Dokážou volně prodejná afrodiziaka skutečně pomáhat?

Od doby uvedení Viagry na trh se zvýšil zájem veřejnosti o látky s afrodiziakálním účinkem. Lidstvo však už tisíciletí hledá účinné látky, které by podporovaly sexuální prožitek či funkci.

Afrodiziaka můžeme podle typu účinku rozdělit do tří skupin:

  •  látky ovlivňující sexuální touhu
  •  látky ovlivňující potenci
  •  látky ovlivňující sexuální prožívání

Medicínský výzkum dosáhl nejpřesvědčivějších výsledků v léčbě erektilní dysfunkce. Jde tedy o ovlivnění potence. Dá se říci, že revoluci v této oblasti přinesla právě Viagra, následovaná dalšími léky zlepšujícími schopnost erekce (Cialis, Levitra). Ovlivnění ostatních složek sexuálních funkcí prozatím zůstává nedostatečně prozkoumáno. Výsledky léčby závisí na precizní diagnostice poruchy zdraví. Do této oblasti patří především podávání hormonů. Obvykle se jedná o nahrazování pohlavních hormonů, jejichž tvorba není dostatečná.

Když se však podíváme na internet, lehce získáme dojem, že problémy, které současná věda nedokáže řešit, jsou prakticky lehce a bezpečně zvládnutelné. On-line prodejny nabízejí širokou škálu potravinových doplňků, které zaručeně zvýší sexuální touhu, zlepší sexuální prožitek, zlepší erekci, a dokonce prodlouží penis, to vše za vysokou finanční částku. Je to ale skutečně pravda? Co obsahují tyto produkty? Jak je ověřena jejich účinnost?

Bezpečnost

Jako důkaz předkládaný veřejnosti najdete na příslušném serveru či v reklamním letáku povídání o bezpečnosti užívání, obvykle odkazující na přírodní původ všech složek produktu. Fakt, že je něco přírodní, v mnoha lidech vyvolává iluzi naprosté bezpečnosti a jakési přirozené účinnosti. Ve složení většiny preparátů se objevuje směs rostlinných extraktů. Nejčastěji zastoupenými jsou výtažky z catuaby, ginko biloby, epimedia, cuscuty, ženšenu, eleutherococcu, serenoy, macy. U všech preparátů je barvitě popisován příznivý účinek na různé neduhy, včetně sexuálních poruch. A obvykle je doporučováno dlouhodobé užívání.

Testování preparátů

Prodávané preparáty se také často odkazují na zkušenosti odborníků a na klinické studie. „Zkušenosti odborníků“ vyznívají jako „succes stories“, s jednoznačným cílem motivovat ke koupi. Zajímavé je podívat se blíž na klinické testování těchto preparátů. Veřejně prezentované výsledky studií jsou často umně přeformulované do laického jazyka, zjednodušené a ne vždy přesné. K přesným citacím se laik prakticky nedostane. Pokud se o to pokusíme, zjistíme, že naprostá většina citovaných studií nenaplňuje přísná kritéria klinických testů, které musí předcházet registraci léku. Látka registrovaná jako lék musí projít klinickým testováním v několika fázích. Cílem této komplikované a dlouhé cesty je ověření bezpečnosti užívání, ale především jasně prokazatelného účinku na danou nemoc. Dobrou ilustrací tohoto procesu je případ, kdy se látka, která se původně vyvíjela pro léčbu jedné nemoci, během dlouhodobého testování ukázala jako účinná pro léčbu nemoci zcela odlišné. To by nebylo možné bez průběžného, komplexního a kritického vyhodnocování výsledků, které studie přinášejí.

Účinnost

Uvedený proces je pak popsán pomocí výsledků jednoho nebo několika testů a množstvím odborných termínů. V informačních materiálech se výrobce často odvolává na testosteron, neurotransmitery, PDE 5 (fosfodiesteráza 5) či oxid dusný, což jsou látky, které mají v regulaci sexuálních funkcí významné místo. A přirozeně to zvyšuje dojem vědeckosti celé informace. Problém je v tom, že nikde nenajdeme studii, která by jednoznačně potvrzovala účinek té či oné rostliny na některou z funkcí lidského organizmu. Je pravda, že probíhají výzkumy na zvířatech. Některé z nich nám dávají slibné výsledky. To je však první krok. Až poté, co se ukáže některá z látek jako účinná na zvířecím modelu, zahajují se její další zkoušky.

Zásadním rozdílem mezi procesem uvádění doplňků stravy na trh a registrací léčiva je to, zda se zajímáme o ověřený účinek, nebo o bezpečnost užívání. Registrace léku zahrnuje obojí. Výrobce doplňku stravy prokazuje pro registraci či schválení prodeje pouze fakt, že produkt neohrožuje zdraví.

Pokud potravinové doplňky vykazují účinnost, je možné uvažovat o několika podmiňujících faktorech. Může jít o nespecifické ovlivnění kardiovaskulárního systému, které může mít vliv i na erektilní funkci. Také můžeme uvažovat o nespecifické stimulaci CNS. Prosté odstranění únavy zajisté může ovlivnit sexuální apetenci. Také známe fytofarmaka pozitivně ovlivňující náladu. To má samozřejmě přesah do prožívání sexuality. Žádný z uvedených efektů však nemůžeme prohlásit za specifický účinek na sexuální funkce, a proto vidím jako problematické tyto látky nazývat afrodiziaky.

Placebo efekt

Dalším možným faktorem ovlivňujícím účinnost potravinových doplňků je tzv. placebo efekt. Jednoduše řečeno jde o pozitivní účinek na zdravotní stav látky, která je prokazatelně neúčinná. Popisovaný efekt je znám už staletí. O jeho mechanizmu se vedou erudované diskuse. Účinek se připisuje očekávání pacienta. Z toho plyne nutnost podávat neúčinnou látku ve formě léčiva, právě abychom vzbudili očekávání účinku. Placebo efekt se přirozeně nevyskytuje u látek, které jsou podávané jako neúčinné. Placebo má nezastupitelnou roli právě v testování nových léčiv. V klinických studiích se srovnává účinek testované látky s látkou neúčinnou. Přitom ani pacient, ani lékař, který látku podává, neví, kterou látku užívá nebo ordinuje. Z toho je odvozen i název těchto studií – dvojitě slepé, placebem kontrolované. Ty se považují za jednoznačný důkaz účinnosti testované látky.

Znamená to, že potravinové doplňky jsou neúčinné? To si tvrdit nedovolím. Je však dobré vědět, že jejich účinek není dostatečně klinicky ověřen. Tudíž jednoznačné tvrzení o jejich účinnosti není podloženo vědeckými důkazy.

 

19.3.2009 4:01 | autor: Martin Hollý

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist