Začínáte přikrmovat? Pak neučte své dítě zbytečným nešvarům

Dokud je dítě kojeno, je to jednoduché. Samozřejmě, když má maminka dost mléka. Kojené dítě dlouho nepotřebuje jinou tekutinu, než je mateřské mléko. Teprve, když množství nemléčných příkrmů, a zejména těch tužších, s menším obsahem vody, začíná v jídelníčku pozvolna kojení nahrazovat, individuálně kolem 8 –10 měsíce, doplní maminka svému miláčkovi potřebné tekutiny ve formě kojenecké vody nebo čaje či přírodního džusu.

Dítě postupně jí tři až čtyři jídla denně doplněná svačinkami, tedy pět až šest porcí za den. S tím, jak se z něho stává osobnost, jak se zdokonaluje ve svých dovednostech, jak začíná ovládat jemnou motoriku a objevuje svět, netouží po ničem víc, než ochutnat něco z jídelníčku dospělých.

Uděláme mu samozřejmě velikou radost, když ho posadíme k rodinnému stolu a dáme trochu toho, co jíme všichni. S velkou dávkou zvědavosti nadšeně ochutnává nové pokrmy. Tváří se důležitě, je středem pozornosti. A jestli až dosud jíst nechtělo, tak to naše mu prostě chutná.

Předpokládá to ovšem určitou ukázněnost z naší strany: zdravé jídlo, minimálně ochucované. Slané a kořeněné pokrmy jsou pro malé dítě nevhodné. Lze to vyřešit tak, že oddělíme jeho porci dřív, než jídlo dosolíme a okořeníme.

Tuhá strava

Kolem desátého měsíce je vhodné začít zařazovat do jídel tuhé kousky. Když si dítě zvykne na trvale mixovanou stravu, je pak velmi těžké přejít na tužší jídlo, a maminky jsou nešťastné, že ve dvou letech musí stále ještě stravu mixovat. Tyto děti nezřídka končívají na dětských odděleních jako neprospívající, byť jejich maminky pročetly knihy o výživě od A do Z a dávaly jim jen to nejlepší. Dostávaly totiž často další a další jídla, když jedno nesnědly. Hlad neměly, jen si z ochutnávání udělaly zábavu.

Jak ve druhém roce

Ale vraťme se k našemu dítěti, které už snědlo dort s jednou svíčkou. Má rádo tuhé kousky, které se snaží rozžvýkat. Snaha používat lžičku mu dlouho nevydrží a raději se po chvíli zápolení vrací ke svým prstům. Při jídle samozřejmě nadělá spoustu nepořádku a bude mít papání místo v puse na tvářích, ve vlasech, po stole, na podlaze. Přesto ho v jeho snaze používat lžičku a jíst samo podporujte. Roční dítě je schopno pít z hrníčku s malým otvorem a s vaší pomocí i z normálního hrnečku.

Nešvary

Nenechávejte dítě, aby si zvyklo chodit s kojeneckou lahví a co chvíli z ní upíjet sladkou šťávu nebo džus. Zabráníte tím nadměrné kazivosti jeho zoubků a zlepšíte jeho chuť k jídlu. Mimo jiné je časté pití sladkých tekutin další možnou příčinou špatného prospívání dětí.

Jídelníček dítěte by měl být pestrý. Neměly by v něm chybět obilniny (chléb, pečivo, těstoviny, rýže), brambory, luštěniny, maso, ryby, drůbež, mléko a mléčné výrobky a samozřejmě ovoce a zelenina jako doplněk prakticky každého jídla.

Čtěte také:

Dítě by mělo jíst v klidu. U malých dětí je největší riziko vdechnutí jídla. Mezi potraviny, které může malé dítě vdechnout, patří především ty, které jsou tvrdé, kulaté a nesnadno rozpustné, jako burské oříšky, popcorn, kandované ovoce nebo kousky syrové zeleniny. Proto je důležité, aby dítě jedlo v klidu, při jídle neběhalo. Oříšky, mandle a jiné podobné potraviny by batole nemělo jíst vůbec.

14 zásad stolování dětí:

  1.  Včas, ale ne předčasně začít s nemléčnými příkrmy.
  2.  Kojit nadále, protože mateřské mléko má význam i pro batole.
  3.  Staršímu kojenci jídlo nemixovat, postupně mu přidávat do jídla tuhé kousky.
  4.  Jídelníček má být pestrý, ale ne přeplácaný.
  5.  Když dítě nesní jedno jídlo, nenabízet mu automaticky druhé.
  6.  Dítě do jídla nenutit.
  7.  Dítě má jíst v rodinném kruhu. Předpokládá to zdravou výživu s dostatkem vitaminů a vlákniny.
  8.  Ovoce a zelenina by měla být v každé porci jídla.
  9.  Jídlo rozdělit do 3–4 porcí s 1–2 svačinami.
  10.  Pravidelně snídat!
  11.  Jíst v klidu. U malých dětí je největší riziko vdechnutí jídla!
  12.  Sladké tekutiny jsou pohotovým zdrojem energie, ale jsou jen doplňkem celkové potřeby tekutiny, kterou má tvořit hlavně voda. Nemělo by se zapomínat na mléko.
  13.  Rodiče jsou odpovědni za to, co má dítě na stole a dítě je odpovědno za to, kolik čeho sní.
  14.  Výrobky rychlého stravování, fast food nejsou pro malé dítě vhodné!
9.6.2017 12:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist