Léto s dětmi, jak má být: základem je pitný režim

Zatímco dospělí si v horkých letních dnech dokážou tolik potřebné tekutiny průběžně zajistit sami, u dětí je třeba myslet na to, že si o pití řeknou často až ve chvíli, kdy jsou vyžízněné. Ideální stav je, když dítě ani v největších vedrech žízeň vůbec nepocítí – což je samozřejmě úkol pro rodiče. Jaké tekutiny jsou vhodné a na co v létě v souvislosti s pitným režimem u dětí rozhodně nezapomínat?

Především je nutné dohlížet na to, aby dítě pilo v malých dávkách v průběhu celého dne, přičemž tekutiny podávané dětem by měly mít teplotu mezi 20° až 25°C. Vychlazené nebo naopak příliš horké nápoje představují nápor pro organismus, který může hůře vyrovnávat velké teplotní rozdíly. 

Co dětem podávat k pití?

Základem dětského pitného režimu by měla být čistá nízko mineralizovaná pramenitá neperlivá pitná voda s nízkým obsahem minerálních látek a dusičnanů (do 10 mg/l), ať už balená kojenecká nebo obyčejná stolní voda či voda z kohoutku. Problém nepředstavuje ani ovocný sirup, ovšem dostatečně zředěný. Dopřát malým žíznivcům můžete i ochucené, ale nepřeslazené vody určené přímo dětem. Pro zpestření lze tekutiny doplnit ovocnými čaji či 100% ovocnými džusy, kvůli vysokému obsahu přírodního cukru zředěnými vodou v poměru 1 : 1.

Co byste měli vědět o ovocných džusech?

Nabídka džusů na trhu je velká, ne všechny jsou však pro děti vhodné, a to zejména kvůli velkým rozdílům v jejich složení. Hlavní složkou ovocných šťáv je voda, dále jsou to různé druhy cukrů (ostatně cukr tvoří většinu z energetické hodnoty džusů). Nejpodstatnějším důvodem, proč džusy nejsou základní tekutinou v pitném režimu dětí, je to, že pro dětské tělo není vhodný rychlý příjem nepřiměřeného množství sacharidů. Energeticky nižší hodnoty mají džusy vyrobené ze zeleniny – jsou tudíž zdravější a pro děti vhodnější (ač jim méně chutnají).

Výhody:

  • Džusy mají značné množství vitaminu C a E, karotenu a kyseliny listové.
  • Stejně jako ovoce jsou i džusy bohaté na látky s antioxidačním efektem, které brání vzniku civilizačních chorob, což platí zejména pro džusy výrazných barev.

Nevýhody:

  • Poměrně vysoká energetická hodnota džusů je daná obsahem cukru – nevhodná je konzumace džusů zejména u dětí se sklonem k nadváze.
  • Pozor na nápoje, které se „tváří“ jako džus – mívají vysoký obsah přidaného cukru, zatímco obsah ovocné složky je zanedbatelný.
  • Jde o nápoje kyselé povahy, proto mohou vážně poškodit zubní sklovinu malých mléčných zubů – v žádném případě nenechte dítě popíjet ovocné šťávy z kojenecké láhve či láhve s pítkem, a už vůbec ne těsně před usnutím.
  • Džusy by neměly být podávány dětem do 6 měsíců věku, děti mezi 1. a 6. rokem věku by měly vypít za den maximálně 180 ml, děti od 7 let věku maximálně 350 ml ovocných džusů, nejlépe v ředěné podobě. 

Fresh džusy – lze kombinovat různé ovoce, přidat zázvor, bylinky atd. Mějte na paměti, že čím dříve po přípravě se fresh džus vypije, tím vyšší obsah antioxidantů (zejména vitaminu C) se v nich nachází. Ovšem pozor: Nikdy by se k jejich přípravě nemělo používat ovoce nahnilé či se známkami plísně! 

Čtěte také:

Jaké nápoje jsou pro děti nevhodné?

  • Sladké limonády (zápory: velké množství cukru, barviv, případně i kofein – nic z toho se pro děti nehodí) – spíše než k doplnění tekutin přispějí k zubním kazům a nadměrnému příjmu energie.
  • Minerální vody ve větším množství. Doporučené denní množství minerálky pro dítě je cca 300 ml denně (tj. jedna sklenička). Podstatné však je druhy minerálek střídat.
  • Sycené vody – jsou pro děti méně vhodné než vody nesycené. Nevhodné jsou pro každého, kdo trpí nadýmáním.
  • Bylinkové čaje s vysloveně léčebnými účinky. Malým dětem podávejte pouze čaje speciálně určené pro děti, v ideálním případě nepřislazené.

Potraviny s vyšším obsahem vody (voda v procentech):

  • meloun ………… 93 % 
  • jahody ………… 89 % 
  • pomeranč ……… 85 % 
  • třešně ………… 83 % 
  • zelí bílé ………… 93 % 
  • ředkvičky …… 94 % 
  • rajčata ………… 94 % 
  • hlávkový salát … 95 % 

Odborná spolupráce: MUDr. Martin Gregora, pediatr

4.8.2015 12:30| autor: Zuzana Ježková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist