Maminky a omega-3

Těhotenství klade na organizmus každé ženy mimořádné nároky. Nejen v tomto období života ženy je velmi důležité dodržovat správné stravovací návyky, mimo jiné i proto, že podle posledních lékařských studií je strava spolu s chováním v těhotenství a dokonce i před ním, ještě důležitější než se obecně předpokládalo.

Podle posledních výzkumů se dodržováním správné životosprávy se nejen snižuje možnost zdravotních komplikací nejen matky, ale i dítěte, ale nesprávné složení stravy budoucí maminky může být jednou z příčin pozdějších onemocnění. Samozřejmostí týkající se chování životní styl matky a její rizikové chovaní během těhotenství – konzumace alkoholu, kouření, užívaní drog, stres či nevhodné stravovací návyky (rizikové diety atd.).

Základem správné životosprávy je samozřejmě zdravá pestrá strava, dostatečný pohyb, psychická pohoda, pravidelný spánek a odpočinek. V tomto období se zdůrazňuje důležitost některých živin, jako jsou esenciální mastné kyseliny, zejména pak tuky z mořských ryb, kyseliny listová, jód, nebo železo. Bylo totiž prokázáno, že správná výživa během těhotenství, ale také ještě před plánovaným otěhotněním, může výrazně ovlivnit nejen správný vývoj plodu, ale také, a to je novinka vývoj dítěte dlouho po narození.

Zejména v poslední době, kdy se opravdu intenzivně zajímáme o složení stravy v období těhotenství, a kdy se snažíme jít více do hloubky, zjišťujeme, že nejen kyselina listová má pro organizmus matky a jejího dítěte zásadní význam, ale velmi důležitý je také dostatečný příjem polynenasycených (PUFA) mastných kyselin omega 6 a omega 3, které mají vliv zásadní na vývoj mozku a nervové soustavy dítěte již v období před porodem. Z tohoto pohledu nejvýznamnější mastná kyselina patřící mezi omega 6 nenasycené mastné kyseliny je kyselina arachidonová (ARA), zástupcem omega 3 jsou především kyselina dokosahexaenová (DHA). A zatímco kyseliny arachidonové máme ve stravě dostatek, až nadbytek, tak u DHA to opravdu neplatí a lékařské studie se zaměřují právě na to, co se stane, když máme DHA nedostatek.

Tuky zabudované do buněčných membrán ovlivňují jejich růst. Jmenovitě esenciální mastné kyseliny omega-3 jsou nutné pro vývoj a správnou funkci mozku. Hrají klíčovou roli při rozvoji mozkové kůry, která je nositelem paměti, myšlení, vnímání a v podstatě všech dalších životních funkcí. Podle nejnovějších poznatků mají prokazatelně pozitivní vliv také na činnost mozku. U dětí podporují správný vývoj mozkových funkcí a pomáhají udržovat koncentraci, v dospělém věku zpomalují stárnutí mozku spojené s rizikem vzniku Alzheimerovy choroby.

Význam polynenasycených mastných kyselin (PUFA) byl nejprve sledován ve vztahu k onemocněním srdce a cév. Příznivý vliv středomořské diety s množstvím mořských ryb na srdce a cévy byl jednoznačně prokázán.

Nověji se v osmdesátých letech začal nesměle, ale později již velmi hlasitě diskutovat vliv PUFA a z této skupiny zejména DHA na zdravotní stav těhotných žen, ukázalo se, že DHA se zabudovává do buněčných stěn a u dětí je tento proces desetkrát rychlejší než u dospělých. O důležitosti polynenasycených mastných kyselin odborníky přesvědčil poznatek, že DHA a další PUFA jsou dokonce aktivně transportovány placentou do plodu pomocí speciálního transportního mechanismu na membránách placety. Navíc vysoká koncentrace nenasycených mastných kyselin v mateřském mléce je považována za základ imunity každého novorozence.

Omega-3 mastné kyseliny zejména pak kyselina dokosahexaenová (DHA) jsou také důležitou stavební jednotkou nervového systému. Nedostatek těchto kyselin v průběhu zrání nervového systému vede k zpomalení tohoto procesu. DHA chrání nervové buňky a díky ovlivnění funkce membrán je považována za důležitou i pro fungování paměti.

DHA tedy ovlivňuje nervový systém a to nejen v souvislosti s myšlením, ale též s rozpoznáváním, chápáním a vnímáním v tom nejširším slova smyslu.

Zrak

DHA je důležitá pro rozvoj zrakového nervu, vedení vizuálních vjemů do mozku a tzv. koordinaci „oko-ruka“ (kdo špatně vidí nemusí chápat co vidí a tak některé věci nepochopí a nerozvíjí mozek).

V britské studii ALSPAC (Avon Longitudinal Study of Parents and Children) byl příjem tučných ryb těhotnou spojen se zlepšením zraku ve věku 3,5 let. Prokázala u dětí, jejichž matky vůbec nepřijímaly rybí maso ani kapsle s rybími tuky v průběhu těhotenství a tedy nezvyšovaly hladiny PUFA, zvýšené riziko sníženého verbálního inteligenčního kvocientu. Její význam se též přisuzuje pozdější ostrosti zraku.

Kognitivní schopnosti

Norská studie prokázala zlepšení IQ ve 4 letech o 4% při pravidelné konzumaci tuku z tresčích jater matkami v těhotenství a při kojení.

Motorické schopnosti

V texaské studii bylo 195 těhotným a kojícím ženám podáváno 200 mg DHA denně. To vedlo k zvýšení DHA v mateřském mléce i krvi kojenců. Psychomotorický vývoj plodů byl ve věku 2,5 roku lepší o 10 %. Přínos dostatku nenasycených mastných kyselin ve stravě těhotné nebo kojící matky pro psychomotorický vývoj je patrný již ve 3. měsíci po porodu a přetrvávající účinek byl pozorován ještě v 8 letech věku.

Doporučená denní dávka DHA v těhotenství a při kojení je tedy minimálně 200 mg.

Příjem kyseliny dokosahexaenové z těla matky přispívá k normálnímu vývoji mozku a očí plodu v těle matky a kojenců vyživovaných mateřským mlékem (EFSA).

Nízké hladiny dlouhých nenasycených mastných kyselin byly zjištěny při těhotenské cukrovce a nitroděložním zpomalení růstu.

Zatímco tuky obecně jsou důležitým zdrojem energie v mateřském mléce, nenasycené mastné kyseliny mají spíše význam pro vývoj organismu. Ze všech mastných kyselin mateřského mléka tvoří omega-3 mastné kyseliny 1,5-2,5%.

V evropském projektu Perinatal Lipid Metabolism (PERILIP), který je součástí projektu Early Nutrition Programming Project (EARNEST), byla vytvořena doporučení pro obsah PUFA ve stravě těhotných a kojících žen. Ten by měl být průměrně minimálně 200 mg DHA PUFA denně.

Víme, že z celkového množství jednotlivých živin, potřebných k získání stavebních látek pro vývoj, růst a obnovu energie, tvoří příjem tuků zhruba jednu třetinu. Na váze lidského mozku se ovšem tuky podílejí 60 procenty!

DHA a alergie

Asi nejzajímavější je opakovaně potvrzovaný vliv DHA i na snížení rizika alergií u dětí. Pokud maminky konzumovaly rybí tuky v těhotenství a v období kojení, tak došlo k snížení výskytu alergií u rizikových dětí. Stejně tak je znám vliv konzumace DHA na snížení rizika vzniku atopických ekzémů a astmatu u dětí.

DHA a imunita

Nejnovější studie potvrzují pozitivní vliv DHA a jejího příjmu v těhotenství na zlepšení imunity dítěte, onemocnění probíhají méně často a trvají kratší dobu včetně horečky, která onemocnění provází.

Tabulka 1: Mastné kyseliny v potravinách

Olejová Omega-9 Olivy

Linolová Omega-6 Slunečnice, sója, kukuřice, sezam, vlašské ořechy

Gama-linolenová Omega-6 Pupalka, brutnák, černý rybíz

Arachidonová Omega-6 Vejce, mořští živočichové

Alfa-linolenová Omega-3 Lněná semínka, vlašské ořechy, řepka, sója, dýňová semínka

Eikosapentaenová Omega-3 Makrela, sardinka, sleď,losos

Dokosahexaenová Omega-3 Makrela, sardinka, sleď, losos

Rybí tuky a těhotenství

Bylo prokázáno, že tuky z mořských ryb jsou velmi důležité i v období těhotenství, nejprve v druhé a následně i třetím trimestru, a pak v období kojení. Mastné kyseliny z mořských živočichů jsou totiž nezbytné například pro správný vývoj mozku, očí nebo spermií u plodu. Bylo prokázáno, že prochází nejen přes placentu do plodu, ale po narození se dostávají do těla novorozence spolu s mateřským mlékem, proto i těhotné a kojící matky by měly v dostatečném množství konzumovat omega-3 tuky. Pro další vývoj novorozence jsou tuky z mořských ryb významné, protože snižují riziko vzniku onemocnění srdce, ale i atopického ekzému, astmatu a dalších autoimunitních onemocnění, dokonce byly publikovány studie o vlivu na snížení rizika vzniku psychiatrických onemocnění. Spekuluje se dokonce o preventivní funkci omega-3 PUFA na vznik Alzheimerovy choroby.

RNDr. Pavel Suchánek – odborník na výživu, Fórum zdravé výživy www.fzv.cz, člen mezinárodního International expert meeting – IEM

28.5.2012 1:15| autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist