Jak rozvíjet dětskou řeč?

Narušení komunikačních schopností u dětí stále přibývá a logopedické ordinace jsou přeplněné. Nejčastěji se jedná o vady řeči z nedostatečné pozornosti ze strany rodičů, které na dítě jednoduše nemají čas, a v druhém případě je často na vině nahrazování mezilidské komunikace užíváním masmédií. Každý rodič by se měl zamyslet nad prevencí vzniku logopedických vad a intenzivně se svým dítětem pracovat.
foto: Profimedia

Dětská řeč se formuje ihned od narození. Sluchové vnímání již v průběhu těhotenství, kdy dítě rozpozná a reaguje na matčin hlas a rozliší ho od jiných. Hned v prvních dnech po porodu je pro miminko maminčin hlas jeden z nejdůležitějších kontaktů.

Maminka většinou vycítí, co má dělat a ihned navazuje s děťátkem kontakt. Správné je komentovat činnost, kterou vykonává, zpívat mu a hrát si s jeho prstíky. Později se děťátko snaží reagovat i na hračky, které vydávají různé zvuky. Vnímá všechny vnější podněty a postupně si všímá dalších nových věcí kolem sebe, poznává a rozlišuje zvuky v místnosti a na ulici.

Náš hlas je pro dítě tou nejkrásnější a nejpotřebnější hudbou, tudíž neustále běžící zvukové kulisy jako rádio a televize nejsou pro naše děťátko vůbec vhodné, ale naopak škodlivé.

Kolem šestého měsíce začíná děťátko svým žvatláním napodobovat zvuky, které zaznamenává ve svém okolí a často už ve formě slabik. Ve věku 10–12 měsíců začíná rozumět lidské řeči, jednoduchým pokynům, příkazům a zákazům.

Kolem svých prvních narozenin je často schopno vyslovit několik jednoduchých slov, složených většinou z retných souhlásek a postupně začíná tvořit první slova. Spojuje slabiky a my po něm opakujeme, co pěkného nám povídá. Již velmi záhy dítko pojmenovává činnosti jako „paci, hami, brm, není...“ Čím dál víc ho zajímají leporela, obrázky, zvířátka a jejich zvuky. S věkem se stupňuje složitost jeho zájmu – všímá si detailů, staví kostky, rozebírá hračky a s rozvojem myšlení se ruku v ruce rozvíjí společně s dalšími schopnostmi (motorika, zrakové, sluchové vnímání apod.) jeho řeč.

Kolem 2,5 roku můžeme u dítěte již pozorovat frustraci, když se neúspěšně pokusí o komunikaci. Když naše dítě začíná tvořit věty, měli bychom na něj hovořit v kratších větách, přiměřených, nezrychleným tempem, aby nám dobře porozumělo, vnímalo naši řeč a pokoušelo se ji napodobit.

Čtěte také:

Rozvoj komunikace výborně podporuje čtení pohádek, básniček, zpívání, rytmizace slov, prohlížení obrázků a komentování při hraní. Ano, komentujeme všechny situace, různé hry a společné zážitky. Ale i to, kam půjdeme, co se kolem nás děje a co je co.

Přibližně ve čtyřech letech mluví dítě již v souvětích. Vývoj by měl být dokončen před nástupem do školy, kdy by mělo být schopno samostatně se vyjadřovat. Správná artikulace by měla být upravena a vyslovování hlásek již ustálené. Na správné zafixování sykavek, hlásek R a Ř mají děti nárok do 6,5 roku věku. Nejpozději poté je však třeba vyhledat logopedickou pomoc. Stále platí pravidlo, že čím dříve se problém začne odstraňovat, tím zaručenější budou výsledky.

Umožňujme svým dětem využít maximálně jejich souhrn schopností a rozvíjet jejich řeč v láskyplném a milujícím rodinném prostředí. 

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené