Těhotenství: Jak se vyspat v letních vedrech

Nečekaná vlna veder přinesla nejednomu z nás bezesnou noc. Těhotné mají se spaním v teple ještě daleko větší potíže. Nemusí však jen snít o klidných nocích. Aspoň o pár krůčků se k nim můžou přiblížit.

profimedia-0081827389-1100x618.jpg

Pořádně se vyspat v těhotenství, zvláště ve finále, se jen tak nepovede. A nemusí být zrovna tropické noci. Najít správnou polohu není s miminkem v břiše nijak snadné, navíc se nastávající mamince často honí hlavou různé obavy týkající se právě jejího stavu. Zatímco v prvním trimestru si připadala jako Šípková Růženka, přes den byla neustále ospalá a průměrně toho naspala v noci tak o půl hodiny déle (může za to hormon progesteron), v druhém trimestru se vše dostalo jakž takž do normálu.

Ve třetím trimestru však přišly potíže se spaním. Spánek je mělčí, fragmentovaný, zkrátka nic moc. „Nejenže miminko povyrostlo a není snadné najít vhodnou pozici při spaní, ale ještě navíc nerespektuje rytmus den a noc,“ podotkl doktor Frédérique Aussert, spánkový specialista. K tomu je nutné připočíst návaly horka, které postihují těhotné. Zkrátka letní noc se tak často promění v peklo.

A co tedy dělat, aby tomu tak nebylo?

 Osvěžení před ulehnutím

Příjemné ochlazení přináší vlažná sprcha nebo koupel. Při ní se člověk také uvolní a naladí na spaní. „Spršku“ si zaslouží i obličej. Lepší než si kupovat osvěžující vody ve spreji na obličej, je pořídit si rozprašovač, který lze podle potřeby naplnit vodou. Obličej si osvěžíme před spaním a necháme si rozprašovač při ruce i pro případ nočního probuzení. Léty prověřená a účinná je i koupel nohou před spaním. Existují i různé masážní vaničky, které jsou balzámem na otékající nohy, jež trápí těhotné hlavně v létě.

Naaranžujeme scénu

Přes den necháme okna bytu zavřená, žaluzie zatažené, až teprve když se navečer poněkud ochladí, uděláme průvan. Také je možné zavěsit na okno mokrou látku, jež vzduch poněkud osvěží. Naopak ventilátory, které dělají hluk, ke klidnému spánku nepřispějí.

Na noc se připravujeme už za dne

Jistě to dobře víme, ale není od věci si zásady režimu v teplých dnech shrnout. Pokud je přes den dodržíme, noc bude o něco úspěšnější. Takže přes den je důležité se držet co možná nejvíc ve stínu, hodně pít, mít na sobě lehké oblečení nejlépe z přírodních materiálů, klobouk s širší krempou, vyhýbat se pobytu venku v hodinách, kdy je žár největší. Důležité je i jídlo, zejména večer. Mělo by být lehké, to však neznamená málo kalorické. Spíš jde o to jíst menší porce, jídla by neměla být příliš tučná nebo sladká, ta se hůř tráví. Také tak od čtyř odpoledne je dobré si odepřít stimulanty jako je káva, některé čaje nebo nápoje typu kola.

Čtěte také:

Nasloucháme signálům těla

Zíváme, oči nás pálí, víčka ztěžkla, soustředit se na cokoliv je těžké. Příznaky toho, že se nám chce spát. Vyslyšíme je. Tyto signály se opakují zhruba po 90 minutách, ostatně jako spánkové cykly. „Je dobré si těchto signálů všímat a přizpůsobit se jim. Usneme snadněji, než když si jen usmyslíme, že je čas jít spát,“ poradil doktor Aussert. Doporučil také vynechat večer před spaním koukání na obrazovku, ať už počítače, či displeje telefonu. Modré světlo, které vyzařuje, zpomaluje vylučování melatoninu – spánkového hormonu. Lepší činností před spaním je třeba četba, relaxace, masáž…

Hledáme tu nejlepší pozici

Lékaři radí usínat na levém boku, neboť při této pozici dutá žíla není stlačená a přenáší krev přímo k srdci. Naopak spánek na pravém boku se z opačného důvodu nedoporučuje. Mohlo by dojít až k pocitu nevolnosti. Pokud se však některé těhotné takto dobře spí, není nutné se toho vzdávat. Důležité je najít pozici, v níž se člověk cítí nejlépe. K lepšímu „uhnízdění“ může pomoct i polštář pod břichem a třeba druhý mezi koleny. Přispěje to ke stabilizaci polohy.

Tip z redakce: Máte už doma kojící polštář? Nemusí čekat až na narození miminka. Využijte ho už vy. Dejte si ho mezi kolena a pod břicho. Bude se vám spát lépe.

Bylinky mohou pomoct

Některé ženy sází na fytoterapii. Bylinný čaj z mučenky nebo kozlíku je spojencem spánku. Pozor však na jiné přípravky, třeba i na potravinové doplňky obsahující melatonin, ty nejsou pro těhotné vhodné.

Pokud se i přes veškerou přípravu a snahy ke kvalitnímu spánku nedoberete, nezoufejte a druhý den si dopřejte siestu.

4.6.2018 4:59| autor: Helena Chvojková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist