Předporodní deprese – tichá hrozba

Doba radostného očekávání, tak je vnímáno těhotenství. Ano, žena má nárok postěžovat si, že je unavená či na nevolnosti, ale říct, že je nešťastná a zoufalá? To ne! A tak se těhotné často trápí a skrývají před okolím skutečné pocity, které neléčené mohou vážně ovlivnit nejen ji, ale i její dítě. A přitom se deprese v těhotenství týká až 20 % žen v očekávání.

Statistiky nejsou ohledně předporodních depresí jednotné. Uvádí se, že deprese postihuje sedm až dvacet procent těhotných žen. Podobně je na tom i poporodní deprese.

Termín poporodní deprese se v posledních letech hojně skloňoval. Dnešní výzkumy ale ukázaly, že tento stav má své kořeny již v době těhotenství, o které se zas tolik nemluví.

To je také důvod, proč bývají závažnější případy deprese špatně identifikovatelné. Příznaky se projevují plíživě, ženy si jednoduše myslí, že jsou prostě unavené, přibírají na váze nebo s nimi mávají hormony. Je ale důležité rozpoznat depresi brzy. Bez léčby se totiž stupňuje.

Uvádí se, že až 40 procent žen, které se potýkají s depresí v období těhotenství, bojuje i s poporodní depresí, a to především v případech, kdy nebyla zahájena léčba v průběhu těhotenství.

Rizikové faktory

Některé faktory pohnou ke chmurné náladě jen určitý typ žen, předporodní deprese ale může postihnout každou z nás. Nedá se totiž říct, že by deprese postihovala pouze některé ženy, které mají určité společné rysy.

Následující faktory mohou napomoci pocitům úzkosti, smutku a deprese v průběhu těhotenství:

  • problémy s otěhotněním
  • nechtěné těhotenství
  • obavy o svou schopnost postarat se o dítě
  • nedostatečná podpora ze strany partnera, rodičů či přátel
  • anamnéza deprese v rodině
  • nízké sebevědomí, pocit zneužití
  • předchozí potrat či narození mrtvého dítěte

Na co si dát pozor

Těhotné ženy jsou pod častým dohledem lékařů, kteří pečlivě sledují jejich zdravotní stav. Jedná se tedy o správnou dobu, kdy by doktoři a porodní asistentky měli zapátrat po příznacích předporodní deprese. Čím dříve je deprese odhalena, tím lépe.

Se zvláštním důrazem je třeba vnímat:

  • přetrvávající pocit strachu
  • úzkost, pocit ochromení, obavy, že se žena nebude schopna vyrovnat s příchodem nového života
  • pocit beznaděje
  • neschopnost užívat si těhotenství
  • významné změny v chuti k jídlu a spánku
  • únava
  • nedostatek motivace
  • nekontrolovatelná plačtivost

Stop pochmurným náladám!

V dnešní době jsou výskyty deprese veřejně známé a existuje velké množství způsobů, jak na ně vyzrát. Léčba se pohybuje od jednoduchých opatření, jako je péče o sebe samu až po léky, které lékař předepíše v případě těžké deprese. Lékaři také uvádějí, že správná medikace nemá na nenarozené dítě téměř žádný vliv.

Ne vždy musí dojít  na antidepresiva, v některých případech stačí změna životního stylu. Jak na to?

Čtěte také:

Jezte pravidelně menší porce jídla, která vám pomohou stabilizovat hladinu cukru v krvi a zvýší vaši energii. Nálada se tak začne pohybovat v pozitivních hodnotách. Vyvarujte se dietních potravin
a dietních nealkoholických nápojů, které mohou blokovat tvorbu serotoninu, hormonu, který hraje ve vašem štěstí klíčovou roli.

Vyhýbejte se také potravinám s vysokým obsahem tuku a kofeinu.

Vyzkoušejte něco nového, například akupunkturu nebo akupresuru. Relaxujte, dopřejte si masáž, zajděte si na hodinu jógy, najděte si čas jen pro sebe. Dobrou náladu vám navodí i malá procházka. Usmívejte se. Nezapomínejte na podporu svých nejbližších. Nemusíte před nimi skrývat své pocity, využijte jejich oporu a pomocnou náruč. Budete se cítit lépe při pomyšlení, že nejste na všechno sama.

Pokud máte pocit, že se řítíte do temných končin deprese, neváhejte a požádejte o radu svého lékaře.

Pomoc z rukou profesionálů

Obrátíte-li se na odborníky, možná se setkáte s učením kognitivní behaviorální terapie, která vám pomůže změnit negativní vzorce v myšlení. Možností jsou skupinová sezení, kde vás podpoří nejen psychologové a psychiatři, ale i ostatní ženy, které se potýkají s podobnou situací.

Někteří profesionálové nedají dopustit na alternativní metody. Naučí vás různé relaxační techniky či umění meditace, po kterých se budete cítit jako znovuzrozená.

12.2.2016 12:36| autor: Eva Kouřímová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist