Jaké druhy potravin jsou pro děti vhodné?

Správná výživa dětí často trápí nejednu maminku. Dostává můj brouček k jídlu to, co opravdu potřebuje? Od kdy mám začít s přikrmováním? A je správné, když do jídelníčku zařadím jogurty, pečivo a čerstvé ovoce? Nejen na tyhle otázky se pokusíme v našem článku najít odpověď…

Pravděpodobně je vám jasné, že by děti měly dostávat pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce, zeleninu, bílkoviny, cereálie a mléčné výrobky. Problém je, že dětské zažívání je podstatně křehčí než zažívání dospělých. Děti tedy potřebují specifický přístup při skladbě jídelníčku, neboť neustále rostou a vyvíjí se. Faktem ale zůstává, že bychom se při jeho sestavování měli řídit potravinovou pyramidou. Nejvíce by se v dětském jídelníčku mělo objevovat ovoce a zelenina, ale také mléčné výrobky – například sýry, jogurty nebo nejrůznější druhy kaší.

U úplně malých dětí ale často nastává problém, kdy si nejsme úplně jisti od kdy a co můžeme našemu prckovi podávat. Obecně platí, že kojenci by se měli začít přikrmovat přibližně mezi pátým a šestým měsícem života. V té době totiž mateřské mléko ztrácí potřebné živiny pro správný vývoj dítěte, takže přírodě musíme trochu pomoct.

6. – 9. měsíc: na příkrmy zvykejte děti postupně

O stravě miminek do pěti až šesti měsíců věku není třeba toho příliš psát. Výživa je totiž zcela jednoduchá – skládá se pouze z mléka, maximálně můžete jednou za čas podávat i bylinkový čaj, nejlépe fenyklový, ovšem podávaný jen v malých dávkách a výjimečně. Po šestém měsíci však malý drobeček začíná dostávat různé příkrmy v podobě masozeleninových polévek či kaší, přesnídávek a také některé druhy ovoce. Pokud miminko už nepije mateřské mléko, je možné začít přikrmovat dříve, ale nikdy ne dřív než po ukončení čtvrtého měsíce (nejlepší je, vždy se poradit s dětským lékařem, který vám jistě rád poradí ohledně zavádění příkrmů).

Až do prvního roku života je hlavním zdrojem tekutin, živin a energie mléko. Přesto ale můžete stravu dítěte obohatit o řadu dobrot. Obvykle se začíná zeleninou a výše zmíněnými zeleninovými polévkami a kojeneckými výživami. Z produktů značky Hamánek si můžete vybrat z bohaté nabídky příchutí, přesně podle chuti vašeho malého jedlíka. Jakmile si dítě zvykne na zeleninu, postupně do ní přidávejte velmi jemně nasekané maso nebo využijte masozeleninové příkrmy, které rovněž naleznete v naší nabídce. Postupně můžete také zkoušet různé druhy ovoce (ideální je například banán). Tvrdší druhy ovoce je vhodné oloupat a krátce podusit pro změknutí. Je možné servírovat i nejrůznější kašičky. Příkrmy byste ovšem neměli příliš kombinovat. Dítě si musí na každou novou chuť zvykat, také ne vše mu bude chutnat. Proto na něj nespěchejte a ponechte mu vždy zhruba pět dní až týden na vyzkoušení nové chuti.

9. – 12. měsíc: od kašičky k pevné stravě

Zhruba od devátého měsíce je vhodné zařadit do jídelníčku kaše z nejrůznějších obilnin – například kukuřice, ovsa, pšenice, rýže a dalších. Kaše neslaďte, maximálně do nich přidejte kousky ovoce, ovocnou přesnídávku nebo trošku hroznového cukru. Podobně můžete podávat i jogurt, který by měl být bílý a především kvalitní, bez konzervantů, barviv a „éček“. Ochutíte ho potom stejným způsobem jako kaši.

V tomhle věku si dítě rovněž rozvíjí motorické schopnosti a prořezávají se mu zoubky. Proto mu občas dejte do ruky kousek chleba nebo rohlíku případně sušenky určené pro děti. Pomalu lze do jídelníčku zařazovat i luštěniny, ovšem je nutné sledovat, zda některá z nich prcka příliš nenadýmá. Přichází rovněž příhodná doba pro mléčné výrobky – především měkké sýry typu žervé, ovšem co nejméně slané (tavené sýry nejsou vhodné).

V této době byste měli pomalu začít přecházet od kašovitých jídel k jídlům pevnější konzistence. Na konci 1. roku života, by dítě mělo být schopné jíst jídlo stejné konzistence jako zbytek rodiny.

A nezapomínejte na pitný režim! Nejvhodnější jsou bylinné dětské čaje, balená kojenecká voda a ovocné či zeleninové šťávy. Ty jsou pro dítě obzvlášť dobrým zdrojem vitamínů, minerálních látek, sacharidů a vlákniny. Můžete je podávat nekojeným dětem po dosažení 4. měsíce, kojeným potom přibližně od 5. měsíce. Nejlepší je šťávy připravovat čerstvé. Ne vždy jsou ale dobroty potřebné pro přípravu dostupné, nebo se zkrátka nedostává času. V takovém případě využijte kupovanou šťávu, vždy však v odpovídající kvalitě! Vhodné jsou například ovocné a bylinné šťávy Hamánek v široké nabídce příchutí, které vašemu malému jistě zachutnají a navíc neobsahují lepek, chemické konzervační látky ani umělá barviva a dochucovadla.

Strava batolete po 1. roce života: Mléčné výrobky pro správný růst!

Děti rostou velmi intenzivně, a proto je nutné poskytnout jim dostatek živin. Velmi důležité jsou mléčné výrobky, které obsahují vápník, bílkoviny a tuky. Od 18. měsíce můžete obohatit stravu o tvrdé sýry a také kravské mléko, které by nemělo být podáváno dříve kvůli vysokému obsahu bílkovin. Vyhýbejte se taveným sýrům, v nichž jsou v nadměrném množství přítomné „tavicí soli“, fosforečnany, které ve velkém množství mohou způsobovat odvápnění kostí! Vhodné nejsou ani nízkotučné mléčné výrobky.

Jak je to s ovocem a zeleninou v kojeneckém období?

Ovoce podávehte dětem nejprve jako ovocnou šťávu, později kousky ovoce přidávejte do kašičky. Vhodné jsou všechny druhy sladkého ovoce, které ale neobsahuje příliš mnoho kyselin. Ideální jsou celoročně dostupná jablka, ale také maliny, vypeckované třešně, švestky či borůvky jsou povětšinou snášeny velmi dobře. Naopak hrušky mají velký obsah kyselin, a tak je nelze doporučit. Pozor si dávejte také na jahody, některé děti na ně mají alergii. Citrusy alespoň v prvním roce života, nedoporučujeme pro jejich kyselost. Všeobecně je lepší využívat ovoce pěstované v ekologické kvalitě, nejlépe bio, u něhož máte jistotu, že nebylo ošetřeno chemickými prostředky. Tato problematika se týká i velmi oblíbených banánů. Alespoň v prvním roce byste je měli podávat jen velmi umírněně vzhledem k použití různých dezinfekčních prostředků při jejich přepravě.

Co se týče zeleniny, do prvního roku života si s klidem vystačíte s mrkví, aniž by výživa malého jedlíka nějak utrpěla. Vhodná je také červená řepa. V omezených dávkách můžete podávat květák, brokolici a kedluben, ale pouze okrajově, neboť patří mezi nadýmavé potraviny. Pro kojence zcela nevhodné druhy zeleniny jsou cibule, česnek, pórek, zelí, kapusta a zralé luštěniny. Pokud chceme používat brambory či rajčata, potom pouze dostatečně zralá a v ekologické kvalitě. Místo brambor jsou pro malé mlsouny vhodnější obiloviny.

Více informací naleznete na http://www.hamanek.cz/cs/casopis.html

13.7.2010 3:44| autor: Redakce Babywebu

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist