokému obsahu omega-3 mastných kyselin mají v jídelníčku maminek své místo. Zmiňovaná látka je totiž nezbytná pro správný vývoj nervového systému a mozku děťátka. I proto se například losos doporučuje jíst v nemalém množství už v těhotenství.

 

9.2.2022 11:23 | autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist