Předškolák

Dítě ve věku 3-6 let, tedy ve věku, který předchází školní docházce, se označuje jako předškolák. Toto období je posledním obdobím v životě člověka – malého i velkého -, kdy si může užívat bezstarostnosti a je oproštěno od povinností. Ne, že bychom své děti na povinnosti, které ho čekají v celém budoucím životě, neměli připravovat. Ideální a přirozené je zapojit malého človíčka do domácích prací a některé mu vyhradit. Může to být úplná maličkost, jako vynášení odpadkového koše, nebo starost o plnou misku vody domácího mazlíčka. Úkolem rodiče je na dítko potichu dohlížet, a když svůj úkol zapomene splnit, vlídným a rozumným slovem mu vysvětlit, jaké by jeho opomenutí mohlo mít důsledky – žíznivý Haryk nebo zapáchající byt. Tyto drobnosti pak pomohou dítěti lépe se začlenit do života ve škole a přechod na pravidelný režim a domácí úkoly pro něho bude mnohem přirozenější. Ovšem jinak bychom měli nechat hlavně jeho hrám – o samotě i s kamarády, protože právě hrou se u předškoláka nejlépe rozvíjí jeho přirozené schopnosti, sociální dovednosti a osobnost. Dětská hra je pro předškoláka to, co pro dospělého vysoká škola.

Vstup do rubriky Předškolák.

Vývoj dítěte

Věk mezi třetím a šestým rokem je pro dítě obdobím mnoha změn, ať už fyzických, psychických či emočních. Ilustrovat dětské dovednosti v průběhu třetího až pátého roku si můžeme na jeho fyzických dovednostech:

Tříleté dítě s jistotou chodí a běhá i po nerovném terénu, oproti batolecímu období lépe koordinuje svoje pohyby. Vydrží stát na jedné noze a skákat snožmo. Na konci třetího roku je dítě schopné začít se učit jezdit na kole.

Čtyřleté dítě už umí dobře běhat (i ze schodů), skáče, leze po žebříku, seskočí se schůdku a umí házet a chytat míč. Dokáže chodit po špičkách. Uchopí štětec, stříhá nůžkami, zapne a rozepne knoflík. S pomocí rodičů je schopné zavázat si tkaničku.

Pětileté dítě vstane z lehu na zádech, aniž by se opřelo o ruce. Umí vyhodit míč do výšky, pohybuje se podle hudby. Dokáže stát na jedné noze (udělat „holubičku") a vydržet v této pozici několik sekund.

Jak vidíte z předchozích příkladů, je to období plné učení a získávání nových dovedností. V obojím mu pomůže motivující a milující rodinné prostředí a dostatek prostoru ke hrám.

V poslední době se stále více rodičů domnívá, že dítě musí být od mládí vedeno k určitým dovednostem – obvykle takovým, které považují a užitečné rodiče, na zájmy dítěte se ohled nebere, ono samo ještě nemůže míst jasno, co ho bude v životě bavit a k čemu začnou jeho rozvíjející se schopnosti inklinovat. Ambiciózní rodiče, ve snaze mít dokonalé dítě a do budoucna ho připravit na kariéru, dítě přihlásí do množství kroužků a školiček, kde se mají učit cizím jazykům, hudbě, pohybových aktivitám a podobně. Na výběr mají bezpočet sportovních kroužků či školiček s výukou jazyků, není divu, protože se to ukazuje jako výborný byznys a zájemců neubývá spíše naopak. Výsledky takového přetěžování dětí se často projeví během dospívání v podobě závažných psychických potíží. Proto apelujeme: Nechte dětem jejich dětství!

Výchova předškoláka

Je přirozené, že se odpovědní rodiče snaží získat, nějaký zaručený recept na výchovu, aby z jejich dítěte vyrostl slušný a pracovitý člověk. Pravda je ovšem taková, že žádný recept na výchovu neexistuje.

Psycholog PhDr. Tomáš Novák k tomu dodává: „ V poradenské praxi jsem se setkal s desítkami rodičů, kteří se nedopouštěli žádných prokazatelných výchovných chyb, jednali s dětmi v souladu se zásadami správné výchovy, sami měli k sobě dobrý vztah, v rodině nebyl patrný problém a... vyrostla jim dítka velmi problematická."

Jedním, ze základních pravidel výchovy je, stanovit dětem hranice. „Od malička bychom měli dětem například říkat: netoč s tím knoflíkem, protože neslyším hudbu. Stanovme dětem hranice, ale použijme k tomu jejich jazyk a tak jim vysvětleme, proč se některé věci nedělají?" vysvětlila Babywebu v rozhovoru MUDr. Tamara Cetková a dodává: „Dítě svým vztekáním a trucováním vždy zkouší, kam až může dojít. Zkouší, zda může posunout tu hranici, kterou jsme mu stanovili. Tu hranici však mít musí. Jak se pak uplatní ve školce anebo v první třídě? Děti, které nemají stanovené hranice a určitý způsob chování, který je přijatelný ve společnosti, mají pak obrovské problémy s adaptací na školku, na jiné děti."

Mateřská školka

Ve třech letech dítěte obvykle končí rodičovské dovolená a děti se z bezpečné náruče domova vydávají do mateřské školky.

Mnoho rodičů se ptá: Jak vybrat tu nejlepší školku pro mé dítě? Při výběru školky zohledněme hlavně potřeby našeho dítěte. Svoje ambice a představy raději ponechme stranou. Školky, které nabízejí množství kroužků, jazykových kurzů, sportovních aktivit, apod., v podstatě nedávají dětem dost prostoru na volnou hru.

Dále bychom se při výběru měli zajímat o to, jak mateřské školy dětem organizují a plánují ve školce život. To vše nejlépe zjistíme osobní návštěvou, pohovorem s učitelkami, informacemi z portfolia školky, ale také referencemi od jiných rodičů.

Co dítě navštěvováním mateřské školy vlastně získává? To co mu svět dospělých nedokáže nabídnout, je rozvíjení vztahů mezi dětmi. S vrstevníky dítě navazuje a udržuje přátelství, přejímá role, akceptuje odlišnosti, učí se účinně vyjednávat, řešit problémy, čelit překážkám, vybírat z možností, budovat si představu o sobě a posilovat sebedůvěru, přizpůsobovat se změnám, přejímat zodpovědnost za svá rozhodnutí a činy a respektovat potřeby druhých. Mateřská školka je takovou praktickou přípravou na školu.

Nástup do školy

Stejně zodpovědně jako při výběru mateřské školy, si musíme počínat i při výběru základní školy. Náš zákon zaručuje bezplatné vzdělávání na státní základní škole. Pokud chceme, můžeme zvolit i soukromou školu, tam ovšem zaplatíme školné. To je velmi různé, pohybuje se v řádech tisíců až desetitisíců za měsíc. Kvalitu školy můžeme vysledovat z veřejně přístupných výročních zpráv, školního vzdělávacího programu, kontrol české školní inspekce, prezentování školy na webových stránkách a prezentování se školy na veřejnosti – třeba pořádáním různých akcí, rozdávání letáčků, brožurek o škole apod.

O tom, zda dítě nastoupí do školy, rozhoduje tzv. zápis, který se obvykle koná v druhé půli ledna nebo počátkem září. Posuzovat se bude školní zralost. Budoucí žáček bude „testován" v grafomotorických dovednostech, v řečovém projevu, v chování, myšlení i paměti; v matematických představách, zrakovém a sluchovém vnímání. Součástí bývá také kresba lidské postavy, kontrola obratnosti a pohybové zdatnosti.

Co dělat pokud je dítěti doporučen odklad školní docházky? Nezoufáme, protože dobře víme, že dítě nejvíc dožene o letních prázdninách. Zároveň to nepodceňujeme a využijeme možnosti navštěvovat nějaký přípravný kurz pro předškoláky, ideálně přímo ve škole. S dítětem často mluvíme, hrajeme hry, malujeme, sportujeme. Pokud dítě nějakou dílčí nezralost nedožene ani po prázdninách, poradíme se nejlépe s psychologem a v případě opětovného doporučení odkladu potlačíme naše ambiciózní snahy a užijeme si ještě jeden rok se školkou.

Nemoci předškoláka

Mezi časté dětské nemoci, které přicházejí v předškolním věku, patří příušnice, které jsou onemocněním slinných žláz příušních, podčelistních a podjazykových. Onemocnění je způsobeno virem patřícím do skupiny tzv. paramyxovirů. Nekomplikovaný průběh příušnic lze zvládnout doma v klidu na lůžku s podáním léků ke snížení horečky. Vhodné jsou obklady na zduřelou bolestivou příušní žlázu. Komplikovaný průběh příušnic (zánět mozkových blan, zánět varlat) vyžaduje obvykle hospitalizaci. Jediná prevencí příušnic spočívá v očkování, které se provádí kombinovanou vakcínou proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám.

Závažným a v posledních letech stále více rozšiřujícím problémem předškolních dětí se stává dětská obezita. Její nebezpečí tkví i v tom, že rodiče obezitu často nepovažují za nemoc, její nebezpečí podceňují a svědomí hýčkají nadějí hraničící s přesvědčením: On z toho přeci vyroste."

Nejlepší obranou proti biči obezity je zdravá výživa, příjem potravin v přiměřeném množství a sport. Jako při každém aspektu výchovy, i zde platí pravidlo, že rodina musí jít příkladem. Dítě se těžko stane milovníkem ovoce, zeleniny a nadšeným sportovcem, když jeho rodiče tráví veškerý čas povalováním na gauči, jejich nejnáročnějším pohybem je natažení se pro ovladač, při čemž se cpou brambůrky, sladkostmi a na oběd v neděli chodí do McDonalda.

Skvělou příležitostí k pohybu malých dětí jsou dětská hřiště. Díky bohu se i menší obce snaží vybavit padesát let stará nebezpečná zařízení moderními a bezpečnými. Prolézačky, houpačky nabízí malým dětem možnost prozkoumávat své motorické dovednosti a neustále je zlepšovat.

Při jakékoli dětské hře a činnosti vůbec je třeba mít na zřeteli bezpečnost dětí. Ony sami ještě nemají tolik zkušeností a jejich bezstarostnost je častou příčinnou jejich úrazů. Je třeba si uvědomit, že děti v předškolním věku skončí v nemocnici mnohem častěji kvůli úrazům zapříčiněnými vlastním nadšením a chvilkovou nepozorností rodičů, než kvůli onemocnění.

Vstup do rubriky Předškolák.

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené