Strava před těhotenstvím

Úpravou stravy se dá udělat hodně. Kvalitní jídelníček zlepšuje psychickou pohodu budoucí matky a zlepšuje šance na otěhotnění a následně na nekomplikované těhotenství. Na úpravu životního stylu byste měly myslet již před početím a vyvarovat se dalším možným závažným komplikacím.

Právě těsně před otěhotněním a v prvních třech měsících je strava ženy pro vývoj plodu nejdůležitější.. V prvních třech měsících se rozhoduje o tom, zdali vaše dítě bude zdravé či ne. Tvoří se totiž jeho orgány. 

Na co se soustředit ještě před těhotenstvím:

Kyselina listová
Tento vitamín ze skupiny B je důležitý v prevenci vrozených poruch, především v oblasti nervové trubice. Chrání před vznikem vývojových poruch, jako jsou např. rozštěpy tváře, rozštěpy páteře či poruchy vývoje mozku a míchy. Žena by měla tento vitamín přijímat již v době, kdy se snaží o otěhotnění. Gynekologové a porodníci doporučují 10mg kyseliny listové za den, a to až do 12. týdne těhotenství. 

Kde tuto látku najdeme?

Dobrým zdrojem jsou obiloviny, brokolice, růžičková kapusta, pomeranče a kvasnicový výtažek. Kyselinu listovou vám ale též může předepsat váš lékař pod latinským názvem acidum folicum.

Podle WHO je doporučená denní dávka v graviditě 0,4 mg.

Vitamín E
Tento vitamín je v době, kdy plánujete otěhotnění, důležitý pro kvalitu pohlavních buněk a zlepšuje stav epitelových buněk (buňky výstelky). Též podporuje snadnější nidaci, tedy usazení zárodku do stěny dělohy tím, že zvyšuje prokrvení a novotvorbu cév a podporu růstu v raných stádiích embryonálního vývoje. Doporučuje se 100mg vitamínu E ob den či denně.

Kde tuto látku najdeme?

Vitamín E je obsažen v oleji z pšeničných klíčků, másle, mléce a v burských oříšcích. Dále v sóje, v zelených salátech a v mase. Uměle ho přijímáme v multivitaminových prostředcích určených pro těhotné a kojící ženy. Jeho nadbytečný příjem je ale škodlivý a podle posledních výzkumů může naopak některé zdravotní problémy plodu způsobit.

Vitamín C
Tento vitamín je důležitý, jste-li náchylnější k virózám či prochladnutí či jste jinak častěji nemocná,

Kde tuto látku najdeme? 

Vitamín C je obsažen v černém rybízu, citrónové šťávě, v pomerančích, grapefruitech či kiwi. 

Železo
Přijímat železo v době před otěhotněním je důležité tehdy, pokud víte, že trpíte anémií (chudokrevností), či jste vegetariánka.
Je vhodné se soustředit na úpravu krevního obrazu ještě před těhotenstvím, protože v těhotenství jsou nároky rostoucího plodu na tento minerál značné.

Kde tuto látku najdeme?

Nejvíce železa, tedy téměř polovinu denní dávky, získáte konzumací masa a vnitřností. Z rostlinných produktů jsou významným zdrojem železa listová zelenina, fazole, čočka, meruňky, švestky, oříšky a mandle. Také obiloviny, celozrnný a semínky obohacený chléb. Dostatečné vstřebání železa umocníte i tak, že užíváte vitamín C.

Antioxidanty
Antioxidanty jsou zhášeče volných radikálů. Volné radikály jsou látky, které přeměňují chemické substance v tkáních našeho těla v látky škodlivé. Ty pak mohou způsobovat mutace genů či vznik rakoviny. Obzvláště důležité jsou tyto látky právě v době před početím a v době prvních 3 měsíců těhotenství. Právě v prvních třech měsících vývoje plodu se rozhoduje o tom, zda dítě bude zdravé či nikoliv. Je to období tvorby orgánů v těle plodu.

Kde tyto látky najdeme?

Běžně se nacházejí v ovoci a zelenině. Důležitým zdrojem je takézelený čaj. Mezi antioxidanty patří též vitamín C a E a betakarotén, z minerálů pak selen a zinek.

V lékárně se dají koupit jako výtažky z jader červených hroznů či jako koenzym Q10.

Na co si dát pozor?

Již v době, kdy plánujete otěhotnění, je dobré vyhnout se multivitamínovým přípravkům pro běžnou populaci a užívat výhradně multivitamínové komplexy určené pro těhotné a kojící ženy. Běžné multivitamíny obsahují více vitamínu

A a méně vitamínů skupiny B, dále méně vápníku a jódu. V těhotenství stoupá potřeba vápníku, jódu a B vitamínů, naopak nadbytek vitamínu A je škodlivý.

Nepříznivý účinek byl zjištěn u vysokého dávkování vitamínu A – retinolu. Ten můžeme ve stravě nadbytečně přijímat tehdy, pokud jíme hodně mrkve či vnitřností. Vede k poruchám budoucího plodu již v začátku těhotenství. Běžné dávky v multivitaminových produktech určených pro těhotné a kojící ženy nejsou pro plod toxické. Obdobné závěry jsou spojeny i s nadbytkem konzumace vitamínu E.

Hypervitaminóza A je z „přirozených zdrojů“ nepravděpodobná (játra ledního medvěda). Nebezpečná je neodborná substituce multivitaminy – dlouhodobě nesmí být překročena denní dávka vitamínu A 4500 mikrogramů – doporučená denní dávka je 800 mikrogramů.

4.2.2010 9:24| autor: Erika Matějková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist