Sůl může zabíjet. Zastavte ji!

Nadměrné množství soli ve stravě vede ke zvyšování krevního tlaku a k zadržování vody v těle. Na pozoru by se měli mít především ti, kteří mají vysoký krevní tlak a celkově zvýšené riziko srdečně-cévních onemocnění.

Pro dospělé je podle Světové zdravotnické organizace doporučená denní dávka soli 3 – 5 gramů, průměrná spotřeba je však v České republice přes 12 gramů. Kávová lžička soli obsahuje cca 8 g soli, což představuje 160 % denního maximálního doporučeného příjmu! Přestože je sůl důležitým zdrojem sodíku, chlóru a jódu, není radno si zahrávat s jejím zvýšeným příjmem. Co vám hrozí?

Tichý zabiják se plíží

Vysoký krevní tlak je dnes běžné onemocnění. Pacienta však nebolí, a proto je jeho odhalení náhodné a léčba často velmi složitá. Když se člověk necítí nemocný, vůle například ke změně stravy je minimální. Máte-li krevní tlak vyšší než 140/90, pak buďte na pozoru. Pokud se cítíte byť jen trochu neobvykle, navštivte lékaře. Mezi lidmi nad 60 let totiž trpí zvýšeným krevním tlakem polovina mužů a až 60 % žen.

b634842705996561556.jpg

Sůl může mít na svědomí i řídnutí kostí

Nejčastější nemoci, k jejichž rozvoji přispívá i sůl, jsou infarkt nebo mrtvice. „Vysoký příjem soli je spojen s jeho větším vylučováním močí, a to včetně vápníku. Zejména pak u žen po menopauze může být urychlen proces odbourávání kosti, čímž se zvyšuje riziko vzniku osteoporózy,“ varuje před dalšími riziky Dr. Karolína Hlavatá ze společnosti Vím, co jím a piju.

Jak se rychle orientovat

Nerozumíte-li informacím na obalech potravin, můžete množství soli ve stravě hlídat spolu s logem Vím, co jím. V Česku se jedná o jediné logo, které se věnuje právě výživovému složení potravin. Nezávislá laboratorní analýza hlídá podíl některých tuků, přidaného cukru a samozřejmě i množství soli. Přísnými kritérii prošla zatím zhruba stovka výrobků. Mezi nimi například některé sýry, šunky, těstoviny, polévky, margaríny. Že sůl přijímáme v základních potravinách, dokazuje i fakt, že hodnocením pro udělení loga projde s ohledem na sůl jen málokteré pečivo.

Držte sůl na uzdě

Sodík můžete ve stravě nahradit například draslíkem, který oproti soli působí příznivě. Najdete ho v ovoci nebo zelenině. Pozor si také dávejte na potraviny, které jsou na sůl bohaté. Různé oříšky, sýry, uzeniny, některé pečivo.

Relativně velké množství sodíku obsahují i některé minerální vody.

26.9.2012 5:54| autor: Komerční prezentace
Více o tématu: léčbatlak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist