Dopřejte svému tělu očistu

Příroda se ukazuje v plné kráse, nechte se inspirovat a odhoďte dopady zimy, kterým se také někdy nepřesně říká jarní únava. S příchodem jara se nám do rukou dostávají čtyři osvědčené zbraně: sluníčko, přírodní vitamíny, pohyb a detoxikace.

Světlo a sluníčko

Sluneční svit nám dodá energii a chybějící vitamín D. Při nedostatku slunečního světla vylučujeme více melatoninu (hormonu ovlivňující kvalitu spánku a pocit malátnosti) a méně serotoninu (hormonu dobré nálady).

  • Rada Babywebu: Čerpejte sluneční paprsky při každé příležitosti, nezapomeňte se však chránit před UV paprsky pomocí krémů s filtry.

Vitamíny

Je přirozené, že v zimě jíme těžší jídla, protože odpovídají určitým energetickým požadavků těla a koneckonců – kvalitní čerstvé zeleniny není tolik jako v létě. Většinou je rychlená, tudíž plná vody, anebo dlouho skladovaná a tudíž ztratila vitamíny.

Udělejte si jarní salátek, do kterého podle chuti přidáte cibulku, pažitku, ředkvičky, řapíkatý celer, řeřichu, petržel, kopr…

  • Rada Babywebu: Nebojte se sáhnout po prověřených vitamínových a minerálních doplňcích stravy. Poraďte se v lékárně.

Pohyb

Nepodařilo se vám letos vyrazit na hory a do tělocvičny se vám nechtělo? Pak je možné, že k vaší únavě přispívá i nedostatek pohybu a radosti z něj.

  • Rada Babywebu: Když vám váš stav neumožňuje přímo běhání nebo jízdu na bruslích či na kole, vyrážejte co nejčastěji na procházky. Jsou prokazatelně nejzdravější aktivitou a zvládne ji většina z nás.

Zbavte tělo jedů

Jinak řečeno detoxikujte se. Máte na výběr dvě metody: dietu anebo půst.

Dieta – vyřaďte červené maso a uzeniny, cukr, kávu a černý i zelený čaj. Dopřejte si jeden den v týdnu variantu malého půstu – „ovocný nebo zeleninový den“, kdy nebudete jíst nic jiného než čerstvé ovoce nebo zeleninu (pro diuretické účinky lze doporučit především mrkev nebo celer).

Pro silnější povahy – půst. Při jedno- až třídenním půstu smíte pít bylinkové čaje, zeleninové vývary a ovocné šťávy (ideálně z čerstvého ovoce). V obchodech se zdravou výživou dostanete postní čaje.

Až se půjdete projít, nasbírejte cestou (ale ne u silnice!) různé nenápadné pomocníky při detoxikaci:

Kopřiva dvoudomá – mladé výhonky
Patří do každého jarního receptu, velikonoční nádivky i do domácí kosmetiky. Kopřiva obsahuje řadu důležitých látek, které tělo pročistí, odvodní, vyvedou z lymfy nastřádané jedy a dodají krásný mladistvý vzhled vlasům, nehtům i pleti.

Jitrocel kopinatý
Zaručený lék proti kašli začíná na jaře vyhánět první lístky. Ty sbíráme a upravujeme v salátech nebo je nasekáme do polévky. V lidovém léčitelství se jitrocel užívá při odkašlávání, černém kašli a kataru plic, čištění krve a plic, žaludku i ledvin.

Sedmikráska chudobka
Sbíráme její úbory i lístky. Sedmikrásky patří mezi první jarní květiny. V léčitelství se dnes používá již jen okrajově. Má však výtečné účinky na játra, má protizánětlivé účinky, chrání buňky před volnými radikály.

Pampeliška (smetánka) lékařská
V léčitelství se používá dlouhá staletí. Na podzim nebo brzy na jaře se sbírá její kořen. Pro naše účely postačí mladé čerstvé listy. Výborně pročišťují a působí proti jarní únavě.

Violka trojbarevná neboli maceška
Tahle drobná maceška s květy žluto-fialovými v těchto dnech teprve vykukuje ze země. Na polích i loukách sbíráme její lístky, které výtečně čistí pleť zevnitř a zevně.

Řebříček obecný
Na jaře vyhání teprve své jemné, mnohonásobně členěné lístky. Má mnohé léčivé účinky, v domácnosti se od pradávna používá také k přípravě jarních polévek a velikonoční nádivky. Podporuje látkovou výměnu, krevní oběh, vylučování žaludečních šťáv, má protizánětlivé a čistící účinky. V žádné čistící kúře by neměl chybět.

Dobrý tip: Rozhodně si opatříme řebříček, kopřivy a březové pupeny. Obsahují nejvíce blahodárných látek a mají nejsilnější detoxikační účinek.

Všeobecně lze na jaře doporučit přechod na lehkou stravu, omezit tučná a těžká jídla a raději si připravit čerstvý ovocný či zeleninový salát.

Důvody detoxikace:

  • únava, oslabenost, vyčerpání
  • přibíráte na váze, i když jste nezměnili své stravovací návyky
  • alergické reakce
  • časté nachlazení
  • bolesti hlavy, kloubů, revmatické příznaky
  • poruchy spánku
  • kožní problémy jako lupénka a ekzémy
  • celulitida

Zdroje:
http://www.zeny.cz/magazin/detoxikace-tela/jak-prekonat-jarni-unavu-.aspx
http://www.abecedazahrady.cz/default.aspx?article=178
http://www.vse-pro-telo.estranky.cz/clanky/pece-o-telo/jarni-detoxikace-organismu

23.6.2009 11:11| autor: Magdalena Holancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist