Jak předcházet těhotenským striím?

Těhotenství je jedno z nejkrásnějších období v životě ženy. Tělo a organismus však prochází mnoha změnami, z nichž některé jsou příjemné a některé už tolik ne. Jednou z těch méně příjemných je výskyt strií, kterými pokožka reaguje na zvětšující se bříško. Jednoduše řečeno se jedná o fialové jizvičky, které postupně změní svou barvu na bílou a se kterými se setkává v průběhu těhotenství přibližně 90 % žen. To, jak moc se strie na pokožce projeví, je z větší části dáno věkem a genetickými predispozicemi, zčásti se však dá výskyt strií ovlivnit vhodnou životosprávou a správnou péčí o tělo.

Proč se strie objevují?

Během těhotenství se musí pokožka na více místech v relativně krátkém časovém období více napnout. Na vině jsou přitom hormony – už od prvního trimestru omezují činnost kožních buněk, které mají na starosti tvorbu kolagenu a elastinu. Pokožka se pak s nedostatkem těchto buněk neumí vyrovnat a rychle ztrácí svou elasticitu, díky čemuž se kůže na kritických místech ztenčí a snáze praská. Výsledkem jsou pak právě strie, které vznikají velmi nenápadně, a proto je v samém počátku nemusíte ani zaznamenat. Naopak – většinou si jich všimnete, když je už pozdě.

Aby měly strie utrum

Ačkoli se na tom, jak moc budete během těhotenství na strie „trpět“, podepisuje především genetika, můžete s nimi začít bojovat ještě předtím, než se vůbec objeví. Vašimi nejlepšími zbraněmi se stanou vhodné stravování, dostatečný pitný režim i postupné přibírání a péče o pokožku.

Strava během těhotenství by měla být opravdu vyvážená a obsahovat dostatek vitamínů, minerálů a živin. Z takového jídelníčku prosperuje miminko i vaše pokožka – především pokud zařadíte dostatek potravin bohatých na antioxidanty. A jaké že to jsou? Nejlépe vám jako prevence proti striím poslouží špenát, borůvky, jahody a další čerstvá zelenina, dále potraviny bohaté na vitamín E, jako jsou ořechy a semínka. Nezapomeňte ani na vitamín A, který se podílí na „opravě“ poškozené kožní tkáně. Najdete ho třeba v mrkvi, červené paprice, vodním melounu nebo mangu.

Hydratovaná pokožka = pružná pokožka

Čím více budete udržovat svůj organismus (a tedy i pokožku) hydratovaný, tím vděčněji se vám později odmění. Hydratovaná pokožka je totiž pružnější a lépe se přizpůsobuje změnám, což poznáte právě v těhotenství. Obecně se doporučuje denní příjem tekutin alespoň dva litry, které můžete přijmout nejen v podobě nápojů, ale také konzumací ovoce, zeleniny i polévek. Nejvhodnější jsou pramenité vody a zelené i bylinkové čaje. Naopak se zkuste vyhýbat potravinám, které zvyšují vylučování vody a mezi které patří například káva.

Přibírejte postupně

Už dávno neplatí pořekadlo, že v těhotenství musíte jíst za dva. Naopak se snažte nepřejídat a opravdu věnujte pozornost tomu, kolik a co jíte. Rychlá změna váhy jen podporuje vznik strií, proto se snažte přibírat pomalu. Ideální je půl až dva a půl kila týdně během prvního trimestru a půl až jedno kilo během druhého a třetího trimestru.

O pokožku pečujte denně

Vhodná strava a dostatečný pitný režim vyživí pokožku zevnitř, důležitá je však i péče zvenčí, k níž patří krémy a masáže, ale také vhodné těhotenské spodní prádlo. Na trhu jsou k dostání krémy, které zvlhčují a podporují pružnost pokožky, výborně vám poslouží ale také bambucké máslo a kokosový olej – ten nanášejte hned po koupeli, kdy je pokožka ještě vlhká. Krém pak pravidelně vmasírujte krouživými pohyby do pokožky – díky masáži zlepšíte krevní oběh a podpoříte růst nových tkání. Ideální je promazávat především spodní část břicha, boky a prsy několikrát denně, minimálně však ráno a večer.

Po porodu se vám pak jistě bude hodit i pár rad, jak shodit těhotenská kila a jak mít dostatek pohybu i s malým dítětem.

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

 

25.7.2019 10:18 | autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist