Dieta v době kojení

V době kojení stoupají nároky na metabolismus ženy. Energetický výdej se zvyšuje přibližně o 2000 až 2500 kJ. Zároveň se na tvorbu mateřského mléka spotřebovává z organismu ženy mnoho živin, především bílkovin, tuků a minerálů, jako je vápník, železo, zinek a jiné prvky. Kvalita a množství stravy kojící ženy ovlivňují nejen zdraví matky, ale především zdraví dítěte.

Zásoby živin závisejí nejen na současném, ale i předchozím příjmu potravy. Pokud jste v době těhotenství držela dietu či trpěla zvracením a nechutenstvím, je pravděpodobné, že zásoby živin ve vašem těle budou nedostatečné a v době kojení bude nutný vyšší příjem živin. 

Když schází…

Pokud období vašeho těhotenství probíhalo bez nezdravých výživových výkyvů, pak ani krátkodobý nedostatečný příjem živin nemusí vaše zdraví a zdraví vašeho dítěte ovlivnit. Nutný je především pravidelný příjem těch živin, které se neukládají do zásoby. Jsou to některé bílkoviny, vitamíny skupiny B a C a některé minerály, například sodík, draslík či chlor. Naopak tuky, sacharidy, vitamíny skupiny A, D, E, železo, zinek a vápník nedostatečný příjem živin hned tak neovlivní a jejich koncentrace v mateřském mléce neklesá. Některé živiny, jako jsou bílkoviny, kyselina listová, vitamín D, vápník, železo, zinek a měď musí být vždy v mateřském mléku zachovány a při nezdravém způsobu stravování jsou tyto živiny vyplavovány na úkor zdravotních rizik matky.

Matka je nejčastěji ohrožena spalováním svaloviny, budoucí osteoporózou a nedostatkem vitamínů. Tvorba mléka je nedostatečná.

Když je matka nedostatečně vyživována, je dítě ohroženo chudým mlékem, tedy mlékem, které nemá dostatečnou energetickou hodnotu, neobsahuje dostatečné množství protilátek, bílkovin, vitamínů a minerálů. Protože v prvním roce výrazně rostou a zrají orgány včetně mozku, je dítě ohroženo nejen ve svém fyzickém, ale i psychickém vývoji.

Na co si tedy dát pozor?

  •  Zvyšte příjem kilojoulů v době kojení o cca 2000 kJ na den.
  •  Zvyšte příjem bílkovin ve stravě o 15g na den. Například žena, která váží 70 kg, by měla jíst přibližně 85g bílkovin za den.
  •  Myslete na kvalitní zastoupení tuků, volte olivový či řepkový olej, vyhněte se nadměrnému příjmu živočišných tuků a transmastných kyselin z margarínů či ze sladkého tučného pečiva. Volte dostatek ryb, které obsahují omega mastné kyseliny, které jsou našemu zdraví prospěšné.
  •  Snažte se jíst dostatek mléčných výrobků a různých druhů semínek tak, abyste měli dostatečný přísun vápníku a zinku. Vhodnými potravinami jsou polotučné či nízkotučné mléko, kysané mléčné výrobky, syrovátka, podmáslí, nízkotučné krémové či tvrdé sýry a netučný tvaroh. Myslete na to, že vápník snižuje vstřebávání železa v organismu, proto konzumujte maso, vejce, zeleninu a mléčné výrobky odděleně.
  •  Ovoce a zeleninu jezte 5 x denně. Většina ovoce je dobrým zdrojem vitamínu C, žluté a oranžové ovoce je též zdrojem beta karotenu, draslíku a pektinu.
  •  Pečivo konzumujte nejlépe celozrnné 3x denně. Celozrnné pečivo je bohaté na vitamíny skupiny B, minerály a vlákninu. Vhodné je volit grahamové pečivo, dalamánek či žitný chléb, müsli. Vyhněte se sušenkám, tučným sladkým buchtám, koláčům a knedlíkům.
  •  Vyhněte se kávě, tedy příjmu kofeinu a nadbytečnému příjmu alkoholu. Kofein je ale též kromě kávy obsažen v čaji a kolových nápojích. Při matčině konzumaci je vylučován do mateřského mléka. Vysoký příjem kofeinu může způsobit u kojence neklid, podrážděnost a poruchy spánku. Konzumace kávy se doporučuje maximálně 2 až 3x za den. Nadměrná konzumace alkoholu má přímý vliv na psychický vývoj dítěte, což se může aktuálně projevit poruchami spánku a neklidem. Konzumaci alkoholu je nejlépe zcela vyloučit, jinak se doporučuje pouze 1 sklenička za den.

Ohrožuje odmítání masa a mléčných výrobků vývoj dítěte?

  • Veganství
    Veganka je žena, která nekonzumuje žádné živočišné výrobky a jejíž strava je výhradně rostlinného původu. U dětí matek na makrobiotické stravě byly
    zaznamenány známky podvýživy, opoždění růstu a psychomotorického vývoje.
  • Vegetariánství
    Vegatariánka je žena, která konzumuje převážně rostlinnou stravu a odmítá stravu živočišnou včetně vajec a mléčných výrobků. Ale i děti žen, které konzumují mléčné výrobky, jsou ohroženy nedostatečným příjmem vápníku, železa a vitamínu B12 z mateřského mléka.
2.3.2009 11:46| autor: Erika Matějková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist