Nejvíc se tloustne na mateřské

„Mateřská je nejrizikovějším obdobím pro vznik obezity,“ varuje známá bojovnice proti nadměrným kilogramům, PhDr. Iva Málková ze sdružení STOB (Stop obezitě).

„Bylo to pro mě nemilé překvapení,“ přiznává třicetiletá Petra, maminka půlročního Matěje. „I když jsem během těhotenství přibrala jen deset kilo, do konce šestinedělí jsem neshodila ani deko a naopak jsem během dalších měsíců začala nabírat,“ dodává. Nápravu však nepřinesla žádná drastická dieta, ale „pouhá“ změna chování, kontrola nad bezděčným mlsáním, více pohybu, zdravější jídelníček.

Novopečená maminka se sice za celý den nezastaví, ale právě to bývá důvod, proč kilogramy přibývají. Jí ve spěchu, takže o kontrole nad tím, co za celý den spořádá, nemůže být ani řeč. K tomu se během pár měsíců připojí další nešvar, dojídání po dítěti. Je to sice pár lžiček, ale když sečteme těch pár vysokokalorických „nic“, vydá to na pěknou porci svíčkové „se šesti.“

Jídlo podle času

„Ženy při péči o miminko často nejedí tehdy, když mají hlad, ale čas,“ upozorňuje Málková. Rozdělit si jídlo nejlépe na pět malých porcí během dne, jak radí odborníci, je vůbec nenapadne. Také rozhodně nespoléhejme na to, že rychle zhubneme kojením. „Je to sice značný energetický výdej, ale s odcházejícími kily se do mléka rozpouštějí škodliviny, které jsme měly v tucích,“ upozorňuje Málková. Takže s „ostřejším“ hubnutím počkejme až po kojení.

Co s tím? 

„S mateřstvím je nezbytné přijmout změnu priorit,“ radí Málková. Dítě je na prvním místě zcela automaticky, ale už složitější bývá přeházet stereotypy, které si neseme z původní rodiny. „Je dobré si utřídit, co je pro nás a hlavně pro naši pohodu důležitější. Zda umytá okna nebo svižná procházka s kočárkem na čerstvém vzduchu,“ napovídá Málková.  Stejně tak je důležité odbourávat vlastní zvyky, třeba bezmyšlenkovité a nekontrolované „ďobání.“ Televize a jídlo, jako umocnění pohody, je sice příjemné, ale velmi zrádné, varuje doktorka. Když už si musíme u večerního seriálu mlsat, je dobré nahradit kalorické brambůrky nakrájenou mrkví, ředkvičkou, okurkou. 

„Realitu nezměníme, musíme změnit své chování,“ dodává Málková. „Rozhodně však nezapomínejme, že v životě a zejména v šestinedělí nemusíme být stoprocentně dokonalé. Vždyť i malé úspěchy, krok za krokem, jsou úspěchem.“

5.5.2010 7:22| autor: Jarmila Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist