Pánevní dno posilujte už před těhotenstvím

Posilování svalů dna pánevního je zejména pro ženy před prvním porodem účinné ochranné opatření před nechtěným únikem moči. Posílené a hlavně dobře „uvědomované“ a snadno ovladatelné svaly zvyšují pravděpodobnost, že jednou nebudete trpět inkontinencí anebo budete schopna úniku moči snadněji zabránit.

Shodují se na tom i kapacity v oboru gynekologie a urologie MUDr. Oldřich Šottner a Prim. doc. MUDr. Jan Krhut, Ph.D. Když jste však se svaly svého pánevního dna (svěrače močové trubice, svěrače pochvy, hráze, řitního otvoru a další) nikdy nenavázala ten správný „kontakt“, může se stát, že se po náročném vaginálním porodu budete hůře hojit a navíc již se svaly nebudete moci pracovat tak snadno jako před porodem. Hrozí pak samovolný únik moči a jiné problémy, například při pohlavním styku. Dodatečné posílení nikdy předtím neposilované, ale již porušené tkáně je téměř nemožný úkol.

Posilování pomůže, není ale všespásné

Obecně však neplatí, že by každé těhotenství a porod měly mít za následek ochabnutí svalů pánevního dna a nevratné poškození. To je něco velice individuálního a každá žena k tomu má jiné tělesné předpoklady. Na druhou stranu už neplatí, že by například císařský řez byl účinnou prevencí před těmito problémy. Problémy s neovladatelným únikem moči mohou potkat nejen mladé dívky v pubertě, ale i starší ženy, které nikdy nerodily nebo rodily pouze císařským řezem. Tak zvaný hyperaktivní močový měchýř není spojen pouze s těhotenstvím a poporodním tělesným stavem, ale i s psychickým rozpoložením – má na něj vliv stres.

Čeho mohu dosáhnout?

Cílem posilování je schopnost vědomě zacházet se svaly, když je to potřeba. Jsou situace, kdy se hodí mít svaly v pohotovosti a „zatnout“: kýchnutí, zakašlání, chůze ze schodů apod. Nemusíte se bát, že byste svaly nějak přetrénovala a byla pak při porodu příliš stažená. To potkává výjimečně některé vrcholové sportovkyně, které své svalstvo od mládí nadměrně zatěžují. Cviky na posílení pánevního dna můžete konzultovat například se zkušenou cvičitelkou, specializovaným fyzioterapeutem nebo se svým gynekologem.

22.3.2011 1:00| autor: Magdalena Holancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist