Čechům stačí dvě děti. Jak je zajistit, trápí více než polovinu dotázaných

Dvě děti stačí, myslí si většina Čechů. A ideální je počít dítě mezi 26. a 35. rokem života. To jsou výsledky průzkumu veřejného mínění agentury STEM/MARK prováděného pro internetový obchod Špuntík.cz.

profimedia-0300658917-1100x618.jpg

Pro dvě děti v rodině se vyjádřilo téměř 73 % respondentů. Jedno dítě je dostačující pro pouhých 6,9 % a tři děti považuje za ideální 13,9 % dotázaných. Ve městech je patrná větší zdrženlivost. V Praze preferuje jediného potomka 14,5 % lidí. To, že se ve věkové skupině mezi 26. a 35. rokem života setkáváme v 7,7 % s názorem, dle kterého je ideální nemít děti vůbec, lze považovat za alarmující trend do budoucna a je třeba s tím něco dělat.

„Evropa čelí problému stárnutí populace a tento trend se nevyhýbá ani České republice,“ tvrdí spolumajitel obchodu Špuntík.cz Jan Neuman. Od roku 1990 každoročně vzrůstá věková hranice pro založení rodiny i v Česku. Aktuálně je to kolem 28. roku u obou pohlaví. Za ideální však ženy považují 25. a muži 30. rok života. Mezi 18. a 25. rokem má tendenci odkládat početí na neurčito více než polovina (55 %) lidí, po překročení této věkové hranice již tak výrazně odkládá těhotenství jen jeden z pěti dotázaných.

Po 35. narozeninách se již téměř 3/4 dotázaných cítí být na dítě příliš staří, zatímco do 25 let se zase polovina z nás cítí příliš mladá. K plození dětí je tedy nejvíce otevřena generace ve věku od 26 do 34 let. „Hlavní důvody, proč se dnes páry zdráhají založit rodinu, musíme hledat ve společenském prostředí. Každý řeší existenční otázky typu vlastního finančního zajištění i možnosti přijatelného bydlení. Je jasné, že pečovat o dítě je závazek, kvůli kterému cítíme větší zodpovědnost a zároveň nás nutí se těmito otázkami zabývat více intenzivně,“ tvrdí Darina Noviková, výkonná ředitelka internetového obchodu.

Časté jsou i motivy psychologického či sociopolitického charakteru, mezi kterými vyčnívají nedůvěra ve vlastní schopnost zajištění odpovídající životní úrovně pro dítě (z toho má obavu 55 % dotázaných) a také nabitý dojem, že svět je nehostinné místo pro život příštích generací, který se nějakým způsobem projevuje ve 42 % případů.

Čtěte také:

Děti chceme, ale času máme stále dost

Více špuntíků, více úsměvů pro Česko

Začátkem července proto internetový obchod Špuntik.cz spustí celostátní kampaň Více špuntíků, více úsměvů pro Česko, která bude zároveň poctou stoletému výročí vzniku republiky. Pomocí rádiových a internetových spotů bude celé léto nabádat Čechy k aktivním snahám o početí. K výzvě se připojili i mnozí rodičové z řad známých osobností. Jmenujme například moderátorku Lejlu Abbasovou nebo herce Jana Šťastného a Miroslava Etzlera.

„Každá země hledá řešení, jak stárnutí populace zamezit, a proto i my chceme pomocí kampaně dodat lidem odvahu ke vstupu do rodičovství. Odkládáním rodičovství ubíráme dětem čas strávený nejen s námi, ale i s našimi rodiči, kteří si nás také pořizovali navzdory nepříznivé ekonomické situaci či zhoršeným podmínkám. Pojďme tedy dokázat, že i my to zvládneme a dejme Česku více dětských úsměvů,“ vyjádřil své přání Neuman.

Početí dítěte v pozdějším věku se nelíbí ani lékařům. „Vzhledem k měnícímu se životnímu stylu je v poslední době trendem odkládání těhotenství do vyššího věku, což však vidím jako rizikové. Ideální věk pro prvorodičku je z biologického hlediska okolo 24. roku věku,“ upozornil pražský gynekolog MUDr. Radovan Vlk.

Ideální rozmezí věku mezi sourozenci jsou 2 až 3 roky

Podle více než 72 % respondentů je nejvhodnější věkový rozdíl mezi sourozenci dva až tři roky. Alespoň jedno dítě chtějí během života počít 4 z 5 účastníků průzkumu. Poté ale touha po dalším početí výrazně klesá až na 36,5 %. Přes 43 % možnost dalšího dítěte ani nezvažuje a 15,5 % je na vážkách. Obecně platí, že další dítě chtějí spíše muži, kteří pro vícečlennou rodinu hlasují ve 40 % případů. U žen se přání dalšího potomka objevuje méně často, konkrétně v necelých 34 % případů.

Internetový obchod Špuntík.cz zamýšlí kampaň na podporu porodnosti každoročně opakovat. Více informací o kampani naleznete na webových stránkách www.viceusmevuprocesko.cz


Průzkumu se formou online dotazování zúčastnilo 510 respondentů, přičemž v tomto reprezentativním vzorku jsou paritně zastoupeni zástupci obou pohlaví ve věkovém rozmezí 18–45 let. Mezi ně byli zařazeni jak jedinci s maturitou i bez maturity, tak absolventi vysokých škol.

Partnery kampaně jsou internetový obchod Špuntík.cz, Hitrádio City, portál pro rodiče Babyweb.cz a výrobce dětského zboží CYBEX.

26.6.2018 11:19| autor: Redakce Babywebu.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist