Sůl může zabíjet. Zastavte ji!

Nadměrné množství soli ve stravě vede ke zvyšování krevního tlaku a k zadržování vody v těle. Na pozoru by se měli mít především ti, kteří mají vysoký krevní tlak a celkově zvýšené riziko srdečně-cévních onemocnění.

Pro dospělé je podle Světové zdravotnické organizace doporučená denní dávka soli 3 – 5 gramů, průměrná spotřeba je však v České republice přes 12 gramů. Kávová lžička soli obsahuje cca 8 g soli, což představuje 160 % denního maximálního doporučeného příjmu! Přestože je sůl důležitým zdrojem sodíku, chlóru a jódu, není radno si zahrávat s jejím zvýšeným příjmem. Co vám hrozí?

Tichý zabiják se plíží

Vysoký krevní tlak je dnes běžné onemocnění. Pacienta však nebolí, a proto je jeho odhalení náhodné a léčba často velmi složitá. Když se člověk necítí nemocný, vůle například ke změně stravy je minimální. Máte-li krevní tlak vyšší než 140/90, pak buďte na pozoru. Pokud se cítíte byť jen trochu neobvykle, navštivte lékaře. Mezi lidmi nad 60 let totiž trpí zvýšeným krevním tlakem polovina mužů a až 60 % žen.

b634842705996561556.jpg

Sůl může mít na svědomí i řídnutí kostí

Nejčastější nemoci, k jejichž rozvoji přispívá i sůl, jsou infarkt nebo mrtvice. „Vysoký příjem soli je spojen s jeho větším vylučováním močí, a to včetně vápníku. Zejména pak u žen po menopauze může být urychlen proces odbourávání kosti, čímž se zvyšuje riziko vzniku osteoporózy,“ varuje před dalšími riziky Dr. Karolína Hlavatá ze společnosti Vím, co jím a piju.

Jak se rychle orientovat

Nerozumíte-li informacím na obalech potravin, můžete množství soli ve stravě hlídat spolu s logem Vím, co jím. V Česku se jedná o jediné logo, které se věnuje právě výživovému složení potravin. Nezávislá laboratorní analýza hlídá podíl některých tuků, přidaného cukru a samozřejmě i množství soli. Přísnými kritérii prošla zatím zhruba stovka výrobků. Mezi nimi například některé sýry, šunky, těstoviny, polévky, margaríny. Že sůl přijímáme v základních potravinách, dokazuje i fakt, že hodnocením pro udělení loga projde s ohledem na sůl jen málokteré pečivo.

Držte sůl na uzdě

Sodík můžete ve stravě nahradit například draslíkem, který oproti soli působí příznivě. Najdete ho v ovoci nebo zelenině. Pozor si také dávejte na potraviny, které jsou na sůl bohaté. Různé oříšky, sýry, uzeniny, některé pečivo.

Relativně velké množství sodíku obsahují i některé minerální vody.

26.9.2012 5:54 | autor: Komerční prezentace
Více o tématu: léčbatlak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist