Umění odpočívat

Umění odpočívat? Není čas. Stále více ho potřebujeme na práci, na své náročné zájmy, další vzdělávání a podobně. A na odpočinek už ho nezbývá.
Trend doby nám podsouvá, že v naší společnosti má své místo pouze člověk vysoce výkonný, úspěšný, vzdělaný a fyzicky přitažlivý. Nemluví se o člověku, který je fyzicky i psychicky v pohodě, ví, kolik je schopen zvládat a pracuje jen tolik, kolik zvládne a umí si odpočinout, pokud cítí únavu.

Přestože k nám naše tělo vysílá jasné signály v podobě nemoci, bolestí pohybového aparátu, psychické nepohody, nebo dokonce neurózy, nemáme čas se jimi zabývat a raději je umlčíme léky tlumícími bolest nebo léky na „uklidnění“.

Náš organismus ale naštěstí není stroj, a pokud ho přetížíme tak, že selhává ve svých funkcích, stačí mu dát jediné – čas. „Opraví“ se sám. 

Odpočinek 

Je třeba se zamyslet nad pojmy aktivní a pasivní odpočinek, relaxace a regenerace.

Aktivní odpočinek zahrnuje tělesné a duševní aktivity, které nás baví a přinášejí nám potěšení. Rozhodně sem nepatří sport a tělesná cvičení, pokud je vnímáme jako dřinu a nutnost s cílem udržet si krásnou postavu.

Pasivní odpočinek je především spánek, ale také například sledování televize nebo poslech hudby v poloze, která naše tělo nijak nezatěžuje.

Snad nejlepším způsobem, jak si opravdu odpočinout a nabrat síly, je cílená relaxace.

Prvním krokem k tomu, abychom se naučili odpočívat, je schopnost rozeznat tělesné i duševní napětí. Jedním z nejlepších pomocných ukazatelů je dýchání – mělké, nerovnoměrné hrudní dýchání je známkou stresu a může se objevit

i v docela běžných situacích, například v dopravní zácpě, nebo když se o něčem rozhodujeme.

Dýchání je unikátní způsob přímého ovlivňování neuvědomělých procesů v těle, protože ze všech funkcí, které řídí autonomní čili vegetativní nervový systém, je nejsnáze kontrolovatelné vůlí. Každý může změnit způsob svého dýchání a tím i další části nervového systému, protože takto umožní kontrolovat celkovou úroveň uvolnění nebo napětí v těle. 

Relaxací pomocí dechu se zabývá především jóga. 

Pokud věnujeme v běžném životě pozornost svému dýchání, začneme si všímat stresových momentů. 

Kdykoli se během dne přistihneme při hrudním dýchání, zhluboka se nadechněme a velmi zvolna vydechujme. Při výdechu bychom měli cítit, jak se nám v celém těle uvolňují napjaté svaly. 

Každodenní relaxační asi čtvrthodinové cvičení by mělo velmi pomoci při zdolávání stresu a při obnově fyzických i psychických sil. 

Učíme se dýchat

Najděte si tiché místo, kde vás nikdo nebude rušit, uvolněte těsný oděv, položte se třeba i na podlahu, nohy mírně od sebe, hlava, krk a záda jsou v přímce.

Zavřete oči a dýchejte bránicí, jednu ruku zlehka položenou na břiše, abyste měli kontrolu, že se pohybuje bránice a ne hrudní svaly. Soustřeďte se na rytmus dýchání, aby bylo pravidelné a plynulé bez pauz. Při tomto pravidelném rytmickém dýchání vnímejte chlad vzduchu, který vdechujete a teplotu vzduchu, který vydechujete. Pokud vám v hlavě proskočí nějaké myšlenky, nevšímejte si jich, nechte je volně proudit a odejít. 

Za necelých deset minut byste měli mít hlavu čistou a tělo odpočinuté. Postupně k sobě nechte doléhat zvuky zvenčí a zvolna otevírejte oči. Až na to budete připraveni, pomalu vstaňte.

Výše popsaná technika je jen jedním z mnoha příkladů, jak si rychle a efektivně uvolnit tělo i mysl a jak si účinně odpočinout. Návod zní jednoduše, je však nutné se cíleně a opakovaně relaxaci a dýchání učit. Při prvních pokusech můžete mít pocit, že vám „to nejde“, nebo že dokonce usínáte. To je naprosto pořádku – je jen třeba vytrvat! Velice přínosné je naučit se relaxaci pod vedením zkušeného terapeuta nebo cvičitele. Ale spoléhejte hlavně na sebe a na své tělo, které už odpočívat umí.


19.3.2009 4:42| autor: Kateřina Kmentová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist