Jídelníček na cesty

Váháte, zda v duchu starých tradic usmažit dítěti na cestu kuřecí prsa v trojobalu? Po chuťové stránce se určitě zavděčíte, po zdravotní volte raději cereálie.

Plánování jídla promyslete nejméně den předem. Při výběru surovin se snažte oprostit od některých zlozvyků – mastná a hutná jídla patří minulosti. Sama o sobě zdraví neprospívají, ale ještě způsobí dítěti větší dehydrataci. Ta patří u dětí na cestách k nejčastějšímu zdravotně stravovacímu riziku, stejně jako rychle se kazící potraviny (hamburgery, řízky, dresinky v salátu a smetanové omáčky). 

Termoregulační kukuřice

Cestujete-li do teplých krajů, mějte připraveno více ovoce a zeleniny, nežli při cestách na studený sever. Preferujte pokud možno čerstvé zředěné ovocné nebo zeleninové šťávy. K hlavním jídlům jsou vhodné těstoviny v různé úpravě, ale bez majonéz. Také různé výrobky z obilovin přijdou vhod. Odborníci doporučují zejména kukuřičné produkty pro jejich termoregulační schopnost. Konkrétně: dítě, které při delší cestě v teplém prostředí spořádá řízky, zvládá změnu klimatu hůře, než potomek s kukuřičnou kaší v žaludku.

Lékaři překvapivě nedoporučují pro cesty na dovolenou ani velký přísun sacharidů – buchty, koláče a především různé tolik populární čokoládové tyčinky. Do této kategorie přidejme i sladké limonády. Pro děti znamená rychlý příjem těchto potravin energetickou bombu, kterou nemusí organismus dlouho sedící v autě (autobusu, letadle atd.) dobře strávit. Trvá-li dítě na tyčince, nechť se spokojí s müsli.

Zahánění nudy jídlem

„Se svými dvěma dětmi jsme v létě jeli autem do Itálie. DVD ve vozidle nemáme a jak to bývá, děcka se začala brzo nudit. Cesta byla dlouhá, tak jsme vzali i dost kalorických jídel. A z nudy se děcka cpala a cpala… Další den po příjezdu jsme se nikam nepodívali. Oběma jim bylo děsně zle,“ líčí prázdninový zážitek maminka Jana Trojanová.

Poučení z tohoto případu? Dávejte dětem malé dávky jídla relativně často, ne však pořád. Připravte si zvlášť balené malé kousky jídla (ovocné či zeleninové saláty, celozrnné pečivo, přesnídávky, těstovinové produkty apod.). Ve větších obchodech můžete nakoupit i speciálně pro děti vyrobené balené produkty (mušličky se zeleninou atd.), které na cesty doporučují i odborníci. 

Pitný režim

Ještě pozorněji sledujte dětský pitný režim. Cestou můžete napájet děti buď výše zmíněnými šťávami nebo z domova uvařeným čajem (černý není vhodný, nejlepší volbou je nepříliš vylouhovaný zelený a bylinkový – třeba z máty, ten uklidňuje i žaludek). Nezapomínejte ani na pravidelné procházky. U starších dětí zastavujte alespoň každé tři, čtyři hodiny, u mladších častěji. Hlavní jídlo dne nekonzumujte v autě, zastavte na odpočívadle a zde se v klidu s rodinou najezte, či zajděte do nějaké bezpečně vypadající restaurace. Pauza na oběd by měla trvat zhruba hodinu a kromě jídla do ní zahrňte i malé protažení.

Čeká-li na vás příjemnější přesun letadlem, informujte se na možnosti dětského menu. Někdy jej musíte i předem rezervovat. Pro každou cestu přibalte i vlhčené kapesníčky, popřípadě vlhkou žínku. S čistýma rukama se cestuje rozhodně lépe… 

18.2.2009 1:25| autor: Martina Bittnerová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist