Jste unavení? Zkuste vitaminy

Cítíte se podráždění, bolí vás hlava, máte sklon k infekcím, lámou se vám nehty, vypadávají vlasy? Prostě nejste ve své kůži? Možná trpíte nedostatkem vitaminů. Naše tělo potřebuje těchto chemických látek relativně malé množství, bez nich ale churaví. Jak to dělat, abychom měli vyvážený přísun vitamínů? Vcelku jednoduše – musíme jíst pestrou stravu s dostatkem ovoce, zeleniny, masa, ryb, mléčných výrobků, luštěnin a obilovin.

Jsou ale období v životě, kdy ani pestrá strava nestačí a my si musíme přísun vitaminů zvýšit. Pak nezbývá než zajít do nejbližší lékárny a z široké nabídky si vybrat buď jednotlivé vitaminy, které nám scházejí, či multivitaminové přípravky.

Zvýšená potřeba při dietách či kouření

Zvýšenou potřebu vitaminů mívají děti v době puberty, tedy v době rychlého růstu, ženy v těhotenství. Více vitaminů potřebují sportovci, kuřáci, lidé po prodělané nemoci či operaci.
Přijímat více vitaminů by měli i lidé, kteří se rozhodli pro alternativní stravování, jako je přísnější vegetariánství či veganství, lidé, kteří drží nevyvážené redukční diety nebo trpí poruchou příjmu potravy, jako je například mentální anorexie.
Vitaminy potřebujeme, aby správně fungovala řada metabolických procesů v našem organismu. Každý z vitaminů je důležitý. Jeden neumí nahradit druhý.

Známe třináct vitaminů: A, D, E, K, C, biotin (vitamin H) a vitaminy skupiny B – thiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niacin (vitamin B3), pyridoxin (vitamin B6), kobalamin (vitamin B12), kyselinu listovou (vitamin B9) a kyselinu pantothenovou (vitamin B5).

Když například schází vitamin C, můžeme se cítit unavení, takže náš fyzický výkon nebude nic moc. Můžeme být ale i podráždění, ospalí, mohou nás bolet klouby a končetiny, můžeme mít sklon k infekcím. Člověk si vitamin C nedokáže vyrobit sám. Jeho přírodním zdrojem jsou různé druhy zeleniny včetně brambor a ovoce.
Heslo »všeho s mírou« neplatí jen o konzumaci jídla či alkoholu, ale také o užívání vitaminových přípravků. Může totiž dojít k předávkování. To hrozí především při podávání vyšších dávek vitaminů rozpustných v tucích, jako jsou vitaminy A, D, E, K.
Mezi lidmi je rozšířená mylná představa, že čím více vitaminů sní, tím budou zdravější. Proto často kombinují preparáty s maximální denní dávkou. »Důležité je nekombinovat multivitaminové preparáty a dodržovat maximální doporučenou denní dávku,« upozorňují odborníci.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist