Jak předcházet těhotenským striím?

Těhotenství je jedno z nejkrásnějších období v životě ženy. Tělo a organismus však prochází mnoha změnami, z nichž některé jsou příjemné a některé už tolik ne. Jednou z těch méně příjemných je výskyt strií, kterými pokožka reaguje na zvětšující se bříško. Jednoduše řečeno se jedná o fialové jizvičky, které postupně změní svou barvu na bílou a se kterými se setkává v průběhu těhotenství přibližně 90 % žen. To, jak moc se strie na pokožce projeví, je z větší části dáno věkem a genetickými predispozicemi, zčásti se však dá výskyt strií ovlivnit vhodnou životosprávou a správnou péčí o tělo.

Proč se strie objevují?

Během těhotenství se musí pokožka na více místech v relativně krátkém časovém období více napnout. Na vině jsou přitom hormony – už od prvního trimestru omezují činnost kožních buněk, které mají na starosti tvorbu kolagenu a elastinu. Pokožka se pak s nedostatkem těchto buněk neumí vyrovnat a rychle ztrácí svou elasticitu, díky čemuž se kůže na kritických místech ztenčí a snáze praská. Výsledkem jsou pak právě strie, které vznikají velmi nenápadně, a proto je v samém počátku nemusíte ani zaznamenat. Naopak – většinou si jich všimnete, když je už pozdě.

Aby měly strie utrum

Ačkoli se na tom, jak moc budete během těhotenství na strie „trpět“, podepisuje především genetika, můžete s nimi začít bojovat ještě předtím, než se vůbec objeví. Vašimi nejlepšími zbraněmi se stanou vhodné stravování, dostatečný pitný režim i postupné přibírání a péče o pokožku.

Strava během těhotenství by měla být opravdu vyvážená a obsahovat dostatek vitamínů, minerálů a živin. Z takového jídelníčku prosperuje miminko i vaše pokožka – především pokud zařadíte dostatek potravin bohatých na antioxidanty. A jaké že to jsou? Nejlépe vám jako prevence proti striím poslouží špenát, borůvky, jahody a další čerstvá zelenina, dále potraviny bohaté na vitamín E, jako jsou ořechy a semínka. Nezapomeňte ani na vitamín A, který se podílí na „opravě“ poškozené kožní tkáně. Najdete ho třeba v mrkvi, červené paprice, vodním melounu nebo mangu.

Hydratovaná pokožka = pružná pokožka

Čím více budete udržovat svůj organismus (a tedy i pokožku) hydratovaný, tím vděčněji se vám později odmění. Hydratovaná pokožka je totiž pružnější a lépe se přizpůsobuje změnám, což poznáte právě v těhotenství. Obecně se doporučuje denní příjem tekutin alespoň dva litry, které můžete přijmout nejen v podobě nápojů, ale také konzumací ovoce, zeleniny i polévek. Nejvhodnější jsou pramenité vody a zelené i bylinkové čaje. Naopak se zkuste vyhýbat potravinám, které zvyšují vylučování vody a mezi které patří například káva.

Přibírejte postupně

Už dávno neplatí pořekadlo, že v těhotenství musíte jíst za dva. Naopak se snažte nepřejídat a opravdu věnujte pozornost tomu, kolik a co jíte. Rychlá změna váhy jen podporuje vznik strií, proto se snažte přibírat pomalu. Ideální je půl až dva a půl kila týdně během prvního trimestru a půl až jedno kilo během druhého a třetího trimestru.

O pokožku pečujte denně

Vhodná strava a dostatečný pitný režim vyživí pokožku zevnitř, důležitá je však i péče zvenčí, k níž patří krémy a masáže, ale také vhodné těhotenské spodní prádlo. Na trhu jsou k dostání krémy, které zvlhčují a podporují pružnost pokožky, výborně vám poslouží ale také bambucké máslo a kokosový olej – ten nanášejte hned po koupeli, kdy je pokožka ještě vlhká. Krém pak pravidelně vmasírujte krouživými pohyby do pokožky – díky masáži zlepšíte krevní oběh a podpoříte růst nových tkání. Ideální je promazávat především spodní část břicha, boky a prsy několikrát denně, minimálně však ráno a večer.

Po porodu se vám pak jistě bude hodit i pár rad, jak shodit těhotenská kila a jak mít dostatek pohybu i s malým dítětem.

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

 

25.7.2019 10:18 | autor: Komerční prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist