Ovlivňuje endometriózu potravinová intolerance?

V 36 letech zažila Anna třikrát umělé oplodnění. A pokaždé to špatně dopadlo kvůli tomu, že trpí endometriózou. Byla ochotná podstoupit cokoliv, jen aby měla miminko.

profimedia-0372338374-1100x618.jpg

Když se jí její lékař zmínil, že by endometrióza mohla mít přímou souvislost s potravinovou intolerancí (neobvyklá a opožděná reakce těla na určité potraviny), rozhodla se vyzkoušet speciální dietu. Po měsíci od jejího nasazení se cítila lépe, splasklo jí břicho, také se zbavila úporných bolestí, které endometriózu provázejí, menstruace byla v normálu. To nikdy nezažila. Samozřejmě pátrala i na internetu po ženách s podobnou zkušeností, kterým pomohla změna stravy. Narazila i na několik lékařů, kteří s touto teorií souhlasí. Dokonce našla i speciální jídelníček od jednoho amerického doktora.

Místo párku pomeranč

Endometrióza je choroba, jež není dosud dostatečně prozkoumaná. Jde o výskyt tkáně stejné stavby, jako je děložní sliznice, ovšem mimo dutinu děložní, nejčastěji v malé pánvi a v dutině břišní. V těchto místech endometriální tkáň tvoří malé ostrůvky, jakési uzlíky, jež způsobují dlouhodobou bolest v pánvi, srůsty a neplodnost. Odhaduje se, že endometrióza se vyskytuje skoro u třetiny žen ve věku kolem 30 let.

Někteří vědci mají za to, že tato choroba může mít souvislost i s obranyschopností organismu. Přes tu vede cesta i k potravinové intoleranci. Souvislost mezi tím, co jíme, a endometriózou zkoumali různí vědci. Dospěli ke zjištění, že denní konzumace červeného masa nebo trans nenasycených mastných kyselin (najdeme je v trvanlivém pečivu, levných cukrovinkách, náhražkách čokolády nebo některých polevách) zvyšují riziko endometriózy. Naopak ovoce a zelenina jsou přínosem. Ze studie uskutečněné letos ve Francii, do níž bylo zapojeno více než 70 000 žen, vyplynulo, že pozitivní vliv mají citrusy. Pokud je žena zařadí do svého jídelníčku aspoň jednou denně, snižuje o 22 % riziko endometriózy.

Pozor na lepek

Dalším nepřítelem je lepek. „Ženy, které trpí celiakií, jsou dvakrát náchylnější k tomu být postižené endometriózou,“ upozornil francouzský gynekolog, specialista na tuto chorobu Alain Audebert. Naopak vyřazení lepku z jídelníčku zlepšilo symptomy choroby u 75 % nemocných. Endometriózu dávají někteří lékaři i do souvislosti se syndromem dráždivého střeva, tedy poruchou pohyblivosti střev. Ta souvisí s psychikou i se stravováním.

Co na talíř

Co tedy jíst, aby to pomohlo mírnit bolesti a zánětlivé procesy, které provázejí endometriózu? Především vyváženou stravu s malým podílem masa, zato plnou vitaminů a minerálů, radí The Endometriosis Health & Diet Program, jehož autory jsou Andrew S. Cook a Danielle Cook.

V jídelníčku by nemělo chybět:

  • vláknina
  • potraviny bohaté na železo (brokolice, fazole, ořechy, semínka)
  • esenciální mastné kyseliny (losos, sardinky, sleď, vlašské ořechy, chia)
  • potraviny bohaté na antioxidanty (pomeranče, bobulové ovoce, červená řepa, kvalitní tmavá čokoláda).

Je dobré sledovat, jak tělo reaguje na to, co jíme, vést si o tom záznamy. Jídelníček je ovšem dobré zkonzultovat se specialistou a taky počítat s tím, že neexistuje žádný univerzální stravovací návod, každé tělo toleruje potraviny jinak.

Pozitivní účinky může mít i kurkuma, která je protizánětlivá. Přínosné jsou i vitaminy a minerály (E, D, vápník, hořčík, zinek).

Úpravou jídelníčku se ženy endometriózy nezbaví, ale mohou redukovat zánětlivé procesy, a tedy i bolest, která je provází. Zároveň podpoří imunitní systém, který může být zasažený potravinovou intolerancí. Tím se organismus může lépe bránit šíření endometriálních buněk.

Krotíme bolest

Na mírnění příznaků endometriózy může mít pozitivní vliv i alternativní medicína. Kromě homeopatie a autohypnózy pomáhá i sofrologie. Své zkušenosti s tím má Claire Demassartová, specialistka na tento systém mentálních a fyzických cvičení, která sama trpí endometriózou. Při jejích lekcích se ženy naučí nejen správně dýchat, ale i techniku vizualizace a vše zakončí dynamické cvičení. Při dechových cvičeních se nejen uvolní břicho, ale zklidní se i vědomí, a tím se i lépe zvládá bolest. Také přivolání obrazu něčeho, co je nám příjemné, nás pozitivně naladí a přestaneme myslet jen na to, jak trpíme bolestí.

„Sofrologie nám také pomáhá zvládat chronickou únavu a stres, které endometriózu často provázejí. Slouží k tomu dynamická relaxace, která zmírní napětí, i statické techniky, jež pomáhají načerpat síly,“ vysvětlila Claire Demassartová. Doporučuje rovněž tuto metodu jako prostředek ke zvládání emocí, jež jsou s touto nemocí spojené – strach ženy z toho, že nebude moct mít dítě, znechucení ze sexuality atd.

26.11.2018 7:39| autor: Helena Chvojková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist