10. týden těhotenství: Vývoj plodu a těhotenské změny

Lékaři o vašem miminku již nehovoří jako o embryu, ale jako o plodu – začíná fetální období. Děťátko má již zřetelnou lidskou podobu a v jeho těle začínají fungovat první reflexy. Miminko se začíná hýbat, ale vy to ještě necítíte.

Vývoj vašeho miminka

Na počátku 8. embryonálního týdne končí vývoj embrya, končí srůstem okrajů očních víček. Dítě měří asi 31 až 42 mm a váží kolem 5 gramů. Stále víc nabývá typicky lidské podoby, i přestože tvoří hlava stále asi polovinu délky plodu. Mozek roste velmi rychlým tempem. Oči i nos jsou jasně viditelné. V dásních vznikají drobné zubní pupeny. Většina kloubů je vyvinuta. I přesto, že je pohlaví vašeho děťátka rozhodnuto od momentu oplození a vývoj pohlavních orgánu je v plném proudu, nejde ještě poznat, jestli budete mít doma holčičku nebo chlapečka. Pokračuje vývoj plic, žaludku a střev. Ledviny se přesunuly na svou konečnou polohu v horní části břicha. Plod se v reakci na podráždění začíná hýbat, začíná také vnímat bolest.

PRO VÁS

Každý týden emailem informace o vašem miminku a těhotenství. CHCI DOSTÁVAT

Co se děje s vámi?

Vaše tepová frekvence stoupla o několik tepů za minutu, protože se vám zvýšil objem krve v těle. Kvůli přetrvávající vyšší teplotě se zřejmě více potíte či je vám teplo. Vaše děloha je nyní velká asi jako pomeranč, pokračuje vývoj placenty, která je spojena s plodem pupečníkem. Bude již brzy zásobovat plod kyslíkem a výživnými látkami.

Můžu v těhotenství chodit do sauny? Během prvního trimestru vynechejte saunování, horké koupele a jacuzzi. Embryo je v kritickém stadiu svého vývoje a extrémní horko by pro něj mohlo být nebezpečené. Vás chrání před přehřátím termoregulace – pocení, takovou možnost ale vaše malinké miminko v bříšku zatím nemá. Navíc extrémní pocení u žen s kolísavým tlakem představuje riziko dehydratace. Co pít v těhotenství?

Čtěte také:

Tip pro mámu

Myslíte si, že když jste těhotná, musíte radikálně změnit své návyky? Jen ty špatné, dobré pouze přizpůsobte. Pokud jste byla zvyklá cvičit a pravidelně se hýbat i před těhotenstvím, měla byste i nyní zůstat fyzicky aktivní. Vyberte si vhodné sporty, například plavání, těhotenskou jógu či cvičení pilates. Asi se budete potit víc než před těhotenstvím, ale s tím už si umíme poradit.
Táta je v tom taky: Máma má období, kdy ji mohou rozrušit nebo popudit věci, které normálně neřeší. Děje se to kvůli hormonálním změnám, které ještě může zesílit přirozená úzkost související s nastávajícím mateřstvím. Víte, co ji potěší? Udělejte to!


Partnerem rubriky je: Femibion – větší jistota pro maminku, že bude mít dostatek aktivní formy kyseliny listové pro správný vývoj svého miminka. Proč? Díky Metafolinu. Více o doplňku stravy na www.femibion.cz.

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené