Zavádění příkrmů nemusí být postrachem

Spousta maminek má v otázce zavádění příkrmů tak trochu „chaos“. A není se čemu divit. Doporučení jsou totiž skutečně rozmanitá. Mnohá z nich jsou však bezdůvodně příliš opatrná a berou jeden metr na všechny děti. Místo „zaručených“ návodů přitom stačí svému dítěti naslouchat a sledovat jeho reakce.

Zapomeňte na seznamy potenciálně alergizujících potravin, které paušálně předpokládají, že dítě bude alergické na všechny. Tyto seznamy se stejně jen soustřeďují na jmenování „nevhodných“ potravin, aniž by objasňovaly, co vlastně by bylo projevem alergie a co v případě silné alergické reakce udělat.

Je pravda, že harmonogramy a přesné rozpisy zavádění příkrmů jsou populární, podobně jako jsou stále populární (a nejednou i dodržována) doporučení o tom, že miminko se má kojit v tříhodinových intervalech. Avšak tato opatření jsou příliš svazující pro takovou potěšující událost, jakou jídlo může být, a mnohá vycházejí z nesprávných předpokladů.

K těm hlavním patří domněnka:

  • že účelem příkrmů je odstranit kojení, že příkrmy kojení nahrazují, že příkrmy jsou začátkem odstavování. Tak to ale není. Naopak, příkrmy se ke kojení, které zůstává zachováno ve stejném rozsahu, přidávají. Proto jsou to příkrmy
  • že kojení neprobíhá na požádání, ale že má tříhodinový režim, v jehož rámci v sedm hodin nakojíte, a proto v deset zavedete ovocnou svačinku, čímž kojení nahradíte – časový harmonogram příkrmů se tak odvíjí od představy, že děti se kojí v konkrétních časových intervalech. Ale takto by to nemělo být

Sledujte potřeby svého děťátka a ne hodiny, kalendáře a seznamy přikázaných a zakázaných jídel.

Je pochopitelné, že maminky se snaží najít ten nejlepší návod na to, jak krmit své miminko, a proto se často do písmene přidržují nějakých návodů, namísto toho, aby sledovaly reakce svého miminka – podobně jako při kojení. Rozmanité návody na přikrmování v nich potom vyvolají takový strach, že ve snaze udělat to co nejlépe svému děťátku například týden před ukončeným 6. měsícem nedají ani jablko, po kterém se dychtivě natahuje.

S příkrmy přitom nemusíte čekat přesně do 6. měsíce. Doporučení WHO kojit výlučně do 6. měsíce je orientační, může to být o něco dříve či později.

Maminky, které kojí na požádání, zase často říkají, že nevědí, kdy se miminko bude kojit, a proto příkrmy nedokážou načasovat. Proto je také často mate to, že děťátko nakrmí a ono pak chce ještě kojení. Nebo naopak, pokud je dítě již příliš hladové, není ochotné sníst příkrm a vytrvale se dožaduje kojení. V rámci myšlenky kojení na požádání je obojí normální, dítě se nadále kojí na požádání, ať už před příkrmem, nebo po příkrmu. Ve skutečnosti na desáté hodině, jejíž součástí je ovoce, není nic magického. Stejně jako není nic magického na tom, že dítěti dáte večer právě kaši.

Čtěte také:

Mimochodem, kaše (zvláště ty instantní, kupované), nejsou pro dítě žádnou nezbytností – navíc často obsahují umělé mléko, které kojené dítě určitě nepotřebuje. Kaše se dá uvařit doma z různých obilovin (kukuřice, ovesné vločky, pohanka, proso, rýže atd.). Případně můžete dát miminku k večeři cokoliv jiného, co byste běžně večeřela vy.

Maminky také často jedí jindy než zbytek rodiny (například čekají, dokud děťátko neusne, aby se mohly v klidu najíst). Lepším řešením však je dodržovat takovou pravidelnost v jídle, na jakou je rodina zvyklá. Pokud je děťátko v čase vašeho obvyklého jídla vzhůru, vezměte ho s sebou ke stolu a nechte ho ochutnat, na co bude mít chuť. Když bude chtít chléb, který vy jíte, nabídněte mu ho, pokud bude chtít mrkev z vaší polévky, klidně mu ji dejte.

Dítě se jíst teprve učí, dejte mu čas a využijte jeho nadšení pro objevování nových věcí a chutí v době, kdy má o to zájem. Dodržujte ale základní pravidla bezpečnosti – nedávejte děťátku kluzké kulaté jídlo (např. celé kuličky hroznů) dřív, než budete mít jistotu, že ho dokáže bezpečně jíst.

Své děťátko při jídle sledujte, pozorujte jeho reakce, zájem o potraviny, ale hlavně přestaňte mít z jídla strach. Váš drobeček to zvládne.


Zdroj: mamila.sk

17.3.2016 1:08| autor: Petra Frajová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist