BIO nebo „normální“ potraviny?

Formulace zdravá potravina je sama o sobě zavádějící, protože nám podsouvá názor, že ty ostatní potraviny jsou nezdravé. Těmi však rozumíme pouze potraviny nekvalitní, zkažené či kontaminované, tedy ty, které nejsou pro výživu člověka povoleny.
Nedá se tedy rozhodně tvrdit, že „normální“, neboli konvenční potraviny jsou nezdravé. Jsou zdravé v rámci platné legislativy a musí být zdravotně nezávadné.

Biopotravina navíc neobsahuje ani umělá barviva, konzervanty a další aditiva a je vyrobena ze surovin bez použití umělých hnojiv a pesticidů, vznikla metodou šetrnou k přírodě a životnímu prostředí.

Co je zdravé?

Zdravý nebo nezdravý může být pouze systém stravování a skladba stravování. I z potravin vnímaných jako „zdravé“ lze složit systém stravování zcela nezdravý. Základem správného stravování je vždy pestrá a vyvážená strava, konzumovaná v pravidelných denních dávkách.

Samozřejmě, v případě onemocnění je třeba stravu uzpůsobit změněnému zdravotnímu stavu. Logická je i změna stravování v období těhotenství a kojení, pozor ale: jde hlavně o změnu kvalitativní, nikoliv kvantitativní.

Bio versus „normální“ potraviny

Není-li při konzumaci biopotravin dodrženo vyvážené složení důležitých látek, nemůžeme jídelníček z biopotravin považovat za zdravější. V extrémních případech může docházet k nadměrnému příjmu energie, cholesterolu a nasycených tuků, například tehdy, budeme-li konzumovat sice „bio“ potraviny, ale pouze plnotučné mléčné výrobky, masa a uzeniny. Jako doklad tohoto tvrzení lze uvést následující příklad:

Jídelníček složený z „normálních“ potravin

Snídaně: 2 celozrnné dalamánky, 20 g rostlinného tuku Flora light, 50 g medu, 300 ml čaje, Dobrá voda

Přesnídávka: 200 ml 100 % grepového džusu ředěného vodou (1:1)

Oběd: čočková polévka hovězí na česneku, bramborový knedlík, dušený špenát, stolní minerálka

Svačina: jogurt Vitalinea

Večeře: rizoto z pohanky, kuřecího masa a zeleniny sypané sýrem, okurkový salát s biokysem, vinný střik

Pitný režim: během celého dne Dobrá voda, stolní vody, čaj, večer vinný střik (2 dl bílého vína + minerální voda), celkem 2-2,5 l. V případě konzumace černé kávy pitný režim navýšit.

Jídelníček složený z biopotravin

Snídaně: makový závin, bílá káva s mlékem

Přesnídávka: čaj, rohlík

Oběd: gulášová polévka smažený sýr, hranolky (brambory), tatarská omáčka

Svačina: banán

Večeře: kuskus se slaninou a zeleninou, hlávkový salát

Pitný režim: během dne Dobrá voda, minerální stolní vody, čaj, celkem 2-2,5 l

Srovnání nutričních hodnot obou jídelníčků 

Jídelníček z normálních potravin

Energie (kcal/kJ) 1956/8215, bílkoviny 79 g, tuky 61 g, sacharidy 256 g

Jídelníček z biopotravin

Energie (kcal/kJ) 3084/12953, bílkoviny 76 g, tuky 146 g, sacharidy 360 g

Alfou a omegou správného jídelníčku je tedy jeho sestavení na základě níže uvedených zásad. 

Takto sestavený jídelníček pak mohou vhodně doplňovat biopotraviny, v jejich případě však budeme muset sáhnout hlouběji do peněženky. To ovšem často vede k nižší konzumaci dražších potravin, což může být dalším problémem (pokud místo 500 g zeleniny a ovoce denně zkonzumujete při využití bio zeleniny a ovoce jen 200 g, nezískáte potřebné množství ochranných látek, vitamínů a jiné).

Důležité zásady správného jídelníčku:

  • Jezte pravidelně v menších dávkách, nejlépe 4 – 5krát denně.
  • Snažte se, aby váš energetický příjem nebyl vyšší než výdej.
  • Nedovolte, aby tuky tvořily více než 30 % denního energetického příjmu, živočišné tuky nahraďte oleji a kvalitními rostlinnými tuky.
  • Pokuste se ze zeleniny a ovoce udělat součást každého jídla, nikoli jenom jeho ozdobu.
  • Nahraďte potraviny z bílé mouky jejich celozrnnými obdobami.
  • Tučné mléčné výrobky vyměňte za méně tučné, nejlépe zakysané.
  • Preferujte libová masa před tučnými.
  • Vyhněte se jakékoliv jednostranné stravě, vybírejte si pestrou skladbu a zkoušejte nové varianty.
  • Přemýšlejte nad tím, co konzumujete, a čtěte informace na potravinách.
  • Tekutiny jsou stejně důležité jako kvalitní strava – přijímejte je v dostatečném množství 2 – 3 l denně a nejlépe neslazené.

Sladkosti, slané pochutiny a uzeniny jsou potraviny, bez nichž se zcela jistě obejdete. 

Zdravé stravovací zvyklosti snadno vypěstujete u svých dětí, které jsou bez předsudků a mají možnost konzumovat různorodou pestrou stravu. Je to z naší strany ten nejlepší dárek do života.

18.3.2009 12:34| autor: Tamara Starnovská

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist