Správná výživa v léčbě obezity

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Jak má vlastně vypadat správný jídelníček dítěte? Nejen toho, co se snaží zhubnout, ale vůbec všech dětí? Co je důležité dodržovat a čeho je lepší se vyvarovat? Odpovědi jsou překvapivě jednoduché. Tak proč je tolik rodičů ignoruje? To je záhadou.

Důležité pravidlo, které platí ve výživě obézního dítěte, lze vyjádřit větou: „Nedržíme žádnou dietu, učíme se zdravěji a lépe jíst!“ Pravidlo, které platí bez rozdílu pro všechny, ty štíhlé i ty silnější. Strava musí být tedy především vyvážená a pestrá. Musí obsahovat dostatečné množství jednotlivých živin, zejména kvalitních bílkovin, komplexních sacharidů, vlákniny, vitaminů, minerálních látek, stopových prvků i přiměřené množství tuků (přednost dáváme rostlinným tukům před živočišnými).

Co jíst a co ne?

Ve výživě dítěte by mělo být přiměřeně zastoupeno mléko, mléčné výrobky, dostatečné množství zeleniny, ovoce a cereálních výrobků. Ovoce a zelenina by měla v ideálním případě tvořit 5 porcí denně, nejlepší je, přidat ji ke každé porci jídla. Na druhou stranu je nutné omezit příjem soli. Hotové pokrmy není vhodné již dále dosolovat. Solené pochutiny dětem pokud možno nepodáváme vůbec nebo jen zcela výjimečně. Také je nutné opatrně zacházet se sladkostmi. Jako občasné zpestření jídelníčku sice neuškodí, mají však vysokou energetickou a nízkou nutriční hodnotu. Pokud jsou podány místo pravidelné porce jídla, dítě se zasytí a nebude mít již chuť na jinou kvalitnější potravinu. Současná doporučení pro příjem jednotlivých živin pro dětskou populaci můžete nalézt například na webových stránkách Společnosti pro výživu (www.vyzivadeti.cz). Dodržování pitného režimu je velmi důležité, dostatečné množství tekutin by však nemělo být hrazeno formou sladkých nápojů.

Důležité je pravidelně jíst

Správná skladba jídelníčku je nesmírně důležitá. Neméně důležitý je ale i pravidelný stravovací režim. Ideální je, pokud má dítě 5–6 menších porcí během dne. Tím je příjem energie rozdělen pravidelně během dne a organizmus nemá potřebu ukládat její část do zásob. Pokud dítě některé porce vynechává, organizmus se naučí šetřit energii „na horší časy“. Den by měl pro dítě vždy začínat snídaní. Snídaně by měla tvořit cca 20–25 % energetického příjmu, dopolední svačina 5–10 %, oběd 30–35 %, odpolední svačina 5–10 % a večeře 30 %.

Na závěr je nutné připomenout, že zásady zdravé výživy u dětí pěstujeme již od nejútlejšího věku. První stravovací návyky dítě přejímá od rodičů, proto byste měli jít svým dětem vždy příkladem. Těžko budete vaše dítě například přesvědčovat o tom, že by mělo jíst ovoce a zeleninu, pokud ji jako rodiče vůbec nekonzumujete!

Text připravila:
MUDr. Jitka Kytnarová,
ambulance dětské endokrinologie, diabetologie a obezitologie
Klinika dětského a dorostového lékařství VFN a 1. LF UK

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist