Pojďte si hrát! aneb Hry pro nejmenší

Jak zabavit malé dítě? Někdy je to velmi jednoduché, jindy nám už trochu dochází inspirace. Zkuste si vybrat z několika našich nápadů. Nepotřebujete žádné nákladné či složité hračky. Tak pojďte si hrát! Ať nás spolu s dětmi baví svět!

Děti si hrají zaujatě a s plným nasazením bez ohledu na to, co si o nich okolí myslí. Hra je pro dítě doslova středem vesmíru, odpočinkem i prací, zdrojem poznání, školou životních zkušeností, postojů a vzorců chování. Hra rozvíjí manuální dovednosti dítěte, pohyb, rozum i cit. Když ho hra nezaujme nebo přestane bavit, vystoupí z ní. 

Jak tvrdil světoznámý český pediatr Zdeněk Matějček, hra je pro dítě velmi vážné zaměstnání.

0–3 měsíce

• Leze, leze po železe

Položte miminko bříškem na měkkou podložku. Několik centimetrů od jeho hlavy umístěte barevnou hračku a upoutejte na ni pozornost dítěte. Posaďte se za něj a přitlačte své dlaně nebo nohy na jeho chodidla. Miminko bude tlačit proti vašemu tlaku, což způsobí, že se posune o malý kousek blíže hračce.

• Střapáčci

Položte dítě na záda na deku. Přistavte si židli dostatečně blízko miminka, abyste se nad něj mohli vsedě naklonit. Upoutejte pozornost dítěte na střapec (nebo měkkou suchou mycí houbu, pírka, koule z papíru, kousky látky, malé měkké hračky), které držíte nad jeho bříškem. Potom zavolejte: „Letí hvězdička!“ a pusťte střapec na bříško. Usmívejte se na něj, aby vědělo, že je to legrace.

3–6 měsíců

• Světýlko na stěně

Najděte místnost, kde můžete udělat úplnou tmu. S dítětem na klíně se posaďte na židli nebo zem. Zhasněte světla, rozsviťte baterku, sviťte na zeď a snažte se upoutat pozornost dítěte. Něco o světlu na zdi řekněte, například: „Jé, podívej, světýlko!“ Pohybujte světlem pomalu po místnosti a namiřte ho na zajímavé předměty kolem. Můžete zároveň i pojmenovávat jednotlivé předměty, např.: „Tamhle leží méďa.“

• Kouzelné zrcadlo

Chovejte dítě na klíně naproti zrcadlu. Nejdřív umožněte dítěti, aby si zrcadlo osahalo a zjistilo, co to je. Dělejte do zrcadla legrační obličeje, mávejte, dotýkejte se ho, otáčejte hlavou apod. Můžete použít i pomůcky jako klobouk, který dáte dítěti na hlavu nebo mu pokryjete hlavu kusem látky, ukažte mu v zrcadle panenku atd.

• Letadlo

Držte dítě pevně před sebou na rukou jako tác. Otáčejte se s ním kolem dokola, zvedejte ho nahoru a dolů a ukažte mu z výšky nový pohled na svět. Zatímco miminko pluje vzduchem, můžete mu říkat nějakou básničku, např. Éro letí, éro letí, nemá děti, my je máme a nedáme.

6–9 měsíců

• Bubnování

Posaďte dítě do jídelní židle se servírovací deskou. Podejte mu dřevěnou vařečku a ukažte mu, jak se s ní dá na desku bubnovat. Vyzkoušejte i jiné náčiní, které může sloužit jako „paličky“. Dejte dítěti vybrat mezi různými předměty, do kterých může bubnovat, například list alobalu, kovová poklice, forma na dort, noviny atd.

• Žížalky

Posaďte dítě do židle s připevněnou jídelní deskou. Na desku před dítě naservírujte několik špaget (bez omáčky). Nechte dítě špagety prozkoumávat. Může je zkoušet sbírat, natahovat, mačkat, drtit a nakonec je strčit do pusy.

Můžete smíchat i více druhů těstovin (kolečka, lasagne, makarony, kolínka).

9–12 měsíců

• Skládání mističek

Dejte dítěti sadu plastových misek nebo krabiček, které se dají skládat do sebe. Nechte dítě misky prozkoumávat, ať zjistí, jak do sebe zapadají. Až bude dítě bezpečně vědět, jak se misky skládají, rozeberte je a přidejte k nim misku jiného tvaru a sledujte, jak si s tím poradí.

• Prolézání tunelem

Odstřihněte víka od větších krabic a připevněte je lepicí páskou k sobě tak, aby vznikl tunel. Z plyšových zvířátek nebo polštářků vytvořte v tunelu různé překážky. Položte dítě k jednomu konci tunelu a jděte ke druhému konci. Strčte hlavu do tunelu a zavolejte na dítě. Povzbuďte ho, aby lezlo k vám.

• Poznávání jídla

Připravte si pro dítě množství zajímavých potravin v malých dávkách, které si bude moci osahat, ochutnat a očichat, například želé, jogurt, máslo, banán, cereálie, těstoviny. Postupně se snažte říci název každého jídla a trochu mu ho popište.

12–18 měsíců

• Míč z ponožek

Shromážděte si několik párů ponožek a srolujte je do pevných míčků. Doprostřed místnosti umístěte velký kbelík a sedněte si vedle něj. Dejte míčky do kbelíku. Kutálejte míčky směrem k dítěti tak, aby je mohlo chytat. Jako obměnu se může dítě samo pokoušet házet míčky do kbelíku.

• Bublifuk

Dejte dítě doprostřed místnosti, kde se může volně pohybovat. Začněte v jeho blízkosti foukat bubliny. Ukažte dítěti, jak chytat a praskat bubliny.

• Body art

Napusťte do vany trochu teplé vody tak, aby se v ní dítě mohlo posadit. Otevřete tubu s barvami (dětské netoxické barvy na tělo v několika barvách) a udělejte několik teček na ruce dítěte. Rozetřete barvu na prsty a pobídněte dítě, aby vás napodobilo. Naneste další barvy na ostatní části těla. Pak je smyjte.

18–24 měsíců

• Malý kuchař

Dovolte dítěti, aby vám asistovalo u pečení. Na pomoučeném vále vyválejte těsto. Nechte chvíli válet také dítě. Podejte mu formičky na cukroví a ukažte mu, jak s nimi zacházet.

• Zvířecí chůze

Vyberte obrázky zvířat, která se vyznačují charakteristickou chůzí, jako je například slon (kymácí se ze strany na stranu), kočka (našlapuje na špičky), pes (běhá), had (plazí se), čáp (dělá vysoké kroky), kachna (kolébavá chůze), myš (cupitá), pavouk (používá k chůzi všechny své končetiny). Povzbuzujte dítě, aby vás napodobovalo.

24–30 měsíců

• Veselý, smutný a naštvaný

Nakreslete na papírové desky různé obličeje. Každá tvář by měla vyjadřovat jinou náladu jako smutek, radost, hněv, překvapení, strach, ospalost atd. Přilepte k nim špejle a vytvořte tak držadlo. Přečtěte nebo vyprávějte dítěti nějaký příběh, ke kterému se budou hodit jako vysvětlení příslušné tváře. Napodobujte výraz tváře spolu s dítětem.

• Bowling

Postavte „kuželky“ (8–10 prázdných krabic od mléka nebo prázdných plastových láhví) do trojúhelníkového obrazce. Dejte dítěti míč a vysvětlete, že koulením míče by se mělo pokusit shodit co nejvíce kuželek.

30–36 měsíců

• Schované samolepky

Kupte nějaké zajímavé samolepky. Nalepte je na různá místa v místnosti, například na nábytek, lampu, hračky, podlahu, boty atd. Umístěte je tak, aby byly dobře vidět. Přiveďte dítě do místnosti a vybídněte ho, ať samolepky hledá. Pokud potřebuje, dejte mu vodítko slovy „přihořívá“ a „samá voda“, jak se k obrázku přibližuje nebo se od něj vzdaluje.

• Skořápky

Na stůl položte tři šálky a překlopte je dnem nahoru. Před jeden položte bonbon. Přikryjte ho šálkem. Pohybujte šálky, zatímco se dítě soustředí na šálek s ukrytým bonbonem. Zeptejte se dítěte: „Kde je bonbon?“

• Velké prádlo

Když je prádlo čisté a suché, vysypte je na čistou plochu doprostřed místnosti. Posaďte vedle něj dítě a ukažte mu, jak prádlo třídit. Například podle barvy na modré, červené, zelené. Když prádlo roztřídíte podle jednoho hlediska, můžete jej roztřídit podle dalšího. Například podle velikosti, tvaru, podle toho, komu patří, zda má zapínání atd.


6.8.2009 12:34| autor: Táňa Václavková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist