S aerobikem zpátky do formy

Aerobik je díky své dynamičnosti jedním z nejpopulárnějších fitness sportů na světě. Dokáže posilovat kardiovaskulární systém, zvyšovat objem plic, snižovat cholesterol a hlavně – „užírat“ přebytečná kila. I proto ho vyhledávají ženy po porodu.

„Začít s aerobikem maminka může po šestinedělí. Do té doby by se tělu měl dát čas na regeneraci,“ radí Markéta Hroudová, cvičitelka aerobiku. „Do předporodního rytmu cvičení se musí žena dostat postupně. Zprvu zařaďte rychlejší cvičení, jako je aerobik, maximálně dvakrát týdně,“ dodává.

Aerobik dělen čtyřmi

Správná hodina aerobiku by se měla skládat ze čtyř fází. První z nich je WARM UP fáze, která připravuje vaše tělo na následující cvičení. Protáhne, zahřeje a díky lehké choreografii dovolí naladit se nadcházející hodinu cvičení. WARM UP fáze by měla trvat asi 15 minut.

Druhou fází je samotné cvičení. Rozlišujeme dva typy aerobiku, LOW a HIGH IMPACT aerobik. LOW IMPACT aerobik je forma aerobiku, při kterém je neustále jedna noha na zemi. HIGH IMPACT forma je potom složena z cviků, při kterých není ani jedna v kontaktu se zemí. Ve fitness centrech se většinou setkáváme s LOW IMPACT aerobikem, který je zpestřen několika prvky HIGH IMPACT. 

Jako předposlední se do hodiny zařazuje „zklidňující část“, takzvaná COOL DOWN část. V této fázi hodiny by se měla zklidnit tepová frekvence pod šedesát procent maximální tepové frekvence cvičence. Zklidňující část by měla trvat asi osm minut. Přechod z cvičení a normálního režimu pomocí této fáze je velice důležité. Jestliže se totiž náhle zastavíme, vypuzuje krev do krevního oběhu stále zvětšené množství krve, která je doprovázena do svalů. Tím pádem se nedostává dostatečné množství krve do srdce a hrozí nebezpečí kolapsu.

Na konci každé lekce aerobiku by měl být zařazen strečink, který protáhne namáhané svaly a zamezí tak bolestem, které většina začátečníků zpočátku cítí druhý den po cvičení.

Na rozdíl od jógy či pilates, cviky v aerobiku za sebou nejdou pravidelně po sobě, ale uspořádávají se do různých choreografií. Styl a složitost choreografie zcela závisí na cvičiteli, který hodinu vede. Výběru cvičitele věnujte velkou pozornost. 

Čtěte také:

Jak poznáme dobrého cvičitele?

„Instruktor musí člověku jednoduše osobně sednout. Musí mu být příjemné jeho vystupování. Měl by se dostatečně věnovat cvičícím – říkat, co se děje, jaké svaly právě posilujeme, jak to správně provádět, kolikrát a tak dále. Správný cvičitel či cvičitelka také chodí mezi lidmi, upozorňuje na chyby a opravuje je,“ říká Markéta Hroudová.

Dnes se ve fitness centrech můžeme setkat s několika modifikacemi aerobiku, jako jsou například dance aerobik, step aerobik, kickbox aerobik, aqua aerobik. Prvky aerobiku jsou také součástí dalších posilovacích hodin jako zahřívací část hodiny. 

Některým ženám nedělá aerobik po porodu dobře kvůli častému skákání a prudkému otáčení. Pravidlo je jednoduché – jen vy sama nejlépe víte, co vaše tělo snese. Pokud je na vás hlasitá hudba, tempo a fyzická náročnost aerobiku po porodu příliš, necvičte ho. Začněte pomalu s klidnějším cvičením. 

6.11.2015 12:47| autor: Michaela Mazancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist